Co čeká logistiku a e-commerce? Doručení v přesnou hodinu, dialog s městy i další předplatná

7. 1. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DODO)
E-commerce se vloni po pár letech poklesů a stagnací opět naplno probudila a další léta budou znovu ve znamení růstu a s ním spojených vysokých nároků na obchodníky i poskytovatele návazných služeb, jako jsou hráči na poli logistiky. Na co se mohou zákazníci těšit, kam se standardy služeb v e-commerce posunou a s čím se budou muset popasovat kurýři na poslední míli?

Doručování v úzkých časových oknech dle preference zákazníka

Technologie pro precizní plánování se každým rokem posouvají. Logistické firmy dnes díky precizním predikcím i schopnosti reagovat na aktuální provozní situaci dokáží zpřesnit doručení tak, že dovezou balíček v konkrétním hodinovém okně. Co je ale ještě zásadnější, doručí jej v hodinu, kterou si vybere sám zákazník. Tzv. slotové doručování se postupně stane standardem napříč odvětvími a zákazník se v následujících letech konečně dostane opravdu do popředí – nebude se muset přizpůsobovat kurýrovi, kurýr se díky technologickému pokroku přizpůsobí jemu.

„Hodinová časová okna se spotřebitelům osvědčila u nákupů potravin a tento komfort stále častěji vyžadují napříč dalšími segmenty e-commerce. A není divu – prozákaznicky orientovaný přístup by neměl spočívat v tom, že zboží dorazí v momentě, kdy se to hodí e-shopu či dopravci. Lidé si stále více uvědomují, že čas je jejich nejvzácnější komodita. Nákup by tedy logicky měl dorazit v momentě, kdy se to zákazníkovi hodí a kdy s jeho převzetím počítá,“ popsal změnu paradigmatu komerční ředitel DODO Peter Menky.

Dostupnější bleskové doručení díky dynamické cenotvrobě

Kromě zvýšené přesnosti je obecným trendem také zrychlování. Rychlejší adopci same-day doručení ale dosud brzdí nižší ochota zákazníků si za nadstandardní službu připlatit. Ačkoli dle průzkumu, který pro DODO provedla společnost Behavio, 75 % zákazníků deklaruje, že je pro ně rychlost doručení důležitým parametrem při rozhodování o nákupu, většina zákazníků je za same-day doručení ochotná zaplatit maximálně 100 Kč a pětina by zaplatila částku od 110 do 150 Kč. Odpovědí příštích let by mohla být dynamická cenotvorba, díky níž se rychlé a přesné doručení stane dostupnějším.

„Dynamická cenotvorba umožní optimalizovat cenu dopravy podle aktuální poptávky a tím přímo ovlivňovat i poptávku po doručení v konkrétních časech. V době mimo špičku, kdy je poptávka nižší, lze ceny snížit, což přiláká další zákazníky, které by jinak mohly odradit fixní vyšší poplatky za doručení. Naopak v době největší vytíženosti je možné ceny za dopravu lehce zvýšit a efektivně tak poptávku regulovat,“ vysvětlil Peter Menky z DODO. „Tímto způsobem se doručení lépe rozprostře v čase a umožní tak plynulejší odbavení zakázek a menší tlak na interní logistiku firem, kurýry rozvážející zboží a v konečném důsledku i na městský provoz.“

Předplatné se rozšíří i v e-commerce a logistice

Celkovou podobu e-commerce brzy ovlivní také předplatné. Nakolik všudypřítomná budou, to se teprve uvidí. Faktem ale je, že již nyní zákazník u největších hráčů na trhu narazí na možnost předplatit si měsíčně nebo ročně třeba neomezené doručování zdarma, přednostní doručení nebo exkluzivní přístup k novým funkcím a službám. Předplatné pak posiluje loajalitu zákazníka vůči konkrétní značce a bourá bariéru zákazníka směrem k častějšímu nakupování. Ulovit předplatitele však může jen společnost, která disponuje vysokou kvalitou služeb a výborným renomé. O to důležitější pro firmy bude, aby zákazníkům dokázaly, že jejich služba stojí i za každoměsíční platbu.

