Během Black Friday plánuje nakupovat polovina Čechů. Prioritou je ale bezpečnost

8. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Allegro)
Polovina českých zákazníků plánuje využít slevových akcí během letošního Black Friday. Zároveň ale podotýkají, že budou nakupovat uváženě a na ověřených platformách.

Pro online prodejce je poslední čtvrtletí již tradičně hlavní sezónou. Kromě vánočních dárků lákají zákazníky i na výhodnější „Black Friday nabídky“. I když jde původně o americký „nákupní svátek“, data ukazují, že Češi si ho oblíbili a až polovina z nich plánuje nakupovat právě během období slev. 

Z průzkumu agentury Danae pro online tržiště Allegro vyplynulo, že Češi sice aktivně vyhledávají slevy, i přesto ale chtějí nakupovat rozvážně. Až 62 % z nich přesně ví, co si chce koupit, a vyčkává, až cena produktu během Black Friday poklesne. K impulzivním nákupům se přiznalo jen 14 % respondentů. Zároveň 45 % zákazníků, kteří plánují nakupovat během Black Friday, tvrdí, že alespoň 30 dní před nákupem sledují vývoj cen zboží, aby nenaletěli na klamavé nabídky.

Zákazníci jsou opatrní

„Neférové praktiky online prodejců zvýšily míru opatrnosti zákazníků, kteří tvrdí, že si rádi nabídky sami prověřují. Naštěstí od roku 2023 platí evropská směrnice Omnibus, podle které musí být uváděná sleva kalkulována z nejnižší ceny zboží za posledních 30 dní. Prodejci tak již nemohou cenu pár dní před Black Friday uměle navýšit nebo nabízet slevy ze smyšlené ceny,“ upozornil Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu České republiky. 

O zvýšené opatrnosti svědčí i to, že až 65 % Čechů plánuje nakupovat na platformách, které již znají a ideálně si je i osobně vyzkoušeli. Průzkum ukázal, že osobní zkušenost je z pohledu důvěry v bezpečnost online nákupů klíčová. Platí totiž, že čím častěji zákazník nakupuje online, tím větší má tendenci označovat online nákupy za obecně bezpečné. Naopak ti, kteří se jim vyhýbají, je pokládají za bezpečnostní riziko.

Důležité jsou i recenze a možnosti platby

Češi se u online nákupů chrání především vyhledáváním veřejně dostupných recenzí obchodů a prodejců, zároveň se také podle vlastních tvrzení vyvarují otvírání neznámých a podezřelých odkazů nebo si před nákupem ověřují nabízené možnosti platby a doručení objednávek.

Podobné články

Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty? Čtěte více

Výdejní místa DPD budou nově i na pobočkách České pošty

13. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Česká pošta a DPD začaly spolupracovat na vydávání zásilek. Od 11. listopadu si mohou zákazníci DPD, typicky objednávající na e-shopech, nechat svůj balík poslat nově i na pobočky České pošty. Ty tedy budou nově sloužit i jako výdejní místa DPD Pickup. K 11. listopadu bude tato možnost zavedena na 56 poštách, do konce roku by mělo jít již o více než 850 míst. Čtěte více

Vánoční dárky v e-shopech objedná 80 % Čechů, nejčastěji hračky

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoce se nezadržitelně blíží a pro obchodníky nastává nejdůležitější období v roce. Jaké ale budou z hlediska prodejů ty letošní? Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ve svém panelovém výzkumu obrátila na českou on-line populaci, aby si ověřila, jaké mají spotřebitelé ohledně nákupu dárků plány. Čtěte více

Čechům se vrátila kupní síla, jsou ale mnohem více nedůvěřiví

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jsme na tom o trochu lépe než na jaře. Vrací se nám chuť utrácet, zesiluje pocit, že se již nemusíme tolik uskromňovat. Roste loajalita, zároveň jsme ale vůči obchodníkům stále nedůvěřivější, kontrolujeme ceny a každou korunu otočíme hned několikrát, než ji utratíme. Řada nákupů se ruší nebo odkládá. Slevy se opět staly běžnou součástí nákupního cyklu. Co dalšího odhalil průzkum Skip Pay? Čtěte více