Mají zákazníci právo vrátit vánoční dárek?
V tom případě je jen na vás, zda na výměnu výrobku bez vady přistoupíte. Povinnost výměny výrobku z důvodu nesprávného výběru kupujícím žádný zákon prodávajícímu neukládá.
Jestliže zakoupené zboží odmítnete přijmout zpět a nepřistoupíte ani na možnost výměny za jiný výrobek, musí se s tímto postupem zákazník smířit. Totéž platí, pokud požaduje pro výměnu předložení dokladu o koupi.
Nejedná-li se o smlouvy uzavírané na dálku, tj. například přes internet nebo zásilkové firmy, nemá prodejce zákonnou povinnost zakoupené zboží vzít zpět nebo vyměnit pouze z toho důvodu, že se zákazníkovi nehodí nebo nelíbí. Taková situace často nastává právě po Vánocích, kdy se sejdou dárky skutečně nevhodné nebo i dva stejné a je dobré pamatovat na ni již při nákupu.
Vy však jako prodejce můžete nadstandardní službu svým zákazníkům nabídnout možnost výměny nepoužitého a nepoškozeného zboží za jiné do určitého data, po předložení příslušného dokladu o koupi. V takovém případě se jedná o veřejný příslib, a ten je vymahatelný. V opačném případě by se mohlo jednat o klamavou obchodní praktiku.
Druhou možností, jak si zajistit následnou výměnu nevhodného dárku, je dohoda s prodávajícím při koupi a vyznačení příslibu výměny na dokladu o zaplacení. Pokud taková dohoda nebyla ujednána předem, lze předpokládat, že s následným požadavkem na výměnu nemusí zákazník uspět, a to ani po předložení příslušného dokladu o koupi.
Zdánlivě snadnější může být vrácení nevhodného dárku při koupi přes internet. Tam je však třeba dodržet 14denní lhůtu pro odstoupení od smlouvy bez udání důvodu a ta může končit s ohledem na termín dodání právě ve sváteční dny. I řada e-shopů však již vychází spotřebitelům vstříc a termín pro odstoupení od smlouvy pro vrácení nepoškozeného a nepoužitého zboží prodlužuje až do prvních lednových dní.
Problém může nastat také v případě, že dárkem je poukaz k nákupu zboží či služeb, který z různých důvodů nemůže obdarovaný využít nebo vyčerpat v uvedeném termínu. Ani v těchto případech nestanoví zákon podnikateli povinnost vrátit cenu poukazu nebo vyplatit částku za nevyužité služby - pokud se na takovém postupu předem obě strany nedohodnou.