Lidé již raději nakupují online, než v kamenné prodejně
Dvě třetiny z pěti tisíc dotázaných respondentů uvedly, že větší obavy ze špatného nákupu mají spíš v případě kamenných prodejen než při online nákupu. Jednoznačně větší obavy z e-shopu než z klasického obchodu má naopak pouze každý dvacátý dotázaný.
Při nákupech na internetu mají přitom zákazníci největší obavu z toho, že zboží dorazí poškozené či jej později bude nutné složitě reklamovat (41 %). 39 % zákazníků se také obává toho, že zboží nebude odpovídat jejich představě, kterou získali při online výběru. Zhruba pětinu lidí pak nejvíce trápí, že by zboží mohlo dorazit pozdě či by nemuselo dorazit vůbec.
Při nákupu v klasických kamenných prodejnách se naopak zákazníci nejvíce obávají toho, že zboží bude dražší či v některém ohledu horší, než kdyby jej koupili jinde (42 %). 30 % respondentů považuje za hlavní slabinu kamenných obchodů i nemožnost přehledně porovnat parametry zboží a posoudit výhodnost nabídky. Chybí jim rovněž možnost svůj nákup probrat s odborným personálem a poradit se.
Zajímavým zjištěním průzkumu je i to, že pouhým 11 % dotázaných vadí, že při nákupu v klasickém obchodě nebudou moci vrátit zboží bez udání důvodu. Pro řadu lidí je to přitom jeden z důležitých argumentů pro nakupování přes internet.
Téměř dvě třetiny lidí (64 %) se problémům při online nákupech brání tím, že nakupují pouze u známých a vyzkoušených prodejců, necelá čtvrtina (24 %) předchází potížím tak, že platí dobírkou a každý desátý nakupující předem zkoumá nabídku v kamenných prodejnách. Pouze dvě procenta nakupujících nepovažují za nutné se při nákupech na internetu jakkoliv chránit.