ČOI: Internetoví prodejci spotřebitele stále klamou
Trvalým cílem této kontrolní akce ČOI je monitorování vývoje elektronického obchodování prostřednictvím sítě internet a následná kontrola v případech podezření na porušování povinností stanovených obecně závaznými právními předpisy. V období od 1. 4. do 30. 6. 2014 bylo provedeno celkem 219 kontrol, zaměřených především na plnění povinností, vyplývajících prodávajícím ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, a dalších právních předpisů v kontrolní pravomoci České obchodní inspekce. Nedostatky byly v průběhu 2. čtvrtletí zjištěny při 175 kontrolách z 219, což představuje 79,9 % z celkového počtu kontrol e-shopů.
Dílčí výsledky akce, konkrétně vysoký poměr kontrol, při kterých bylo zjištěno porušení obecně závazných právních předpisů, však nelze považovat za objektivní obraz elektronického obchodování v České republice. Jedná se o výsledky cílených kontrol na základě monitorování nabídky a služeb na síti internet, které průběžně provádějí jednotlivé inspektoráty ČOI. Následné kontroly jsou pak směrovány na obchody, u kterých lze po předchozím monitorování nebo na základě podání spotřebitelů předpokládat, že při své činnosti nedodržují povinnosti stanovené obecně závaznými právními předpisy.
Ve 2. čtvrtletí přijala ČOI celkem 1 523 podání spotřebitelů, nespokojených s jednáním internetových prodejců, která se týkala celé řady problémů. Ve 166 případech dala ČOI za pravdu spotřebitelům, neboť při šetření těchto podnětů prokázala nedostatky. V 58 případech se porušení nepodařilo při kontrole prokázat a ve 12 případech nebyla firma nalezena. Jiným kontrolním orgánům bylo postoupeno 62 podnětů a téměř 300 podání se řeší. Ostatní podání se týkala záležitostí mimo kontrolní pravomoci ČOI, jako nedodání objednaného a zaplaceného zboží, nevrácení peněz při odstoupení od smlouvy, obtíže při komunikaci spotřebitele s prodávajícím apod. V těchto případech, tj. není-li dohoda s prodávajícím možná, se mohou spotřebitelé domoci svých práv pouze soudní cestou, nikoliv prostřednictvím ČOI.
Zjištěná porušení a uložené sankce
Stejně jako v předcházejících obdobích zjišťovali inspektoři při kontrolách e-shopů nejčastěji porušení povinností stanovených zákonem č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, a většina těchto nedostatků je charakteristická právě pro prodej prostřednictvím prostředků elektronického obchodování.
- porušení zákazu užívání nekalých obchodních praktik bylo zjištěno nejčastěji (149 případů, tj. 48,5 % všech porušení). Většinou se jednalo o neposkytnutí zákonem stanovených informací, případně o poskytnutí neúplných či jinak zavádějících údajů, ať již o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy nebo o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících
- dalším častým nedostatkem bylo porušení povinnosti prodávajícího řádně informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (tj. reklamace), kterou nedodrželo 95 kontrolovaných subjektů (31,0 %)
- v mnohem menším rozsahu (několik případů) provozovatelé e-shopů porušili další povinnosti stanovené zákonem o ochraně spotřebitele (např. nedodrželi formální náležitosti reklamačního řízení, nevydali doklad o koupi, nesplnili informační povinnosti o výrobku nebo neseznámili spotřebitele s cenou).
Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů bylo ve sledovaném období uloženo kontrolovaným subjektům pravomocně 163 pokut v celkové hodnotě 1 186 000 Kč.
Kontroly internetových obchodů – 2. čtvrtletí 2014 | ||||
Inspektorát | počet kontrol | kontroly se zjištěním | zjištěná porušení v % | |
Středočeský a Hl. město Praha | 45 | 37 | 82,2 % | |
Jihočeský a Vysočina | 18 | 14 | 77,8 % | |
Plzeňský a Karlovarský | 13 | 9 | 69,2 % | |
Ústecký a Liberecký | 25 | 21 | 84,0 % | |
Královéhradecký a Pardubický | 31 | 28 | 90,3 % | |
Jihomoravský a Zlínský | 55 | 39 | 70,9 % | |
Moravskoslezský a Olomoucký | 32 | 27 | 84,4 % | |
Celkem | 219 | 175 | 79,9 % |
Závěrem
Výsledky kontrol za 2. čtvrtletí roku 2014, zejména nárůst spotřebitelských podnětů, opět potvrdily, že oblast internetového prodeje, k němuž se vedle klasických e-shopů a aukčních portálů řadí stále více obchodování prostřednictvím sociálních sítí, vyžaduje ze strany České obchodní inspekce trvalou pozornost. Přestože tato forma obchodování nabývá stále většího významu, je právní povědomí zejména nových podnikatelských subjektů v této oblasti velmi nízké a anonymní prostředí internetu svádí k opakovanému porušování právních předpisů i ty, kdo po předchozích kontrolách za nerespektování zákonů či jejich neznalost zaplatili. I přes tato úskalí usiluje Česká obchodní inspekce o to, aby rozvoj nových forem obchodování trvale sledovala a eliminovala v maximální možné míře protiprávní jednání podnikatelů, které může mít za následek poškozování práv spotřebitele.