Ze spojení FedExu a TNT by mohly profitovat i české firmy

20. 4. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Smartex)
Na trhu s logistickými službami se odehrála významná změna – jeden z největších hráčů, americká společnost FedEx, učinil nabídku svému rivalovi v podobě nizozemského TNT Express. Případné sloučení, které ještě podléhá schválení antimonopolních úřadů, by výrazně promluvilo do nabídek služeb a cen a vedlo k vytvoření větší konkurence v Evropě, a to včetně České republiky.

„Pokud vše dopadne jak má, a úřady spojení posvětí, vznikla by společnost s obrovskou působností na trhu přepravy po celém světě a potenciálem stát se dominantním hráčem. FedEx v tuto chvíli generuje více než šestinásobek příjmů TNT a z akvizice by významně těžil, protože povede k masivnímu zvýšení jeho podílu na trhu v Evropě,“ řekl Alexandr Michaljanič, jednatel společnosti Smartex.

Akvizice by měla být dokončena v první polovině roku 2016, ale jen za předpokladu, že vše schválí antimonopolní úřad Evropské unie. Ten sice v roce 2013 zablokoval nabídku na převzetí TNT společností UPS, ale ve prospěch této transakce hraje fakt, že FedEx oproti UPS působí především v USA. To znamená, že spojením by došlo především k doplnění a rozšíření služeb do dalších zemí a světadílů a nikoliv k překryvu.

Změna je lákavá pro všechny subjekty, které využívají mezinárodní dopravu. Nejenomže bude mít významný vliv na snížení ceny, ale FedEx tímto krokem významně navýší svůj podíl na trhu v Evropě. Podle údajů společnosti DHL z letošního března je totiž FedEx jedním z nejmenších logistických integrátorů v Evropě s podílem na trhu ve výši 10 %. DHL vede s 41 %, následuje UPS s 25 % a TNT s 12 %. Po dohodě by se FedEx stal druhým největším hráčem logistiky v Evropě. Akvizice navíc umožní společnosti FedEx snížit výdaje na svůj provoz, a to díky nové základně, a efektivněji tak konkurovat ostatním přepravcům.

„Čeští zákazníci využívající služby TNT poznají spojení okamžitě. Zatímco servis TNT v Evropě je z hlediska spolehlivosti na vysoké úrovni, velmi důležitý transatlantický trh je pro TNT z našeho pohledu Achillovou patou, neboť nedokáže efektivně operovat v USA. Spojením dojde především ke zkvalitnění služeb, ale také ke zrychlení přepravy, což je pro mnohé české firmy velmi důležitý faktor. Stinnou stránkou této akvizice z pohledu českého zákazníka je snížení již tak nízké míry variability na trhu expresních přeprav. I přesto jsou naše očekáváni veskrze pozitivní,“ dodal Alexandr Michaljanič.

Štítky: 

Podobné články

Logistika ve stínu ekonomického poklesu a vyhlídky pro rok 2024

26. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Geis)
V uplynulém roce se firmy potýkaly s obtížnou ekonomickou situací a svůj nemalý podíl na tom měly nepříznivé globální události. Velká část firem sledovala propad v objednávkách a růst nákladů, což je vedlo k aktivnímu hledání úspor. Jak se to promítlo do logistiky, která je přímo spjata s nejrůznějšími odvětvími? A co lze v tomto oboru očekávat letos? Čtěte více

DPD u Pardubic otevřelo své největší depo v Česku. Odbaví 5 000 balíků za hodinu

28. 11. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD otevřela v Dolních Ředicích nedaleko Pardubic své rozlohou doposud největší depo v Česku. Nové depo, které se nachází na strategickém místě u dálnice D35, má zastavěnou plochu větší než 5 100 m2 a je schopno odbavit 5 000 balíků za hodinu. Čtěte více

E-shopy čeká logistická špička, třetina vidí řešení ve fulfillmentu

29. 10. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skladon)
Nadcházející měsíce budou pro obchodníky nejnáročnějším obdobím roku, intenzivní přípravy a zásobování tak vrcholí již nyní. Snaha udržet vysokou kvalitu logistiky navzdory výraznému nárůstu objednávek a možnost zbavit se starostí s plánováním skladových i personálních kapacit jsou jedním z důvodů, proč stále více obchodníků využívá tzv. fulfillment. Čtěte více

Každý druhý Čech nakoupí všechny nebo většinu dárků online

26. 10. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: GLS)
Více než polovina Čechů letos všechny nebo většinu vánočních dárků pořídí výhradně na e-shopech (53 %). S jejich nákupem přitom začínají teprve v listopadu (38 %) a více než třetina lidí nechává pořizování dárků dokonce až po slevové akci Black Friday či jen pár dnů před Vánoci. Za dárky Češi plánují utratit do pěti tisíc korun (52 %). Čtěte více