Přizpůsobte se trendům v internetovém nakupování
Celosvětově se prosazuje trend osobního vyzvedávání zboží zakoupeného přes internet. V České republice k otevření sítě kamenných poboček přistoupili hlavní hráči na trhu, v USA tuto možnost nabízí například významný prodejce Walmart, ale i jeho konkurenti Kmart či Sears, kteří nabízejí dokonce i doručení online nákupu přímo do automobilu.
Chytré telefony a mobilní aplikace dnes umožňují porovnávat ceny nebo posílat slevové kupony, potenciál však mají daleko větší – mohou poskytovat personalizovaný obsah, dotykové katalogy nebo podporovat věrnostní programy. Jejich masové rozšíření může způsobit, že v kamenných prodejnách bude čím dál méně snadné s nakupujícími manipulovat pomocí „výhodných“ speciálních nabídek a cenových akcí – data o cenách konkurence budou mít zákazníci stále po ruce.
Mohutný rozmach sociálních sítí přinese retailu i řadu dalších možností, než jen šíření zpráv po Twitteru nebo budování komunity či organizování soutěží na Facebooku. Letošní rok bude patřit testování možností Facebooku v oblasti internetového nakupování. Očekávat se dá i další rozvoj skupinového nakupování, vznikat budou komunity kupujících, které si budou doporučovat produkty k nákupu (například Fashism.com) a v rámci online obchodů vzniknou i funkce typu „nakup a sdílej“ nebo „co-browsing“, který umožní sdílet hledání konkrétního typu zboží více nakupujícím.
Po vlně slevových portálů, v jejichž čele stál celosvětově Groupon.com, nastupuje další „módní“ vlna – agregátory slev a prodejních akcí a také denní nabídky a bleskové výprodeje. Touto cestou se již vydaly některé e-shopy v zahraničí, které díky zajímavé cenotvorbě a také specializovaným technologiím, které přináší jen ty informace, které zákazníka zajímají, dokáží prodat masivní množství zboží v řádu minut od rozeslání emailového newsletteru. Tímto směrem se zaměří více prodejců, a to i v České republice.
Na svoji příležitost čekají také nové přístupy a technologie typu Rich Commerce nabízející zákazníkům virtuální modely, interaktivní videa či 3D pohled na produkty nebo jednostránkové e-shopy prodávající v každé kategorii jen jeden produkt a dynamická cenotvorba, která přinese ultra krátké nabídky, slepé aukce či tzv. snižovanou – wonderprice. Dá se také očekávat konec flashových aplikací, které zákazníky příliš nezaujaly, a proto neměly žádný obchodní efekt.
Dá se očekávat, že letos zesílí trend mezinárodního nakupování neboli přeshraničních nákupů. V řadě menších, především specializovaných, e-shopů činí prodeje do zahraničí 10 až 20 procent, některé asijské internetové obchody specializované na elektroniku úspěšně posílají do celého světa většinu prodejů. Česká republika má v této oblasti velký potenciál, neboť dle posledního průzkumu, který realizovala agentura Civic Consulting pro Evropskou unii mají české e-shopy nižší ceny než je evropský průměr.