Jak ušetřit na dopravě zboží ze zahraničí

25. 3. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Smartex)
Náklady na dopravu u českých firem při koupi zboží ze zahraničí tvoří v průměru 11 % z nákupní ceny zboží. Pokud však budete mezinárodní přepravu plánovat s lokálními speditéry, můžete náklady snížit až o třetinu.
Foto: Freeimages.com

Zatímco o import do České republiky ze zemí po celém světě se starají mezinárodní dopravci, kteří si v místě nakládky zboží účtují plné a stále vyšší ceny, díky stoupající roli menších mezinárodních speditérů ceny naopak klesají. Pokud firmy pro dopravu využijí české zastoupení mezinárodních dopravců, anebo specializovaných speditérů, mohou uspořit v závislosti na množství importovaného zboží i stovky tisíc korun ročně.

Z hlediska snížení výdajů za dopravu je možné nejvyšších úspor dosáhnout u importu z USA. To skýtá velký potenciál pro české dopravce a prostor k úsporám ve firmách při přepravě zboží kvůli nízkému konkurenčnímu prostředí. Naopak zcela odlišná situace je v případě Číny, kde je mezi dopravci vysoká konkurence a trh dopravy je pro tuzemské firmy nepříliš přející, i proto se na dopravě nedá příliš uspořit. Přitom platí pravidlo, že čím větší je zájem o spedici, respektive čím větší jsou přepravní objemy, tím nižší je přepravní cena, a to navzdory obecnému trendu zdražování.

„Uveďme si příklad. Pokud si zákazník objedná import zboží z USA, potom mu místní přepravní firma nabídne dovoz za plnou cenu. Jestliže se však obrátí na české zastoupení vybraného mezinárodního dopravce, může výdaj klesnout i o pětinu. V případě speditérské firmy, jako je například Smartex, se tak zákazník dostane až na třetinovou cenu,“ řekl Alexandr Michaljanič, jednatel společnosti Smartex.

„Už léta sledujeme vzrůstající tlak českých importérů na snížení ceny dopravy zboží, a to jak u menších a středních firem, tak nadnárodních společností. Tomuto trendu se musí nutně přizpůsobit i trh a nejflexibilněji na něj umí reagovat lokální spediční firmy, které nejsou vázány korporátní politikou. To se pak velmi pozitivně odráží na množství přepravených zásilek,“ dodal Alexandr Michaljanič. Určitým specifikem trhu je fakt, že mezi úspěšnější speditéry patří spíše menší společnosti nepřekračující v definici Evropské unie velikost mikropodniku a věnující se dopravě zboží v oblasti letecké expresní a cargo přepravy.

Mezi hlavní zahraničněobchodní partnery České republiky patří převážně členské země EU, ovšem na předních místech statistik ve významnosti jednotlivých států mimo Evropu lze vidět Čínu, Ruskou federaci, Spojené státy americké nebo Japonsko. Dovoz v přeshraničním pojetí se v letos v lednu meziročně zvýšil o 5,9 %, na 263,2 miliardy korun.

Štítky: 

Podobné články

Výdejní boxy jsou i přes své slabiny nejvyužívanější. Jaké další služby by zákazníci ocenili?

17. 2. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DODO)
Lednová data ohledně nakupování jasně ukazují, že online nákupy jsou již skutečně nedílnou součástí života. Mezi metodami doručení čím dál jasněji dominují doručovací boxy, které využily dvě třetiny nakupujících. Data ovšem ukazují i jejich slabiny a také volání zákazníků po možnosti doručování zásilek domů v předem vybraném dni a konkrétních časových slotech. Čtěte více

DPD nabízí levnější doručení do výdejních míst a boxů včetně AlzaBoxů

5. 2. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD reaguje na zdražování doručovacích služeb na českém trhu a díky své akci nabízí e-shopům doručení balíků do sítě více než 7 000 výdejních míst Pickup a boxů už od 46 Kč. Iniciativa by měla pomoci e-shopům udržet stávající zákazníky, přivést nové a konkurovat zahraničním hráčům. Čtěte více

Co čeká logistiku a e-commerce? Doručení v přesnou hodinu, dialog s městy i další předplatná

7. 1. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DODO)
E-commerce se vloni po pár letech poklesů a stagnací opět naplno probudila a další léta budou znovu ve znamení růstu a s ním spojených vysokých nároků na obchodníky i poskytovatele návazných služeb, jako jsou hráči na poli logistiky. Na co se mohou zákazníci těšit, kam se standardy služeb v e-commerce posunou a s čím se budou muset popasovat kurýři na poslední míli? Čtěte více

Výdejní místa DPD budou nově i na pobočkách České pošty

13. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Česká pošta a DPD začaly spolupracovat na vydávání zásilek. Od 11. listopadu si mohou zákazníci DPD, typicky objednávající na e-shopech, nechat svůj balík poslat nově i na pobočky České pošty. Ty tedy budou nově sloužit i jako výdejní místa DPD Pickup. K 11. listopadu bude tato možnost zavedena na 56 poštách, do konce roku by mělo jít již o více než 850 míst. Čtěte více