Za zboží v akci uloženy pokuty za 3 miliony korun

3. 6. 2013. (redaktor: Petra Piscová, zdroj: ČOI)
Nesčetné výprodeje a nejrůznější slevové akce na zboží i služby, které probíhají téměř po celý rok, a také stížnosti spotřebitelů jsou důvodem, proč jsou slevy nabízené v jakékoliv podobě inspektory ČOI trvale monitorovány a následně často kontrolovány.
Foto: Sxc.hu

„V 1. čtvrtletí proběhly kontroly v celkem 1 158 prodejnách, včetně internetových, které lákaly spotřebitele na slevové akce, výhodné výprodeje nebo nabízely prodej zboží a služby za akční ceny. Jednu nebo více povinností stanovených příslušnými právními předpisy však porušilo téměř 45 % prodávajících a pokuty uložené v tomto období se blížily 3 milionům korun,“ sdělil k výsledkům kontrol Vladimír Velčovský, ústřední ředitel ČOI.     

V období od 1. 1. do 31. 3. 2013 bylo v rámci kontrolní akce zaměřené na kontrolu nabídky a prodeje zboží za akční ceny a zboží ze sezónních slev provedeno celkem 1 158 kontrol, při nichž bylo ověřeno dodržování zákona o ochraně spotřebitele a dalších obecně závazných právních předpisů v dozorové působnosti České obchodní inspekce. Kontrolní akce probíhala na celém území České republiky bez ohledu na formu nabídky či prodeje zboží a poskytování služeb, včetně internetového obchodu. Porušení obecně závazných právních předpisů bylo zjištěno v 512 případech, tj. 44,2 %.

Uložená opatření a sankce

Při kontrolách byl vydán zákaz na prodej 6 137 kusů výrobků, které nesplňovaly požadavky pro uvedení na trh nebo podmínky zvláštních právních předpisů. Hodnota zakázaného zboží činila celkem 615 777 Kč. Dále vydali inspektoři do doby zjednání nápravy zákaz používání 38 kusů měřidel bez platného ověření.

Na základě prokázaných porušení obecně závazných právních předpisů bylo v 1. čtvrtletí 2013 v rámci slevových akcí a výprodejů pravomocně uloženo 364 pokut v celkové výši 2 928 000 Kč. Další desítky správních řízení nebyly dosud ukončeny nebo rozhodnutí o pokutě nenabyla v hodnoceném období právní moci.

V průběhu kontrol byl prodávajícími nejčastěji porušován zákon o ochraně spotřebitele (zák. č. 634/1992 Sb.), a to v 91,2 %:

- porušení informační povinnosti o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb v souladu s cenovými předpisy (§ 12), bylo zjištěno v 248 případech (34,8 %)
- nedodržení zásad poctivosti prodeje výrobků a poskytování služeb, zejména nesprávné účtování (§ 3), bylo zjištěno ve 149 případech (20,9 %)
- informační povinnosti o nabízených výrobcích a službách (§§ 9, 10 a 11) porušili prodávající ve 108 případech (15,1 %)
- zakázané užívání některé z nekalých obchodních praktik (§ 4, respektive § 5 a 5a zákona), prokázali inspektoři prodávajícím v 61 případech.

Výsledky kontrol

InspektorátPočet kontrolKontroly se zjištěnímZjištěná porušení v %
Středočeský a Hl. město Praha1633923,9 %
Jihočeský a Vysočina1229477,1 %
Plzeňský a Karlovarský26610941,0 %
Ústecký a Liberecký1253124,8 %
Královéhradecký a Pardubický1355843,0 %
Jihomoravský a Zlínský16210363,6 %
Moravskoslezský a Olomoucký1857842,2 %
Celkem1 15851244,2 %

Závěr

Výsledky kontrol zaměřených na nabídku a prodej zboží za akční ceny a zboží ze sezónních slev nasvědčují tomu, že při tomto prodeji dochází trvale k porušování povinností stanovených zákonem o ochraně spotřebitele a také k poškozování spotřebitelů, a to v průměru ve 44,2 % případů.

Podle četnosti zjištění prodávající ponejvíce neposkytují řádné informace o ceně prodávaného zboží a nabízených služeb a zanedbatelný není ani počet porušení zásad poctivosti prodeje a nekalých obchodních praktik. Proto bude Česká obchodní inspekce v kontrolách slevových akcí pokračovat i nadále.

Štítky: 

Podobné články

Foto: Freeimages.com

ČOI může pomáhat při řešení sporů

8. 2. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Od prvního února platí nová právní úprava pro řešení spotřebitelských sporů. Kromě České obchodní inspekce pomohou také Český telekomunikační úřad, Energetický regulační úřad a Finanční arbitr. Čtěte více
Foto: Freeimages.com

ČOI: Internetoví prodejci spotřebitele stále klamou

5. 9. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: ČOI)
Kontroly České obchodní inspekce (ČOI) prokázaly, že kontrolované e-shopy nejčastěji neposkytly úplné, přesné nebo pravdivé informace o nabízených produktech, o obchodních podmínkách nebo zamlčely důležité informace, které mohly zásadním způsobem ovlivnit rozhodnutí spotřebitele o uzavření smlouvy. Čtěte více
Foto: SXC.hu

ČOI za slevy udělila pokuty za 2,4 milionu korun

28. 11. 2013. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: ČOI)
Absence regulace výprodejních a slevových akcí umožňuje, aby v českých obchodech byly nabízeny nejrůznější akční slevy a „výhodné nákupy“ po celý rok. Proto je také tento obchodníky oblíbený marketingový trik celoročně Českou obchodní inspekcí monitorován. Čtěte více
Foto: SXC.hu

ČOI: Nové e-shopy porušují práva spotřebitelů

12. 11. 2013. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: ČOI)
Ve třetím čtvrtletí pokračovaly kontroly České obchodní inspekce (ČOI) u prodeje zboží a služeb sjednávaných prostřednictvím internetu. V tomto období bylo zkontrolováno 250 e-shopů a 188 z nich porušilo obecně závazné právní předpisy. Čtěte více