Letošní platební trendy – tlak na bezpečnost, loajalitu i pohodlí

1. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Český zákazník se za poslední dva roky změnil k nepoznání. A spolu s ním se vyvíjí i ekosystém plateb, které mu obchodníci nabízí a které vyžaduje. Placení totiž nepřestává mít klíčovou roli během celého nákupního procesu – stále jde o moment, který v zákazníkovi nechává zásadní emoce, promítající se do dalšího potenciálního nákupu.

Trh se vydává směrem, který by měl udělat placení nejen pohodlné a bezpečné, ale kdy je zároveň vyžadováno ve vhodný moment – ideálně až ve chvíli, kdy je zákazník se zbožím spokojený.

Okamžité platby začnou měnit retail i gastro

Rok 2025 bude pravděpodobně rokem dalšího rychlého růstu A2A plateb – tedy plateb z účtu na účet, nejčastěji pomocí QR kódů či jiných platebních metod, které umožní přímou úhradu ze zákazníkova mobilu. Stále častěji se objevují zejména v menších samoobsluhách nebo gastru. Jejich výhodou je, že bez nutnosti terminálu umožňují platit digitálně. V Česku okamžité platby nabízí již naprostá většina bank.

„QR kódem se nebojí platit skoro polovina Čechů, elektronické bankovnictví používá skoro 80 % dospělých. Zkušenost s okamžitou platbou pomocí kódu loni vzrostla násobě, především kvůli tomu, že jde o stále rozšířenější alternativu například u regionálních gastro provozů. Očima fintechů i e-commerce projektů jde stále o nevytěženou oblast a možnost zaplatit QR kódem namísto platební bránou tak ve službách uvidíme stále častěji,“ uvedl Richard Kotrlík, CEO fintechu Skip Pay ze skupiny ČSOB.„O další krok blíž je pak provázání přímé platby s NFC modulem. Chytrý telefon stačí přiložit k zařízení obchodníka a následně potvrdit okamžitou platbu v mobilním bankovnictví.“

Platit dopředu přestává být normální

Míra obezřetnosti na konci roku stoupla o celou pětinu. Celkovou nedůvěru při nákupech podpořil nejen vstup nových hráčů v podobě zahraničních elektronických tržišť, ale i ne vždy transparentní slevová politika některých obchodníků. Z výhodné koupě se tak po rozbalení balíčku často stane jen velké zklamání a vracení zboží je mnohdy složité a neúměrně drahé. Chuť platit dopředu se tak postupně propadá.

„Český zákazník dává jasně najevo, že tak jako v kamenném obchodě neplatí dopředu za zboží, které si nemohl prohlédnout nebo vyzkoušet, nechce to dělat ani v e-commerce. Zejména u dražšího zboží v řádech vyšších tisíc nebo desítek tisíc je to logický požadavek, který se stále více promítá do platebních preferencí. Ve Skip Pay odhadujeme, že meziročně objem plateb, které zákazníkovi umožňují platit až po vyzkoušení, stoupl o dalších 30–40 %,“ prohlásil Richard Kotrlík.

Boxy nahrazují platbu na prodejně

Počet samoobslužných boxů se v Česku poprvé vyšvihl nad hodnotu deseti tisíc a nadále roste. Přes určité kontroverze spojené s jejich zvyšujícím se počtem se platba za zboží přímo při převzetí z boxu prosazuje stále častěji, především na úkor platby za zboží na prodejně nebo klasické dobírky. To opět vede k posouvání standardu bezhotovostních plateb a jejich zpřístupnění celé řadě nových zákazníků.

„Odhaduji, že z výdejních boxů se v jednotkách let stane pro e-commerce místo převzetí číslo jedna, jak je tomu již na trzích, kde mají vysokou penetraci. Pro některé obchodníky to může znamenat ztrátu značkového touchpointu, kterým jejich prodejny nebo showroomy bezpochyby byly, pro jiné příležitost k úsporám spojeným se snížením počtu poboček, které často slouží jako výdejní místa. O to více pak poroste komfort při převzetí zboží: tedy bezproblémové platby a případné jednoduché vrácení, pokud zákazník nakonec nebyl se zbožím spokojen,“ vysvětlil Richard Kotrlík.

Rozkládání plateb v kamenných prodejnách

Modernímu placení jdou však naproti také kamenní obchodníci. V letošním roce se tak budou stále více prosazovat hybridní modely, které v sobě kombinují flexibilitu internetových platebních služeb a prostředí pobočky. Klasickým příkladem může být nákup zboží s pohodlným rozložením platby na několik dílů bez navýšení, to vše v plně digitálním prostředí přímo na pobočce. Etalonem se v loňském roce stal například Datart.

„Pro obchodníky se otevírají zcela nové možnosti práce s cenotvorbou. Vznikla alternativa k často drahým splátkovým prodejům. Nově tak mohou obchodníci například pračku za 12 tisíc jednoduše prodat za čtyři tisíce. Zákazník následně doplatí zbytek ceny v následujících dvou měsících bez jakéhokoli navýšení. Co bylo možné jen online, se začíná prosazovat v kamenných prodejnách,“ dodal Richard Kotrlík.

