Za zboží se více platí při osobním odběru, dobírka naopak klesá
Fenoménem je naopak platba za zboží až při osobním odběru a roste také zájem o online platby. Vyplývá ze statistik Heureka.cz, předních českých e-shopů a platební brány PayU v ČR.
Dobírka sice patří mezi českými zákazníky dlouhodobě k nejoblíbenějším způsobům platby v e-shopech, její obliba však klesá. Oproti loňsku oslabila o 6 procentních bodů. „Dobírka má několik nevýhod, které její tradičně silnou pozici dlouhodobě oslabují. Mezi ty největší patří vysoká cena za dobírku a nutnost mít po ruce často nemalou hotovost. Ne všichni dopravci totiž nabízí možnost zaplatit dobírku přes platební terminál kartou,“ řekl Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz.
V platebních preferencích Čechů je však vidět i jiný zajímavý trend. „Masivní nárůst počtu odběrných míst nebo kamenných výdejen způsobil, že se druhou nejoblíbenější platbou staly platby na odběrných místech. Ty už aktuálně využívá 29 % zákazníků. „Lidé mají o tento způsob platby zájem, protože mají zboží, které nakoupili online, pod kontrolou a mohou se ujistit, že dorazilo. Navíc je způsob nákupu velmi podobný tomu v klasickém retailu, což je lidem blízké,“ dodal Tomáš Braverman.
Poklesu zájmu zákazníků čelí i platby za zboží bankovními převody. Ty meziročně ztratily několik procent, a to na úkor rychlých online plateb. Ty totiž naopak zaznamenávají nárůst zájmu, což dokládá Gabriel Kalapoš, ředitel platební brány PayU v ČR.
Objem transakcí za zboží přes platební bránu PayU vzrostl meziročně na dvojnásobek. Velká výhoda online plateb je v jejich jednoduchosti a bezpečí, které poskytují. Podle Kalapoše jsou online platby velkým trendem budoucnosti a to především proto, že zákazníkům poskytují komfort při nákupu a e-commerce obchodníkovi možnost jak zvyšovat konverzi i celkový objem prodeje. „Vzrůstající zájem o tyto metody pozorujeme nejen mezi zákazníky, ale také mezi obchodníky. Ti si postupně uvědomují, že rozšíření nabídky platebních metod může být na malém českém trhu nejen důležitou konkurenční výhodou, ale i způsobem jak přetavit investice do návštěvnosti v dokončený nákup,“ řekl Klapoš.