Češi a nakupování vánočních dárků podle CZC.CZ

7. 12. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: CZC.cz)
Největší nákupní horečka právě začala, protože Češi nemají ještě nakoupeno na Vánoce. Tedy aspoň více než polovina z nich. Podle průzkumu CZC.CZ bude mezi dárky letos hodně elektroniky, nejčastěji pak mobilní telefony, chytré hodinky, sluchátka a herní příslušenství.

Přes 40 % Čechů nakupuje letos většinu dárků na Vánoce až v první polovině prosince a dalších 11 % bude vybírat až v posledním týdnu či deseti dnech. To a mnohem víc o letošních vánočních nákupech odhalil průzkum CZC, dvojky na českém trhu s elektronikou. Největší část respondentů spadala do věkové kategorie 40 až 50 let (27 %), přibližně 19 % pak bylo mezi 50 a 60 lety a zároveň v rozmezí 30 až 40 let, 14 % odpovědí přišlo od zákazníků mezi 20 a 30 lety a zbytek byl ještě mladší.

Přestože do Vánoc zbývaly v době konání průzkumu jen necelé čtyři týdny, 45 % dotázaných uvedlo, že o konkrétní podobě dárků pro své nejbližší nemá ještě představu a mezi nabídkami obchodníků hledají, co je zaujme. To reálně znamená, že s ubývajícím časem během prosince vzrůstá pravděpodobnost impulzivních nákupů v atraktivních akcích. Jen přibližně 18 % ví předem, co přesně koupit, 37 % má představu o druhu dárku, ale konkrétní věc nebo značku vybírá podle momentální nabídky. 

Není akce jako akce

Na jednotlivých obchodnících nyní je, jaké akční nabídky připraví, protože 60 % všech dotázaných jasně uvedlo, že dárky vybírá a nakupuje převážně ve speciálních předvánočních nabídkách. Po vyhodnocení našeho celolistopadového Black Friday je naprosto zřejmé, že velká část zákazníků zkoumá férovost slev jednotlivých akcí. Je to vidět z velkého množství lidí, kteří si před nákupem rozklikli náhled na transparentní historický vývoj ceny vybraného zboží, který máme k dispozici na stránce každého produktu pod jeho cenovkou,“ zdůraznil Tomáš Urban, obchodní ředitel CZC.

 

Jedním z nejčastějších dárků bude elektronika

Ne že by pod vánočním stromkem byla jen elektronika, nicméně 67 % dotázaných se vyjádřilo tak, že mezi dárky, které pořizují pro své nejbližší, letos bude. Více než čtvrtina (26 %) dotázaných v tomto ohledu ještě neví a jen sedm procent Čechů má jasno, že elektroniku dávat nejbližším nebudou. Přes 37 % utratí dokonce za elektroniku víc než polovinu svého celého rozpočtu na dárky (35 % dotázaných na tuto otázku nedokázalo ještě odpovědět).

Prim budou hrát chytré hodinky, sluchátka a herní příslušenství

Mezi jakými produktovými kategoriemi vybírají ti, kdo už vědí, že budou obdarovávat své nejbližší elektronikou? „Nejčastěji uvedli zákazníci mobilní telefony a chytré hodinky. Konkrétně u dárků nakupovaných pro ženu vedou hodinky, následují je těsně telefony a s větším odstupem sluchátka. V kategorii dárků pro muže se pak dělí o první tři místa mobilní telefony, herní příslušenství, sluchátka (chytré hodinky jsou v těsném závěsu). Samostatnou kategorií jsou dárky pro děti a dospívající, tady je pořadí následující: sluchátka, herní příslušenství, mobilní telefony, hry pro PC nebo konzoli a chytré hodinky,“ konstatoval Urban.

 

Jak Češi nakupují nejraději a kolik za Vánoce utratí

Zajímavý je i způsob nákupu, který Češi preferují. Více než polovina respondentů dává při nákupu dárků přednost online objednávce i s dopravou domů nebo do blízkého místa. Dále 38 % dotázaných objednává online, ale objednávku si dojdou vyzvednout osobně do prodejny. Jen 11 % uvedlo, že preferuje kompletní nákup v kamenné prodejně bez předchozího objednání.

Kolik peněz podle průzkumu letos Češi utratí? Čtvrtina respondentů počítá s tím, že by se chtěla vejít do pěti tisíc korun. Největší část (32 %) uvedla, že je dárky na Vánoce pro nejbližší vyjdou pravděpodobně na pět až deset tisíc. Dalších cca 19 % je připraveno utratit mezi 10 a 15 tisíci korunami a shodně přibližně 12 % Čechů vloží do dárků mezi 15 a 20 tisíci či ještě více.

 

V některých ohledech nás výsledky průzkumu překvapily, například mezi dárky pro děti jsme očekávali větší důraz na tablety či herní konzole. Obě tyto kategorie označila shodně jen asi pět procent oslovených. V každém případě děkujeme našim zákazníkům, že se s námi podělili o své nákupní preference, kterým přizpůsobíme i letošní vánoční nabídku,“ uzavřel Tomáš Urban z CZC.

Podobné články

Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty? Čtěte více

Vánoční dárky v e-shopech objedná 80 % Čechů, nejčastěji hračky

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoce se nezadržitelně blíží a pro obchodníky nastává nejdůležitější období v roce. Jaké ale budou z hlediska prodejů ty letošní? Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ve svém panelovém výzkumu obrátila na českou on-line populaci, aby si ověřila, jaké mají spotřebitelé ohledně nákupu dárků plány. Čtěte více

Předvánoční nákupy budou letos vypadat jinak, protože zákazníci se stále více zadlužují

8. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Salesforce)
Společnost Salesforce proto zpracovala aktuální údaje o nákupním chování, abychom zjistili, jak by mohly vypadat letošní předvánoční nákupy. Ukazuje se, že zákazníci nakupují méně a více sází na hodnotu požadovaného zboží. Nemůžeme říct, že nás zákazníci nevarovali. Od začátku roku hledají úspory a odkládají velké nákupy. Čtěte více

Češi letos utratí za dárky téměř osm tisíc

15. 12. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Allegro)
Nadcházející vánoční období je pro mnoho českých spotřebitelů nákupním vrcholem celého roku. Jak vyplývá z průzkumu agentury Perfect Crowd pro allegro.cz, až 94 % Čechů kupuje na Vánoce alespoň jeden dárek. Drtivá většina přitom ideální dárek pro své blízké nevybírá naslepo, ale raději se zeptá. Čtěte více