Tlak na ekonomickou udržitelnost zamává s quick-commerce 

Honba za bleskovým doručením potravin, ale i dalších druhů „supermarketového“ zboží se okolo roku 2020 stala velkým hitem. Z tzv. Quick Commerce se stalo jedno z nejostřeji sledovaných odvětví, do kterého VC investoři nalévali miliony a miliony dolarů a firmy vysílali k závratným valuacím. Myšlenka světa, ve kterém může mít zákazník do pár minut dovozené prakticky vše, na co si vzpomene, a ještě s dopravou skoro zadarmo, uchvátila investory i byznysové novináře. Jak to ale někdy bývá, lákává myšlenka začala rychle narážet na limity ekonomické reality – firmy, které vsadili čistě na kanál Quick commerce, nejsou profitabilní a utápějí v neudržitelném obchodním modelu miliardy eur.

„V plné nahotě se ukázalo, že ekonomika doručování jedné objednávky na jednu trasu s jedním kurýrem, často jen s jedním nebo dvěma kusy zboží, jednoduše neumožňuje dlouhodobý úspěch. Veškeré náklady na službu jsou často spojeny právě s jednou objednávkou, což činí obchodní model neefektivním a neudržitelným,“ popsal Peter Menky.

Co tedy bude dál? Z prognóz vývoje evropského trhu je zřejmé, že ekonomicky nejudržitelnější cestou je budování stabilního omni-channel byznysu, který dokáže uspokojit požadavky zákazníků, nejen pouze na rychlost doručení, ale hlavně na jeho způsob a přesnost. Ukazuje se, že ekonomicky nejfunkčnějším modelem je online prodej s doručováním ve vybraných časových oknech, který se ze segmentu potravin rychle rozšiřuje do ostatních odvětví e-commerce. Je evidentní, že tlak na profitabilitu neustále roste a každá inovace tedy musí jít ruku v ruce s technologickým vývojem, chytrou prací s poptávkou a musí stát na racionální ekonomické rozvaze.

Růst e-commerce si vyžádá hlubší spolupráci s municipalitami

S růstem e-commerce, narůstajícím množstvím putujících zásilek a nároky na rychlost se pojí i potřeba dlouhodobé strategie udržitelnosti. Ta nespočívá jen v „zelenání“ vozového parku, ale také v čím dál intenzivnější komunikaci s městy. Do budoucna totiž bude potřeba nastavit komplexní rámce, jak nastavit politiku parkování či vjezdů do center měst a jak přizpůsobit infrastrukturu tím směrem, aby kurýrní společnosti přirozeně zapadly do každodenního městského provozu.

Trendem budoucnosti je tedy pokročilá práce s daty nejen na úrovni samotných logistických a e-commerce služeb, ale také na bázi datové výměny s jednotlivými municipalitami. Města tak díky datům z reálného provozu budou moci činit kvalifikovanější rozhodnutí, jak zajistit maximální obslužnost obyvatelstva v souladu s vysokými zákaznickými nároky, a zároveň ulevit městskému provozu.

Podobné články

E-shopy jedou naplno, vánoční prodeje potvrzují meziroční růst české e-commerce

18. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoční sezona má pro e-shopy dva vrcholy – Black Friday a období po 10. prosinci. A obě tato období potvrzují, že česká e-commerce letos zaznamená meziroční růst prodejů. Ten by měl podle dosavadních výsledků být vyšší než pět. Celkem se vánoční obraty můžou podle Asociace pro elektronickou komerci blížit až k 70 miliardám korun. Čtěte více

Vánoční nákupy každý rok odkládáme. Dvě třetiny Čechů utratí za dárky stejně jako vloni

4. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Až v listopadu, kdy je vánoční sezóna už v plném proudu, nakupuje vánoční dárky nejvíce lidí. Mnohem více než třeba před dvěma lety. Vyplývá z velkého vánočního průzkumu nákupního rádce Heureka.cz. Nakoupit vánoční dárky během listopadu a prosince letos plánuje rovná polovina respondentů, přitom ještě před dvěma lety to byla “jen” třetina. Čtěte více

Transformace sociálních sítí na vlivné obchodní nástroje nabírá na obrátkách

29. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: LCG New Media)
Rok 2024 se ve světě digitálního marketingu a online obchodu jeví jako průlomový. Sociální sítě, které začaly jako jednoduchý nástroj pro navazování kontaktů, se postupně transformovaly v mocné obchodní nástroje. Čím je tento vývoj způsoben a jak ho využít pro zvýšení firemních zisků vysvětlují experti z agentury LCG New Media. Čtěte více

Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty? Čtěte více