E-shopy jedou naplno, vánoční prodeje potvrzují meziroční růst české e-commerce

18. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoční sezona má pro e-shopy dva vrcholy – Black Friday a období po 10. prosinci. A obě tato období potvrzují, že česká e-commerce letos zaznamená meziroční růst prodejů. Ten by měl podle dosavadních výsledků být vyšší než pět. Celkem se vánoční obraty můžou podle Asociace pro elektronickou komerci blížit až k 70 miliardám korun.

V průměru více než šest tisíc korun útraty za zboží v e-shopech, a to při téměř pěti nákupech na zákazníka, takové jsou výsledky pravidelného měsíčního výzkumu APEK. „Listopadová čísla nám potvrzují, že vánoční sezona se rozjela naplno v období kolem Black Friday. Zatímco v předchozích měsících se hodnota nákupů za výrobky v on-line prostoru pohybovala okolo 4,5 tisíc na zákazníka, nyní to bylo přes 6 tisíc,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška a doplnil: „Z našeho tradičního vzorku, tedy tisíc respondentů nakupujících na internetu, objednalo alespoň jeden kus zboží v e-shopech 89 %, což je také nejvíce v průběhu celého roku. Navíc se také výrazně zvýšil průměrný počet nákupů.

Prosincové prodeje v e-shopech vrcholí

V současné době internetové obchody vyhodnocují druhý očekávaný vrchol vánoční sezony. „Týden od 9. prosince naplnil předpoklady a blíží se dosaženými hodnotami Black Friday. Podle našich prvních odhadů opět padla hranice sedmi miliard korun za zboží,“ uvedl Jan Vetyška. Vše tedy nasvědčuje tomu, že česká e-commerce opravdu letos zaznamená meziroční růst. A to možná větší, než se v úvodu roku zdálo. „Myslím, že oproti roku 2023 se prodeje zvýší o více než pět procent. Celkové obraty české e-commerce se tak budou blížit hranici 200 miliard korun. Při započítání zboží dodaného do ČR prostřednictvím on-line tržišť ze třetích zemí budou prodeje tuto metu dokonce výrazně překračovat,“ zhodnotil Vetyška.

Kalendář letos přitom nahrává i opozdilcům, kteří dosud s objednávkou dárků váhali. Zboží, které mají e-shopy skladem, by mělo dorazit na určenou adresu i při nákupech provedených ve středu 18. prosince. Do vlastních výdejen či samoobslužných boxů internetových obchodů ale můžou nakupující objednávat prakticky až do Štědrého dne.

Dárky vybíráme nejvíce na základě přání obdarovávaných

A kde vůbec Češi berou inspiraci pro nákup dárků? Jak ukázal vánoční výzkum APEK, tak nejčastěji přímo od obdarovávaného, a to u více než 60 % dotázaných. Velká část nakupujících se ale rozhoduje živelně (36 %), na základě doporučení známých či rodiny (35 %) či přímo na stránkách e-shopů (34 %). Sociální sítě jako zdroj inspirace uvedlo překvapivě pouze 17 % respondentů, influenceři jich údajně ovlivní pouze pět procent. „Je vidět, že zdrojů inspirace je opravdu hodně. Přání našich blízkých je ale stále nejlepší sázkou na jistotu. Na druhou stranu to pravé překvapení může přinést právě doporučení, které najdeme v některém z našich oblíbených e-shopů,“ uzavřel Vetyška.

Měsíční výzkum byl pro Asociaci pro elektronickou komerci (APEK) proveden prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou Nielsen ve spolupráci s agenturou ResSOLUTION na vzorku 1058 respondentů, z toho 1005 nakupuje na internetu alespoň jednou za rok.

Vánoční výzkum byl pro Asociaci pro elektronickou komerci (APEK) realizován prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou Nielsen ve spolupráci s agenturou ResSOLUTION na vzorku 1 320 respondentů (1 051 po screenu).

Podobné články

APEK spustil nový portál s daty z české e-commerce

2. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je součástí české e-commerce scény prakticky od jejího vzniku. Po celou dobu jde o spolehlivý zdroj dat o prodejích v českém on-line prostředí. Nyní APEK na svůj webu přidává i rozšířený přehled toho nejzajímavějšího, a to jak na dlouhodobé bázi po letech, tak i ze svých pravidelných měsíčních výzkumů mezi spotřebiteli. Čtěte více

Úvod roku přinesl meziroční zvýšení průměrné útraty spotřebitelů na e-shopech

14. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Průměrná útrata spotřebitelů v e-shopech byla v lednu i únoru o více než 500 korun vyšší než ve stejném období v loňském roce. Zároveň si zboží v tomto období on-line objednalo více než 80 % českých internetových zákazníků. Čtěte více

APEK vyzývá k jednání – nekalá konkurence v e-commerce sílí

12. 2. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Prodejci z třetích zemí, především z Číny, představují významný problém pro český e-commerce trh. Nekontrolovaný příliv zboží roste tempem přesahujícím sto procent ročně a čínští prodejci, kteří zasílají své zboží přes platformy jako Temu nebo Aliexpress, už podle APEK vloni tvořili přes desetinu českého trhu. Čtěte více

eCommerce Insider: Česká e-commerce loni vzrostla o pět procent. Co ji čeká letos?

13. 1. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK a Heureka)
Česká e-commerce zakončila rok 2024 s celkovým obratem 194 miliard korun, což znamená nárůst o pět procent oproti předešlému roku. Celkové roční skóre vylepšil tradičně nejsilnější poslední kvartál. Nejvýraznějšího růstu se vloni dočkaly kategorie spojené s udržitelností a volnočasovými aktivitami. Čtěte více