GfK: Motivace k nákupu na internetu a v kamenném obchodě se neliší tolik, jak bychom si mysleli
K nejdůležitějším faktorům, které podle slov spotřebitelů rozhodly o tom, že raději nakoupí na internetu a nikoli v obchodě, patří: úspora peněz (tento faktor je s 55 % jasně na prvním místě), snadný nákup (28 %), lepší výběr zboží (26 %) a rychlejší nákup (25 %). Jako pátý nejvýznamnější faktor uváděl jeden z pěti nakupujících (21 %) to, že na internetu získá lepší informace a stejně tak jeden z pěti zákazníků řekl, že už na internetu běžně nakupuje.
Motivační faktory se překrývají
Čtyři z uvedených faktorů ovlivňujících rozhodnutí nakupovat na internetu se však objevují i mezi pěti důvody, jež vedou k rozhodnutí nakupovat v obchodě. Hlavním faktorem, který vede zákazníky k nákupu v tradičním obchodě raději než na internetu je to, že si produkty před nákupem mohou prohlédnout a osahat (51 %), což nikterak nepřekvapuje. Avšak další rozhodující důvody jsou zajímavější.
Třetina nakupujících prohlásila, že se rozhodli pro konkrétní nákup v obchodě raději než na internetu proto, že nakupování v obchodě je snazší – v porovnání s 28 % těch, kteří považují za snazší nakupování na internetu. Dalším nejdůležitějším důvodem pro nakupování v obchodě je možnost jednoduššího vrácení zboží (29 %), po kterém následuje skutečnost, že spotřebitel tam běžně nakupuje (28 %). Pátý faktor, který nejvíce ovlivňuje rozhodnutí nakupovat v obchodě, je rovnoměrně rozdělen mezi lepší informace a úsporu peněz (22 %).
James Llewellyn, ředitel oddělení pro výzkum zákazníků v GfK, řekl: „Výsledky naznačují dvě zásadní věci. Zaprvé, faktory motivující spotřebitele k fyzickým nákupům oproti nákupům na internetu se od sebe neliší tolik, jak bychom mohli předpokládat. Například podle expertů nejde o to doporučovat jedno nebo druhé. Mají-li si obchodníci udržet počet zákazníků, je důležité, aby oni i jejich výrobní partneři přinášeli novinky, které vyvolají důvod k návštěvě a zvýší u spotřebitelů ochotu nakupovat jejich zboží, kategorii nebo značku. Předpokládáme, že nehledě na krátký propad získají fyzické maloobchodní touchpointy větší význam než kdykoli předtím. Zadruhé – má-li být maloobchod v budoucnu úspěšný, musí vytvořit mezi nakupováním online a offline synergii a ne zdůrazňovat jejich rozdílnost. Koneckonců jde o jedny a tytéž zákazníky. V budoucnu se bude o internetovém a tradičním nakupování debatovat méně a znovu bude zapotřebí se zaměřit na zásadní věci jako je výběr, cena, pohodlí a zážitek a rovněž na to, jak splnit a překonat očekávání zákazníka, ať nakupuje jakkoli.“
Nejdůležitější faktory motivující k nákupu na internetu:
1) Ušetřím (lepší ceny, slevy) – 55 %
2) Nakupuje se snadněji – 28 %
3) Lepší výběr – 26 %
4) Nákup je rychlejší – 25 %
5) Mám lepší informace + Běžně už na internetu nakupuji – shodně 21 %
Nejdůležitější faktory motivující k nákupu v obchodě:
1) Mohu si výrobky před nákupem prohlédnout a osahat – 51 %
2) Nakupuje se snadněji - 33%
3) Vrácení zboží je jednodušší – 29 %
4) Běžně zde už nakupuji – 28 %
5) Mám lepší informace + Ušetřím (lepší ceny, slevy) – shodně 22 %
Průzkum společnosti GfK proběhl mezi 23 000 zákazníků nakupujících zboží ze 17 různých odvětví v zemích APAC, Latinské Ameriky, Evropy, Severní Ameriky a Středního východu, a žádal respondenty, aby si vzpomněli, kdy se naposledy rozhodovali, zda něco nakoupit na internetu nebo v obchodě a aby uvedli, co rozhodlo o koupi jedním či druhým způsobem.