Jak nakupujeme před Vánoci? Češi utrácí za dárky nad rámec rozpočtu
Až 70 % Čechů přiznalo, že jsou ochotní překročit svůj rozpočet, pokud by našli pro své blízké ten správný dárek. Jejich ochota utrácet nad rámec rozpočtu je vyšší než na Slovensku (57 %) nebo v Polsku (48 %), což je v protikladu se zažitou představou o cenové citlivosti tuzemských zákazníků. Češi zároveň pod vánoční stromeček kupují dražší dárky než třeba k narozeninám nebo na výročí.
Pokud jde o typ dárků, data Allegro.cz ukazují snahu hledat rovnováhu mezi praktičností a estetičností. Praktické dárky preferuje 56 % respondentů a 70 % tuzemských zákazníků tvrdí, že myslí primárně na to, aby byl dárek skutečně smysluplný a vhodný pro obdarovaného. Čistě praktické dárky, jako je kuchyňské vybavení nebo nářadí, jsou mezi Čechy nejméně oblíbené, více je oceňují Slováci (64 %) a Poláci (61 %).
Dalším zajímavým zjištěním je, že až pětině Čechů může vadit, když má Ježíšek hluboko do kapsy – aktivně totiž ověřují cenu dárků, které pod stromkem rozbalili.
Tato zjištění naznačují, že tuzemští obchodníci čelí stále náročnějším zákazníkům, přičemž většina z nich začala s vánočními nákupy již v listopadu. Konkrétně 59 % dotazovaných tvrdí, že plánují nákupy s dostatečným předstihem, což jim umožňuje prozkoumávat ty nejlepší nabídky.
Průzkum také ukázal, že Češi stále častěji preferují pohodlí online nakupování před návštěvou kamenných obchodů, zejména během adventu, který raději tráví se svými blízkými.
Průzkum provedla agentura Danae sp pro společnost Allegro v červnu 2024. Zúčastnilo se ho 500 Čechů nakupujících online.