ČOI upozornila na to, že internetoví prodejci stále klamou
„Počet internetových obchodů i objem jejich tržeb roste. Velmi pomalu se však zvyšuje nízká úroveň právního vědomí prodejců - o dodržování zákonů a plnění povinností vůči spotřebitelům. Naši inspektoři opakovaně zjišťují četné nedostatky. Pokud se situace nezmění, bude třeba přijmout v rámci ochrany spotřebitelských práv příslušná opatření,“ zhodnotil výsledky kontrol za sledované období Vladimír Velčovský, ústřední ředitel ČOI.
K vysokému poměru zjištění přispěla také četná podání spotřebitelů, vycházející z jejich negativních zkušeností s konkrétními e-shopy. Za sledované období jich ČOI přijala celkem 1 346 a v rámci šetření v téměř 20 % kontrol porušení povinností prodávajícím také prokázala.
Vysoké procento kontrol, při kterých bylo zjištěno v průběhu kontrolní akce porušení obecně závazných právních předpisů, nelze považovat za objektivní obraz stavu internetového obchodování v České republice. A to zejména z toho důvodu, že Česká obchodní inspekce se cíleně při svých kontrolách zaměřuje na prodávající, u kterých lze porušení obecně závazných právních předpisů na základě spotřebitelských podnětů nebo na základě vlastní monitorovací činnosti předpokládat. Přesto výsledky kontrol nelze podceňovat a je třeba hledat další řešení současné situace v té oblasti internetových obchodů, jejichž provozovatelé se dopouštějí správních deliktů a porušují spotřebitelská práva.
Uložená opatření a sankce
Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů bylo ve sledovaném období pravomocně uloženo kontrolovaným subjektům 242 pokut v celkové výši 1 458 500 Kč.
Výsledky kontrol | ||||
Inspektorát | počet kontrol | kontroly se zjištěním | zjištěná porušení v % | |
Středočeský a Hl. město Praha | 63 | 45 | 71,4 % | |
Jihočeský a Vysočina | 25 | 17 | 68,0 % | |
Plzeňský a Karlovarský | 43 | 21 | 48,8 % | |
Ústecký a Liberecký | 47 | 40 | 85,1 % | |
Královéhradecký a Pardubický | 34 | 25 | 73,5 % | |
Jihomoravský a Zlínský | 57 | 44 | 77,2 % | |
Moravskoslezský a Olomoucký | 107 | 94 | 87,9 % | |
Celkem | 376 | 286 | 76,1 % |
Struktura porušení
Stejně jako v předcházejících obdobích, zjišťovali inspektoři ČOI při provedených kontrolách v e-shopech nejčastěji porušení povinností stanovených prodávajícímu zákonem č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Většina zjištěných nedostatků je charakteristická právě pro prodej prostřednictvím prostředků komunikace na dálku:
- porušení zákazu užívání nekalých obchodních praktik se dopustilo 216 prodávajících, tj. 44,5 % všech zjištění, konkrétně užití klamavých obchodních praktik bylo zjištěno při 209 kontrolách (43,1 %). Ve většině případů se jednalo o neposkytnutí zákonem stanovených informací, případně o poskytnutí neúplných či jinak zavádějících údajů (mj. o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy nebo o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících)
- povinnost řádně informovat spotřebitele o podmínkách uplatnění práva z odpovědnosti za vady výrobků a služeb (reklamací), včetně podmínek uplatnění rozporu s kupní smlouvou porušilo 152 e-shopů (31,3 % kontrolovaných)
- formální náležitosti stanovené zákonem pro přijetí a vyřízení reklamace, včetně dodržování zákonem stanovené lhůty k jejímu vyřízení, porušilo celkem 25 (5,2 %) kontrolovaných subjektů.
- porušování některých práv duševního vlastnictví při prodeji zboží na internetu zjistili inspektoři v 19 případech.
Závěr
Velký počet zjištění České obchodní inspekce nelze považovat za objektivní obraz stavu internetového obchodování v České republice, které představuje stále větší objem trhu. Cílem celoroční kontrolní akce je soustavně monitorovat stav a vývoj elektronického obchodování prostřednictvím sítě internet a v rámci možností předcházet nežádoucímu jednání prodávajících, které by mohlo negativně ovlivnit zájem spotřebitelů a jejich důvěru v tuto formu obchodování. Výsledky kontrol za 1. čtvrtletí roku 2013 potvrdily, že oblast internetového prodeje stále patří k problémovým formám prodeje v České republice, které je třeba sledovat. V intenzivní kontrolní činnosti bude proto Česká obchodní inspekce ve spolupráci s dalšími dozorovými orgány a profesními organizacemi pokračovat.