Vánoční nákupy každý rok odkládáme. Dvě třetiny Čechů utratí za dárky stejně jako vloni

4. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Až v listopadu, kdy je vánoční sezóna už v plném proudu, nakupuje vánoční dárky nejvíce lidí. Mnohem více než třeba před dvěma lety. Vyplývá z velkého vánočního průzkumu nákupního rádce Heureka.cz. Nakoupit vánoční dárky během listopadu a prosince letos plánuje rovná polovina respondentů, přitom ještě před dvěma lety to byla “jen” třetina.

„Trendu nahrává počasí, protože vánoční atmosféru a s tím spojenou otázku nákupu vánočních dárků začnou lidí vnímat většinou až s mrazivým a sněžným počasím,“uvedl Honza Mayer, výkonný ředitel české a slovenské Heureky, a dodal: „Zároveň spousta lidí využívá v listopadu k nákupu dárků slevové dny Black Friday, které získávají na popularitě rok, co rok.“

Nejčastěji utratíme pět až deset tisíc korun

Největší část Čechů (37 %) utratí za dárky v rozmezí 5–10 tisíc korun. Přes 10 tisíc korun plánuje letos za dárky utratit čtvrtina Čechů, před dvěma lety to byla pětina. „Výdaje na vánoční dárky přitom 65 % respondentů bude držet na podobné úrovni jako vloni,“ poznamenal Mayer z Heureky a doplnil: „Přímo snižování výdajů na dárky letos uvedla čtvrtina Čechů.“

Kvalita produktu před jeho cenou

Nejčastější počet lidí, které plánujeme letos obdarovat je 5–10, což uvedla polovina respondentů, třetina jich dá dárky maximálně čtyřem lidem. A na co při výběru dárků nejčastěji hledíme? Nejdůležitější je pro zákazníky kvalita produktu a to, že výrobek dlouho vydrží, to uvedlo 62 % dotazovaných. Následují shodně cena (49 %) a recenze (49 %). Do rozhodování ale vstupuje i to, zda jde o lokální produkt (12 %).

Alespoň nějaký dárek pořídí na internetu 98 % Čechů.

K nákupu dárků už téměř neodmyslitelně patří také internet. Alespoň nějaký dárek pořídí na internetu 98 % respondentů, což uvádí lidé dlouhodobě. Jen necelá dvě procenta dotazovaných na internetu nekoupí ani jeden dárek. Jako nejčastější způsob dopravy volí Češi vyzvednutí ve výdejním boxu (39 %) a na výdejní místo (37 %). Doručení na adresu volí jen pětina respondentů.

Obrazová galerie:

Podobné články

Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty? Čtěte více

Vánoční dárky v e-shopech objedná 80 % Čechů, nejčastěji hračky

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoce se nezadržitelně blíží a pro obchodníky nastává nejdůležitější období v roce. Jaké ale budou z hlediska prodejů ty letošní? Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ve svém panelovém výzkumu obrátila na českou on-line populaci, aby si ověřila, jaké mají spotřebitelé ohledně nákupu dárků plány. Čtěte více

Předvánoční nákupy budou letos vypadat jinak, protože zákazníci se stále více zadlužují

8. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Salesforce)
Společnost Salesforce proto zpracovala aktuální údaje o nákupním chování, abychom zjistili, jak by mohly vypadat letošní předvánoční nákupy. Ukazuje se, že zákazníci nakupují méně a více sází na hodnotu požadovaného zboží. Nemůžeme říct, že nás zákazníci nevarovali. Od začátku roku hledají úspory a odkládají velké nákupy. Čtěte více

Češi letos utratí za dárky téměř osm tisíc

15. 12. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Allegro)
Nadcházející vánoční období je pro mnoho českých spotřebitelů nákupním vrcholem celého roku. Jak vyplývá z průzkumu agentury Perfect Crowd pro allegro.cz, až 94 % Čechů kupuje na Vánoce alespoň jeden dárek. Drtivá většina přitom ideální dárek pro své blízké nevybírá naslepo, ale raději se zeptá. Čtěte více