ČOI: Nové e-shopy porušují práva spotřebitelů
Vysoký podíl nedostatků zjištěných při těchto kontrolách však nelze považovat za obraz skutečného stavu elektronického obchodování v České republice. Je to výsledek průběžného monitorování internetové nabídky zboží a služeb. Kontrolní činnost ČOI je cíleně zaměřena na ty portály, u kterých lze na základě předchozí vizuální kontroly předpokládat, že při své činnosti nedodržují základní informační povinnosti. Část kontrol probíhá také na základě informací a podání, s nimiž se na Českou obchodní inspekci obrátili spotřebitelé. Ve sledovaném období řešila celkem 1 255 podání.
V období od 1. 7. do 30. 9. 2013 bylo v rámci kontrolní akce provedeno celkem 250 kontrol e-shopů, zaměřených především na plnění povinností, vyplývajících prodávajícím ze zákona o ochraně spotřebitele (zák. č. 634/1992 Sb.), a dalších obecně závazných právních předpisů. Porušení obecně závazných právních předpisů bylo zjištěno při 188 kontrolách, což představuje 75,2 % z celkového počtu provedených kontrol
K počtu kontrol se zjištěním přispívají také negativní zkušenosti a informace poskytované České obchodní inspekci spotřebitelskou veřejností. Za sledované období přijala ČOI celkem 1255 podání spotřebitelů, při jejichž šetření zjistila ve 127 případech porušení povinností. Velká část těchto podání se však týkala porušení spotřebitelských práv mimo kontrolní pravomoc ČOI. Jednalo se především o nevrácení peněz při odstoupení od smlouvy nebo zrušení objednávky po nedodání zboží. V takových případech nemůže rozhodnout o oprávněnosti nároku spotřebitele orgán dozoru, ale na základě žaloby poškozené strany soud, pokud dohoda kupujícího s prodávajícím není možná.
Výsledky kontrol – Internetové obchody (3. čtvrtletí 2013) | ||||
Inspektorát | počet kontrol | kontroly se zjištěním | zjištěná porušení v % | |
Středočeský a Hl. město Praha | 51 | 40 | 78,4 % | |
Jihočeský a Vysočina | 19 | 11 | 57,9 % | |
Plzeňský a Karlovarský | 19 | 13 | 68,4 % | |
Ústecký a Liberecký | 29 | 21 | 72,4 % | |
Královéhradecký a Pardubický | 35 | 29 | 82,9 % | |
Jihomoravský a Zlínský | 56 | 46 | 82,1 % | |
Moravskoslezský a Olomoucký | 41 | 28 | 68,3 % | |
Celkem | 250 | 188 | 75,2 % |
Celkem ve 134 případech (tj. 43 %) porušily kontrolované subjekty zákaz užívání nekalých obchodních praktik. Jako klamavé obchodní praktiky bylo posouzeno jednání, kdy stejně jako v předchozích obdobích nebyly spotřebitelům poskytnuty zákonem stanovené informace, případně jim byly poskytnuty neúplné či jinak zavádějící údaje např. o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy nebo o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících.
Porušení zákona o ochraně spotřebitele a dalších předpisů:
- Další často prodávajícím porušovanou povinností bylo, že řádně neinformoval spotřebitele o reklamaci (tj. o podmínkách uplatnění práva z odpovědnosti za vady výrobků a služeb, včetně podmínek uplatnění rozporu s kupní smlouvou). Toto porušení bylo zjištěno ve 102 případech (31,6 %).
- V menším rozsahu bylo zjišťováno porušení formálních náležitostí při vyřizování reklamací – 18 případů (5,6 %).
- Informaci o ceně nabízeného zboží nebo služby neposkytlo celkem 11 subjektů (3,4 %).
- Další porušení zákona o ochraně spotřebitele již nepřesáhlo 2,5 % (např. chybějící písemné návody v českém jazyce, neposkytnutí informací o výrobcích nebo jejich materiálovém složení…).
- Porušení jiných právních předpisů zjistili inspektoři při 26 kontrolách (8 %).
- Ve sledovaném období nabylo právní moci celkem 201 pokut v hodnotě 1 366 500 Kč, uložených kontrolovaným subjektům za zjištěná porušení obecně závazných právních předpisů.