ČOI e-shopům udělila pokuty ve výši 1,25 milionu korun
Cílem této celoroční kontrolní akce je monitorování vývoje elektronického obchodování prostřednictvím sítě internet a případná eliminace nežádoucích nebo zákony zakázaných způsobů jednání obchodníků, které negativně ovlivňují spotřebitele a snižují jejich důvěru v tuto formu obchodování.
Kontroly byly zaměřeny především na plnění povinností vyplývajících prodávajícím ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, a dalších obecně závazných právních předpisů, jejichž dodržování je předmětem dozorové činnosti České obchodní inspekce.
Porušení obecně závazných právních předpisů bylo zjištěno při 202 kontrolách, což představuje 78 % z celkového počtu provedených kontrol. Vysoké procento kontrol, při kterých bylo zjištěno porušení obecně závazných právních předpisů, nelze považovat za zcela objektivní měřítko stavu elektronického obchodování v České republice.
Za zjištěná porušení obecně závazných právních předpisů bylo ve třetím čtvrtletí roku 2012 pravomocně uloženo celkem 174 pokut v hodnotě 1 250 500 Kč. Nejvyšší pravomocně uložené pokuty ve třetím čtvrtletí byly 50 000 Kč, další se pohybovaly v desítkách tisíc. Za méně závažná porušení povinností při internetovém prodeji byly uloženy pokuty nepřesahující výši několik tisíc korun.
Zjištěná porušení a přijatá opatření
Nejčastěji bylo opět zjišťováno porušení zákazu užívání nekalých obchodních praktik (157 zjištění – 45,4 %). Ve většině případů se jednalo o neposkytnutí zákonem stanovených informací, případně o poskytnutí neúplných či jinak zavádějících údajů, ať již o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy, nebo o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících.
Druhým nejvíce porušovaným ustanovením zákona o ochraně spotřebitele byla povinnost prodávajícího řádně informovat spotřebitele o podmínkách uplatnění reklamace, včetně podmínek pro uplatnění práv při rozporu věci s kupní smlouvou (102 porušení – 30,9 %).
Mezi další zjišťované nedostatky patřilo nedodržování povinností při přijímání a vyřizování reklamací, a to včetně nedodržování zákonem stanovené lhůty pro její vyřízení (18 zjištění – 5,5 %).
Výsledky kontrol - 3. čtvrtletí 2012 | ||||
Inspektorát | počet kontrol | zjištění | zjištění v % | |
Středočeský a Hl. město Praha | 41 | 30 | 73,2 % | |
Jihočeský a Vysočina | 19 | 15 | 79,0 % | |
Plzeňský a Karlovarský | 24 | 18 | 75,0 % | |
Ústecký a Liberecký | 14 | 7 | 50,0 % | |
Královéhradecký a Pardubický | 46 | 27 | 58,7 % | |
Jihomoravský a Zlínský | 36 | 33 | 91,7 % | |
Moravskoslezský a Olomoucký | 79 | 72 | 91,1 % | |
Celkem | 259 | 202 | 78,0 % |
Závěr
Po předchozím monitorování internetového trhu zkontrolovala Česká obchodní inspekce od začátku roku celkem 826 e-shopů a jiných subjektů uzavírajících obchody s využitím prostředků komunikace na dálku a zjistila porušení zákonů v 662 z nich. Za prokázaná porušení uložila dosud 582 pokut (některým kontrolovaným subjektům v průběhu roku opakovaně) a další opatření.