Globální prodej PC podle Gartneru ve třetím čtvrtletí 2024 klesl o 1,3 %
„I když již ve třetím čtvrtletí roku 2024 byla k dispozici celá řada počítačů s umělou inteligencí založených na systému Windows pro platformu ARM i x86, počítače s AI poptávku po osobních počítačích nezvýšily. Kupující jednoduše ještě neviděli jejich přidanou hodnotu pro osobní ani pracovní nasazení,“ uvedla analytička Gartneru Mikako Kitagawa. „Navíc se zatím nijak zvlášť neprojevilo ani zvýšení poptávky po nových počítačích v souvislosti s plánovaným ukončením podpory Windows 10 na podzim 2025. Přinejmenším v některých regionech to však bylo způsobeno kvůli ekonomickým problémům.“
„Navzdory meziročnímu poklesu ve třetím čtvrtletí je trh s osobními počítači stále na cestě k oživení. Na celosvětové úrovni se očekává zvýšení poptávky po osobních počítačích již na konci roku 2024 s tím, že silnějšího růstu se dočkáme v roce 2025, kdy bude obnova osobních počítačů na vrcholu tohoto cyklu,“ poznamenala Kitagawa.
Oproti třetímu čtvrtletí roku 2023 nedošlo na prvních čtyřech místech globálního žebříčku dodavatelů k žádným změnám. Společnosti Lenovo, HP, Inc. a Apple a Acer zaznamenaly meziroční nárůst, zatímco u společností Dell a ASUS došlo k poklesu dodávek.
Celosvětový prodej PC ve 3. čtvrtletí 2024 (v milionech kusů) | |||||
Výrobce | Prodej 3Q24 | Tržní podíl (%) | Prodej 3Q23 | Tržní podíl (%) | Meziroční změna |
Lenovo | 16,587 | 26,3 | 16,178 | 25,3 | 2,5 |
HP | 13,572 | 21,5 | 13,531 | 21,2 | 0,3 |
Dell | 9,919 | 15,7 | 10,32 | 16,2 | -3,9 |
Apple | 5,652 | 9 | 5,463 | 8,6 | 3,5 |
ASUS | 4,983 | 7,9 | 5,136 | 8 | -3 |
Acer | 4,583 | 7,3 | 4,388 | 6,9 | 4,4 |
Ostatní | 7,7 | 12,2 | 8,84 | 13,8 | -12,8 |
Celkem | 62,997 | 100 | 63,848 | 100 | -1,3 |
Prodej osobních počítačů v regionu EMEA zaznamenal po třech po sobě jdoucích čtvrtletích růstu první pokles, a to o 1,5 %. „Ve třetím čtvrtletí roku 2024 se v regionu EMEA vyskytly překážky, které utlumily výdaje. Volby během léta ve Velké Británii a Francii spolu s velkými sportovními událostmi odvedly pozornost spotřebitelů a firem od výdajů za technologie, zejména za osobní počítače,“ uvedla Kitagawa. „Navzdory tomu je třeba nízký pokles považovat spíše za stabilizaci trhu než za návrat k dlouhodobějším poklesům.