Výdejní boxy jsou i přes své slabiny nejvyužívanější. Jaké další služby by zákazníci ocenili?

17. 2. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DODO)
Lednová data ohledně nakupování jasně ukazují, že online nákupy jsou již skutečně nedílnou součástí života. Mezi metodami doručení čím dál jasněji dominují doručovací boxy, které využily dvě třetiny nakupujících. Data ovšem ukazují i jejich slabiny a také volání zákazníků po možnosti doručování zásilek domů v předem vybraném dni a konkrétních časových slotech.

Dle průzkumu agentury STEM/MARK před Vánoci na internetu nakoupilo 93,7 % dotázaných, ve skupině vysokoškoláků pak dokonce 98 %. Nejvyužívanější metodou doručení jsou podle průzkumu aktuálně doručovací boxy, které při vánočních online nákupech využilo 66,5 % dotázaných. V závěsu jsou výdejní místa, do kterých si před Vánoci alespoň jednou nechalo doručit zboží 61,8 % nakupujících. Zajímavým údajem je nízká popularita doručení domů. Na adresu si před Vánoci nechalo zboží doručit jen 50,4 % zákazníků. V Praze se pak nakupující domácímu doručení vyhýbali ještě svědomitěji: sáhlo po něm jen 39,1 % dotázaných.

Nespokojenost zákazníků zamíchá nabídkou možností doručení 

„Domácí doručení se leta nevyvíjelo a dávno nedrží krok s rostoucími nároky zákazníků. To vytvořilo prostor pro růst popularity doručovacích boxů, které přinášejí flexibilitu, po níž zákazníci volali – možnost vyzvednout si zboží v momentě, kdy se to hodí jim samým. Logistické špičky, jako jsou Vánoce, ale tyto výhody mažou. Hledání ideálního způsobu doručení tedy pokračuje a my věříme, že na výslunní se může vrátit i domácí doručení, jen se jeho podoba musí výrazně proměnit. Dnes již e-shopy mohou nabízet tzv. slotové doručení, zákazník si může již během objednávky vybrat přesný den a čas doručení a mít jistotu, že kurýr dorazí vmomentě, kdy se mu to hodí,“ popsal evoluci domácího doručení Peter Menky, komerční ředitel technologicko-logistické společnosti DODO.

V Praze bylo s vyzvednutím zboží z boxu spokojeno jen 54 % dotázaných 

Prostor pro další evoluci doručování ukazují i data STEM/MARK. Při hodnocení spokojenosti s doručením se zákazníci vyjádřili poměrně přesvědčivě – nejspokojenější byli, pokud vyzvedávali zboží na prodejně (79,3 %) a na výdejním místě (71,3 %).  

Boxy jsou na tom se spokojeností již hůře – s vyzvednutím v nich bylo velmi spokojeno 68 % dotázaných. Praha ale z celorepublikového průměru vybočuje a v hlavním městě hlásilo velkou spokojenost jen 54 % dotázaných. Za nejčastější důvod k nespokojenosti lidé uvádějí neočekávanou změnu výdejního boxu či místa, případně nedostupnost preferované lokace. Nejnižší spokojenost ale hlásí ti, kteří si zboží nechali doručit domů na adresu. Velmi spokojeno bylo jen 67,2 %, přičemž v Praze dokonce jen 44,6 % dotázaných. 

S tím, že domácí doručení již příliš dlouho čeká na inovace, souhlasí i Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci: „Kvalita doručení má významný vliv na celkovou spokojenost s nákupem. Na fakt, že zákazník chce mít moment přebírání zboží více ve své moci, budou obchodníci i dopravci muset reagovat. Věřím, že vzhledem k důrazu zákazníků na flexibilitu budou preferovanými variantami primárně doručení do boxů a přesnější domácí doručení s možností vybrat si konkrétní den a čas příjezdu kurýra.“ 

Tato čísla ukazují, že v oblasti nabídky doručení e-shopy rozhodně mají co zlepšovat, přičemž největší prostor pro evoluci zákazníci vidí v oblasti doručení na adresu. Dle dat STEM/MARK si 89 % dotázaných do příští vánoční sezony přeje, aby e-shop, kde nakupují, nabízel domácí doručení do konkrétního časového slotu. Celých 80 % zákazníků by pak takový e-shop upřednostnilo před jiným, který slotové doručení nenabízí.

„Pokud chtějí obchodníci nabízet ty nejlepší služby, uspokojit zákazníky a získat konkurenční výhodu mezi 50 tisíci e-shopy, které v Česku působí, měli by neustále vyhodnocovat svá slabá místa a zlepšovat zákaznickou zkušenost. Nálady okolo aktuálních možností doručení jsou dobrým podnětem k zamyšlení. Doručení je jedním z hlavních faktorů ovlivňujících uživatelskou spokojenost a je tedy na místě pravidelně přehodnocovat, zda e-shop nabízí takové možnosti, které budou odpovídat aktuálním nárokům zákazníků,“ uzavřel za DODO Peter Menky.

Kompletní report o spokojenosti s doručením naleznete zde.

Podobné články

Velký test e-shopů: Jak si vedly české online obchody pohledem odborníků z e-commerce?

11. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shopsys, Skladon, Retino)
Třetí ročník rozsáhlého testování české e-commerce scény se nově uskutečnil pod názvem Velký test e-shopů. Společnosti Shopsys, Skladon a Retino v něm opět v průběhu vánoční špičky hodnotily standardy českých e-shopů, které zásadně ovlivňují zákaznickou zkušenost – uživatelskou přívětivost nákupního košíku, úroveň logistiky a kvalitu vratkových procesů. Čtěte více

Heureka vyhlásila vítěze soutěže ShopRoku 2024. Které obchody uspěly?

4. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Soutěž ShopRoku zná své vítěze za rok 2024. Nákupní rádce Heureka.cz letos už pošestnácté ocenil nejlepší české e-shopy napříč několika kategoriemi od zákaznické oblíbenosti až po kvalitu služeb. O výsledcích jako každý rok rozhodovali, jak samotní zákazníci, tak odborná porota. Novinkou letošního ročníku je kategorie Značka roku. Čtěte více

APEK spustil nový portál s daty z české e-commerce

2. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je součástí české e-commerce scény prakticky od jejího vzniku. Po celou dobu jde o spolehlivý zdroj dat o prodejích v českém on-line prostředí. Nyní APEK na svůj webu přidává i rozšířený přehled toho nejzajímavějšího, a to jak na dlouhodobé bázi po letech, tak i ze svých pravidelných měsíčních výzkumů mezi spotřebiteli. Čtěte více

Letošní platební trendy – tlak na bezpečnost, loajalitu i pohodlí

1. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Český zákazník se za poslední dva roky změnil k nepoznání. A spolu s ním se vyvíjí i ekosystém plateb, které mu obchodníci nabízí a které vyžaduje. Placení totiž nepřestává mít klíčovou roli během celého nákupního procesu – stále jde o moment, který v zákazníkovi nechává zásadní emoce, promítající se do dalšího potenciálního nákupu. Čtěte více