Vánoční dárky v e-shopech objedná 80 % Čechů, nejčastěji hračky

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoce se nezadržitelně blíží a pro obchodníky nastává nejdůležitější období v roce. Jaké ale budou z hlediska prodejů ty letošní? Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ve svém panelovém výzkumu obrátila na českou on-line populaci, aby si ověřila, jaké mají spotřebitelé ohledně nákupu dárků plány.

Češi samozřejmě nakupují on-line celý rok. Proto není žádným překvapením, kolik z nich si objedná dárky v některém z e-shopů. Nás ale zajímalo také porovnání s plány na nákupy v kamenných obchodech a řada dalších detailů,“ okomentoval výzkum výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Jak se ukázalo, všechny dárky se na internetu chystá objednat pět procent spotřebitelů, většinu dárků pak dalších 41 %. „Celkem 46 % on-line zákazníků tedy nakoupí nadpoloviční většinu vánočních překvapení v e-shopech. To je mírný nárůst oproti loňsku o téměř tři procentní body,“ doplnil Vetyška.

Nejčastěji budeme objednávat hračky, knihy, kosmetiku a módu

V dotazování se APEK zajímal také o to, v jakých kategoriích budou zákazníci nakupovat nejčastěji. Tradičně vedou hračky, které si nechá z internetového obchodu doručit více než 45 % nakupujících. Jen o procento méně spotřebitelů plánuje objednat knihy, na kosmetiku a parfémy se chystá 38 % zákazníků, na módu 37 %. „Jde samozřejmě o tradiční kategorie. Zapomenout bychom neměli ani na vouchery a nákup různých služeb obecně. Z pohledu obratů budou důležité také další skupiny zboží, jako černá i bílá elektronika, mobilní telefony nebo notebooky a počítače. Náš aktuální odhad na celkovou vánoční útratu v e-shopech se pohybuje v rozmezí 65 až 70 miliard korun,“ poznamenal Vetyška.

Objednávky ve druhé polovině listopadu budou nejvyšší za celý rok

Blížící se vánoční nákupy potvrzuje také to, že největší skupina zákazníků plánuje objednat hlavní část dárků již takřka za „pár dní“ - ve druhé polovině listopadu. To je období, kdy e-shopy přichází s akčními nabídkami typu Black Friday a v posledních letech v něm Češi utrácí nejvíce z celého roku.

Vánoční výzkum byl pro Asociaci pro elektronickou komerci (APEK) proveden prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou Nielsen ve spolupráci s agenturou ResSOLUTION na vzorku 1 320 respondentů (1 051 po screenu).

Podobné články

APEK spustil nový portál s daty z české e-commerce

2. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je součástí české e-commerce scény prakticky od jejího vzniku. Po celou dobu jde o spolehlivý zdroj dat o prodejích v českém on-line prostředí. Nyní APEK na svůj webu přidává i rozšířený přehled toho nejzajímavějšího, a to jak na dlouhodobé bázi po letech, tak i ze svých pravidelných měsíčních výzkumů mezi spotřebiteli. Čtěte více

Letošní platební trendy – tlak na bezpečnost, loajalitu i pohodlí

1. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Český zákazník se za poslední dva roky změnil k nepoznání. A spolu s ním se vyvíjí i ekosystém plateb, které mu obchodníci nabízí a které vyžaduje. Placení totiž nepřestává mít klíčovou roli během celého nákupního procesu – stále jde o moment, který v zákazníkovi nechává zásadní emoce, promítající se do dalšího potenciálního nákupu. Čtěte více

PayU zjednodušuje integraci platební brány pro e-shopy na Shopify

26. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayU)
PayU, poskytovatel platebních služeb pro e-commerce v Česku, vyvinul dva nové pluginy pro platformu Shopify, která slouží k vytváření a správě internetových obchodů. Nové aplikace od PayU umožňují e-shopům na Shopify nabízet pohodlnější způsoby platby. Čtěte více

Úvod roku přinesl meziroční zvýšení průměrné útraty spotřebitelů na e-shopech

14. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Průměrná útrata spotřebitelů v e-shopech byla v lednu i únoru o více než 500 korun vyšší než ve stejném období v loňském roce. Zároveň si zboží v tomto období on-line objednalo více než 80 % českých internetových zákazníků. Čtěte více