Mají zákazníci právo vrátit vánoční dárek?

27. 12. 2012. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: ČOI)
Především po Vánocích se můžete setkat s tím, že se u vás objeví zákazníci, kteří budou chtít vrátit nevhodný vánoční dárek. Mají na to nárok?
Foto: Sxc.hu

V tom případě je jen na vás, zda na výměnu výrobku bez vady přistoupíte. Povinnost výměny výrobku z důvodu nesprávného výběru kupujícím žádný zákon prodávajícímu neukládá.

Jestliže zakoupené zboží odmítnete přijmout zpět a nepřistoupíte ani na možnost výměny za jiný výrobek, musí se s tímto postupem zákazník smířit. Totéž platí, pokud požaduje pro výměnu předložení dokladu o koupi.

Nejedná-li se o smlouvy uzavírané na dálku, tj. například přes internet nebo zásilkové firmy, nemá prodejce zákonnou povinnost zakoupené zboží vzít zpět nebo vyměnit pouze z toho důvodu, že se zákazníkovi nehodí nebo nelíbí. Taková situace často nastává právě po Vánocích, kdy se sejdou dárky skutečně nevhodné nebo i dva stejné a je dobré pamatovat na ni již při nákupu.

Vy však jako prodejce můžete nadstandardní službu svým zákazníkům nabídnout možnost výměny nepoužitého a nepoškozeného zboží za jiné do určitého data, po předložení příslušného dokladu o koupi. V takovém případě se jedná o veřejný příslib, a ten je vymahatelný. V opačném případě by se mohlo jednat o klamavou obchodní praktiku.

Druhou možností, jak si zajistit následnou výměnu nevhodného dárku, je dohoda s prodávajícím při koupi a vyznačení příslibu výměny na dokladu o zaplacení. Pokud taková dohoda nebyla ujednána předem, lze předpokládat, že s následným požadavkem na výměnu nemusí zákazník uspět, a to ani po předložení příslušného dokladu o koupi.

Zdánlivě snadnější může být vrácení nevhodného dárku při koupi přes internet. Tam je však třeba dodržet 14denní lhůtu pro odstoupení od smlouvy bez udání důvodu a ta může končit s ohledem na termín dodání právě ve sváteční dny. I řada e-shopů však již vychází spotřebitelům vstříc a termín pro odstoupení od smlouvy pro vrácení nepoškozeného a nepoužitého zboží prodlužuje až do prvních lednových dní.

Problém může nastat také v případě, že dárkem je poukaz k nákupu zboží či služeb, který z různých důvodů nemůže obdarovaný využít nebo vyčerpat v uvedeném termínu. Ani v těchto případech nestanoví zákon podnikateli povinnost vrátit cenu poukazu nebo vyplatit částku za nevyužité služby - pokud se na takovém postupu předem obě strany nedohodnou.

Štítky: 

Podobné články

Foto: Freeimages.com

ČOI může pomáhat při řešení sporů

8. 2. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Od prvního února platí nová právní úprava pro řešení spotřebitelských sporů. Kromě České obchodní inspekce pomohou také Český telekomunikační úřad, Energetický regulační úřad a Finanční arbitr. Čtěte více
Foto: Freeimages.com

ČOI: Internetoví prodejci spotřebitele stále klamou

5. 9. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: ČOI)
Kontroly České obchodní inspekce (ČOI) prokázaly, že kontrolované e-shopy nejčastěji neposkytly úplné, přesné nebo pravdivé informace o nabízených produktech, o obchodních podmínkách nebo zamlčely důležité informace, které mohly zásadním způsobem ovlivnit rozhodnutí spotřebitele o uzavření smlouvy. Čtěte více
Foto: SXC.hu

ČOI za slevy udělila pokuty za 2,4 milionu korun

28. 11. 2013. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: ČOI)
Absence regulace výprodejních a slevových akcí umožňuje, aby v českých obchodech byly nabízeny nejrůznější akční slevy a „výhodné nákupy“ po celý rok. Proto je také tento obchodníky oblíbený marketingový trik celoročně Českou obchodní inspekcí monitorován. Čtěte více
Foto: SXC.hu

ČOI: Nové e-shopy porušují práva spotřebitelů

12. 11. 2013. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: ČOI)
Ve třetím čtvrtletí pokračovaly kontroly České obchodní inspekce (ČOI) u prodeje zboží a služeb sjednávaných prostřednictvím internetu. V tomto období bylo zkontrolováno 250 e-shopů a 188 z nich porušilo obecně závazné právní předpisy. Čtěte více