Logistika ve stínu ekonomického poklesu a vyhlídky pro rok 2024

27. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Geis)
V uplynulém roce se firmy potýkaly s obtížnou ekonomickou situací a svůj nemalý podíl na tom měly nepříznivé globální události. Velká část firem sledovala propad v objednávkách a růst nákladů, což je vedlo k aktivnímu hledání úspor. Jak se to promítlo do logistiky, která je přímo spjata s nejrůznějšími odvětvími? A co lze v tomto oboru očekávat letos?

V roce 2023 byl trh poznamenán sníženou poptávkou a ekonomickým úpadkem, způsobeným celkovou ekonomickou situací a globálními událostmi, jako je třeba pokračující válka na Ukrajině. Firmy z většiny odvětví čelily a nadále čelí velkým ekonomickým výzvám, a to včetně inflace, daňového zatížení a tlaku na mzdy. Snížená spotřeba domácností a problémy v dodavatelsko-odběratelských řetězcích ovlivnily pohyb zboží jak na národní, tak na celosvětové úrovni.

Logistika, stejně jako v předchozích letech, zůstává klíčovým hráčem, adaptujícím se na neustále se měnící podmínky. Není to ale snadné. Společnosti poskytující logistické služby se v důsledku problémů na trhu potýkají nejen s propadem objemů zakázek (méně přeprav, méně pohybu zboží ve skladech, méně prodaných obalů a podobně), zvyšováním nákladů na provoz i mzdy, ale i s tlakem svých klientů na co nejnižší ceny.

I ekologie něco stojí

Náklady v logistice stále rostou, a to i v souvislosti s rostoucí potřebou investovat do udržitelných řešení. Výstavba ekologických budov, používání „zelených“ vozidel a snižování uhlíkové stopy vyžadují významné finanční prostředky. Daniel Knaisl, jednatel skupiny Geis pro Českou republiku, Slovensko a Polsko k tomu uvedl: „Naše firma implementovala řadu ekologických opatření dávno před tím, než se udržitelnost stala módním tématem, a neustále je rozšiřuje a posouvá. Vždy se však zamýšlíme, zda konkrétní opatření má skutečně smysl. Kupříkladu elektrický tahač stojí 3 – 4krát více než nejmodernější dieselový, a přitom má mnoho omezení – například krátký dojezd, což snižuje efektivitu jeho využití, a tudíž dále zvyšuje náklady. A tyto náklady musí ve finále někdo zaplatit.“ Knaisl tak poukazuje na to, že krok směrem k tomuto ekologickému řešení ve výsledku nemusí být moc efektivní. V druhém pohledu je nutné zvážit i fakt, že nově vzniklé náklady za zdánlivě ekologičtější řešení se dále přenáší v prodejním řetězci a mohou roztočit spirálu: vyšší náklady – zdražení zboží – vyšší inflace – nižší poptávka.

Klíč k úspěchu

Nekončící náročné podmínky pro logistiku mohou být však i výzvou. A na ty jsou logističtí provideři po době covidové již zvyklí. Dle Geis je klíčem k jejich zvládání hlavně flexibilita, komplexní přístup k logistice, ale také rozvoj a inovace služeb. Knaisl jednu takovou zmiňuje: „Řada českých firem vyváží své produkty do zahraničí, a proto i my neustále rozšiřujeme naše služby tímto směrem. Jen v loňském roce jsme otevřeli množství nových exportních linek do různých evropských států, díky kterým je přeprava do zahraničí ještě rychlejší, a často dokonce i levnější.“ Ale není to jen rozšíření servisu pro klienty v oblasti přeprav, jde třeba také o investice do inovací ve skladové logistice. Nemalou důležitost firma přisuzuje i svým zaměstnancům, a proto je péče o ně také stěžejním tématem.

Vyhlídky pro rok 2024

Jistě všichni, jak firmy, tak jednotlivci, doufáme, že letos se ekonomika zase rozhýbe a nečekají nás žádné další negativní události, které by ji zásadním způsobem ovlivnily. To je totiž základní předpoklad pro to, aby se zase obnovilo stabilní prostředí, lidé i firmy získali znovu důvěru v budoucnost a měli chuť utrácet a investovat: „Chtěl bych věřit, že v roce 2024 již dojde k ekonomickému oživení a obnovení poptávky po zboží jak ze strany firem, tak i domácností. To by přineslo pozitivní změny i do odvětví logistiky a přepravy. My se na potenciální vývoj v tomto roce díváme s lehkým optimismem a doufáme, že toto očekávání se, po dlouhé době nekončících problémů, alespoň částečně naplní,“ uzavřel Knaisl.

Štítky: 

Podobné články

Výdejní místa DPD budou nově i na pobočkách České pošty

13. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Česká pošta a DPD začaly spolupracovat na vydávání zásilek. Od 11. listopadu si mohou zákazníci DPD, typicky objednávající na e-shopech, nechat svůj balík poslat nově i na pobočky České pošty. Ty tedy budou nově sloužit i jako výdejní místa DPD Pickup. K 11. listopadu bude tato možnost zavedena na 56 poštách, do konce roku by mělo jít již o více než 850 míst. Čtěte více

Mailstep umožní e-shopům doručit i večerní objednávky hned druhý den

24. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mailstep)
Mailstep, poskytovatel fulfillmentových služeb v České republice, nyní umožňuje doručovat zásilky podobně rychle jako matador tuzemské e-commerce, a to jak v Česku, tak i na Slovensku. Díky službě „Večer objednáno, zítra dodáno“ jsou i večerní objednávky vychystávány ještě tentýž den a zapojení dopravci je doručují již následující den. Čtěte více

DPD u Pardubic otevřelo své největší depo v Česku. Odbaví 5 000 balíků za hodinu

29. 11. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD otevřela v Dolních Ředicích nedaleko Pardubic své rozlohou doposud největší depo v Česku. Nové depo, které se nachází na strategickém místě u dálnice D35, má zastavěnou plochu větší než 5 100 m2 a je schopno odbavit 5 000 balíků za hodinu. Čtěte více

E-shopy čeká logistická špička, třetina vidí řešení ve fulfillmentu

30. 10. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skladon)
Nadcházející měsíce budou pro obchodníky nejnáročnějším obdobím roku, intenzivní přípravy a zásobování tak vrcholí již nyní. Snaha udržet vysokou kvalitu logistiky navzdory výraznému nárůstu objednávek a možnost zbavit se starostí s plánováním skladových i personálních kapacit jsou jedním z důvodů, proč stále více obchodníků využívá tzv. fulfillment. Čtěte více