Bezpečnost v zájmu obchodníků

Rok 2024 přinesl rekordní množství phisingových útoků. V některých měsících se dokonce aktivity hackerů zvyšovaly meziročně o stovky procent. Velká část z nich navíc začala využívat identitu českých obchodníků. Na značky i jejich lídry se zaměřily také manipulativní kampaně. Jejich úspěšnost posílilo větší zapojení AI do jejich generování a pro laika tak byly ještě hůře rozeznatelné. Z toho důvodu výrazným způsobem roste zájem obchodníků o posílení bezpečnosti celé transakce.

„Na straně spotřebitelů vidíme růst zájmu o to, zda je jejich platební transakce dostatečně autorizovaná. Vděčíme za to především snaze bank a poskytovatelů finančních služeb o edukaci v oblasti bezpečnosti. U obchodníků je naopak patrná snaha o nabídnout co největší palety plateb, kterým by nakupující zákazníci mohli důvěřovat – od běžné platby pomocí elektronického bankovnictví klienta právě až po odložené platby, které umožňují zákazníkům uhradit zboží z vlastních peněz až poté, co si ho rozbalí a vyzkouší,“ uvedl Richard Kotrlík.

Za platby výhoda

Loajalita v loňském roce dostala za vyučenou. Stejně i takzvaný index „radosti z nakupování“, který monitoruje motivaci domácností utrácet. Stále více retailerů proto investuje prostředky do podpory věrnostních programů nebo například cashbacků. Ty jdou zároveň na ruku dalšímu z trendů – větší motivaci vyhledávat nákupy ve slevě nebo s výhodami.

„Placení je pro každého obchodníka dvousečný moment. Na jednu stranu je pro zákazníka zdrojem radosti z toho, co si právě pořídil, na stranu druhou ale mnohdy také výčitek a pochybností, které z útraty vyplývají. Nástup cashbackových programů dokáže pro některé zákazníky možné výčitky z utrácení spojit s radostí z úspory, byť i drobné,“ zmínil Richard Kotrlík.

Mobilní platby rostou, plastová karta často neopustí obálku

Placení virtuálními kartami je na vzestupu. Nepřítomnost Apple Pay a Google Pay mezi platebními metodami na e-shopu je už nyní spolehlivý způsob, jak přimět podstatnou část zákazníků opustit košík a hledat zboží jinde. Stále více lidí nevytahuje z peněženky kartu, ale z kapsy mobil, pokud už na něm dokonce rovnou nenakupuje.

„Roste dopad provozovatelů elektronických peněženek a platebních bran na tom, zda bude nákup dokončen. Jsou si toho vědomi a snaží se zákazníkům nákup co nejvíc usnadnit. Dokonce i Apple, který si zakládá na striktní uzavřenosti svého ekosystému, pozastavil svůj projekt vlastní odložené platby a nyní chce do Apple Pay pustit regionální poskytovatele odložených plateb – ví, že na tom získá firma i zákazníci,“ zakončil Richard Kotrlík.

Autor: Richard Kotrlík, CEO fintechu Skip Pay ze skupiny ČSOB

Podobné články

APEK spustil nový portál s daty z české e-commerce

2. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je součástí české e-commerce scény prakticky od jejího vzniku. Po celou dobu jde o spolehlivý zdroj dat o prodejích v českém on-line prostředí. Nyní APEK na svůj webu přidává i rozšířený přehled toho nejzajímavějšího, a to jak na dlouhodobé bázi po letech, tak i ze svých pravidelných měsíčních výzkumů mezi spotřebiteli. Čtěte více

PayU zjednodušuje integraci platební brány pro e-shopy na Shopify

26. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayU)
PayU, poskytovatel platebních služeb pro e-commerce v Česku, vyvinul dva nové pluginy pro platformu Shopify, která slouží k vytváření a správě internetových obchodů. Nové aplikace od PayU umožňují e-shopům na Shopify nabízet pohodlnější způsoby platby. Čtěte více

Úvod roku přinesl meziroční zvýšení průměrné útraty spotřebitelů na e-shopech

14. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Průměrná útrata spotřebitelů v e-shopech byla v lednu i únoru o více než 500 korun vyšší než ve stejném období v loňském roce. Zároveň si zboží v tomto období on-line objednalo více než 80 % českých internetových zákazníků. Čtěte více

Skip Pay jde na Slovensko, nabídne nákup na Třetinu

10. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech od ČSOB, rozšiřuje své služby na Slovensko. Zákazníkům přináší svůj nejoblíbenější produkt, který v loňském roce v Česku dosáhl růstu objemu plateb o 407 % – nákup na Třetinu. Služba umožňuje rozložit platbu až 4 000 eur do tří bezúročných splátek. Čtěte více