Role palivového příplatku v ceně expresní přepravy

9. 7. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Smartex)
Palivový příplatek hraje v ceně zásilky nemalou roli. Slouží nejen ke kompenzaci pohybu ceny ropy na světovém trhu, ale pro některé společnosti je i zajímavým dodatečným zdrojem příjmu. Pro zákazníka to však vždy znamená citelné zdražení expresní přepravy. Lze toto zdražení minimalizovat?
Foto: Freeimages.com

Palivové příplatky u dopravců byly zavedeny kvůli rostoucím cenám paliva. V cenících se uvádějí zvlášť, protože změna ceny ropy má vliv na cenu dopravy, a tím i na konečné náklady doručování balíků. „Podobně jako například letecké společnosti účtují palivové příplatky svým pasažérům, tak i v expresní letecké přepravě se cena skládá z ceny přepravy a palivového příplatku. Zatímco prvně jmenovaná veličina se v průběhu roku zpravidla nemění, palivový příplatek dopravci upravují podle předem nastavených parametrů,“ řekl Alexandr Michaljanič, jednatel společnosti Smartex.

Jak se stanovuje palivový příplatek

Výše palivového příplatku pro mezinárodní expresní služby dopravců DHL, UPS a FedEx se odvozuje od měsíčních průměrných spotových cen leteckého paliva typu jet fuel. TNT ho stanovuje na základě ceny barelu ropy.

U vnitrostátní přepravy se vychází z ceny motorové nafty a řídí se podle údaje zveřejňovaného Českým statistickým úřadem v poslední pátek předchozího měsíce. Dopravní společnosti uvádí příplatek v procentech k ceně dopravného. Například v červnu je pro vnitrostátní přepravu stanoven na 3,5 %, což odpovídá ceně nafty mezi 32 až 32,99 Kč. Při každé změně ceny nafty o korunu nahoru či dolů se zvýší nebo sníží výše příplatku o procento.

Krátkodobé navýšení ceny paliva jsou některé přepravní společnosti schopné absorbovat bez vlivu na cenu dopravy. Při dlouhodobějším trendu jsou však přenášeny i do cenové politiky, což se obvykle projeví v plošném meziročním navýšení základních cen a doplňkových služeb. „Porovnat výši palivového příplatku u dopravců se vyplatí, protože výsledná cena za přepravu zásilky se může lišit. Je to zdlouhavá manuální práce, ale zákazníci Smartexu mají možnost on-line porovnání aktuálních přepravních sazeb s již započítaným aktuálním palivovým příplatkem díky spolupráci dopravci FedEx, TNT a UPS. Navíc mohou využít cen, které jsou dlouhodobě zafixovány a odolávají i meziročnímu zdražování,“ řekl Alexandr Michaljanič.

Vývoj palivových příplatků a výhled

V posledním roce došlo u dopravců k významné cenové erozi palivového příplatku. Jednoznačnou příčinou byla klesající cena ropy. Kdo chtěl za palivový příplatek ušetřit, měl letos nejvíce přepravovat v březnu, kdy nejnižší příplatky shodně účtovaly společnosti DHL a FedEx, a to ve výši 10 %. Naopak nejdražší 13,5 % měla společnost TNT. V následujících měsících cena pozvolně rostla a aktuálně se pohybuje v rozmezí od 11,5 % do 14,5 %.

Podle dostupných informací by se cena měla díky trvajícímu dostatku až přebytku ropy na trhu (silný růst zásob zejména v USA) v krátkodobém výhledu stabilizovat. Výkyvy na obě strany tak budou minimální.

Štítky: 

Podobné články

Výdejní boxy jsou i přes své slabiny nejvyužívanější. Jaké další služby by zákazníci ocenili?

17. 2. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DODO)
Lednová data ohledně nakupování jasně ukazují, že online nákupy jsou již skutečně nedílnou součástí života. Mezi metodami doručení čím dál jasněji dominují doručovací boxy, které využily dvě třetiny nakupujících. Data ovšem ukazují i jejich slabiny a také volání zákazníků po možnosti doručování zásilek domů v předem vybraném dni a konkrétních časových slotech. Čtěte více

DPD nabízí levnější doručení do výdejních míst a boxů včetně AlzaBoxů

5. 2. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD reaguje na zdražování doručovacích služeb na českém trhu a díky své akci nabízí e-shopům doručení balíků do sítě více než 7 000 výdejních míst Pickup a boxů už od 46 Kč. Iniciativa by měla pomoci e-shopům udržet stávající zákazníky, přivést nové a konkurovat zahraničním hráčům. Čtěte více

Co čeká logistiku a e-commerce? Doručení v přesnou hodinu, dialog s městy i další předplatná

7. 1. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DODO)
E-commerce se vloni po pár letech poklesů a stagnací opět naplno probudila a další léta budou znovu ve znamení růstu a s ním spojených vysokých nároků na obchodníky i poskytovatele návazných služeb, jako jsou hráči na poli logistiky. Na co se mohou zákazníci těšit, kam se standardy služeb v e-commerce posunou a s čím se budou muset popasovat kurýři na poslední míli? Čtěte více

Výdejní místa DPD budou nově i na pobočkách České pošty

13. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Česká pošta a DPD začaly spolupracovat na vydávání zásilek. Od 11. listopadu si mohou zákazníci DPD, typicky objednávající na e-shopech, nechat svůj balík poslat nově i na pobočky České pošty. Ty tedy budou nově sloužit i jako výdejní místa DPD Pickup. K 11. listopadu bude tato možnost zavedena na 56 poštách, do konce roku by mělo jít již o více než 850 míst. Čtěte více