Tomáš Kubát (Hewlett Packard Enterprise): HPE ve skvělé kondici láká ke spolupráci
Prozradil byste, co se vám honilo hlavou, když jste se domlouval s firmou na své nové roli?
Na jedné straně to byl pocit velké odpovědnosti, kterou mám převzít, na druhé straně vědomí, že jako firma jsme v mimořádně dobré kondici a že naše strategie, kterou dlouhodobě naplňujeme, se výborně potkává s existujícími a nadcházejícími potřebami a realitou na trhu IT. Takže mě to lákalo být u firemního kormidla v takovýto příznivý okamžik. Navíc vnímám, že naše současné produktové portfolio je nejlepší a nejsilnější za uplynulá léta, která jsem schopen posoudit.
Můžete být konkrétnější ohledně strategie HPE?
Zmíním tři oblasti:
- Zaprvé, věříme, a realita to potvrzuje, že IT je a bude hybridní. Kombinuje se veřejný cloud a cloud privátní s technologiemi a systémy on-premise. Úkolem je proto nejen dodat a podporovat technologie, ale i zařídit, aby se celé takovéto prostředí mohlo chovat jako jeden celek, bylo dostatečně jednoduché, bezpečné, dobře řiditelné a nákladově optimalizované. A pro toto vše máme nabídku v HPE, pracujeme na tom již delší dobu. Nyní se naše předpoklady vyplnily a my jsme připraveni.
- Zadruhé, nastupující systémy AI v podnikovém prostředí, často z dobrých důvodů vyvíjené v cloudu, pro rutinní provozování velmi často budou vyžadovat on-premise. Důvody se každý dozví na libovolné konferenci o AI – jsou jimi často neřiditelné náklady za spotřebované tokeny v cloudu a nevůle dávat citlivá data do prostředí, které nemá zákazník pod kontrolou. V HPE jsme toto věděli už dlouho, a to nám umožnilo se na to připravit. Nejde jen o to nabídnout akcelerovanou technologii pro AI, ale především zařídit, aby projekty AI v podnicích a institucích mohly dosahovat „quick wins“. Na tom jsme založili svou aktuální nabídku.
- Zatřetí, další rozvoj hybridního IT a světa AI činí oblast networkingu super důležitou. Rozvíjejí se současně. Náš silný brand HPE Aruba bude dále posílen díky akvizici firmy Juniper Networks. Nyní se finalizují příslušná formální odsouhlasení, abychom mohli začít pracovat jako jedna firma. Troufám si říct, že se tak staneme nejvíce kompetentními dodavateli síťových technologií.
Co z toho nejvíce láká vaše obchodní partnery ke spolupráci?
Svůj byznys dlouhodobě hodně zakládáme na spolupráci s partnerskými firmami. Myslím, že v porovnání s tím, co se děje na trhu, je HPE mimořádně stabilní, předvídatelná, dobře se s námi spolupracuje, a toho si naši partneři cení. Z pohledu produktů, technologií a služeb jsme hodně napřed.
Náš vysoký podíl technologií na trhu z nás dělá jednoho z nejvýznamnějších hráčů. Partneři u svých zákazníků s naší technologií neudělají chybu.
Každý z partnerů je jiný a má své zaměření.
Přesně tak. Ať si partner zvolí kteroukoliv oblast byznysu a přidanou hodnotu, u nás najde produkty a služby pro tuto oblast a dobrý model spolupráce. Takže například když partner preferuje spíše transakční byznys a třeba jeho obvyklými serverovými produkty ProLiant jsou HPE ML110, HPE DL360 nebo HPE DL380, ocení náš program HPE SmartChoice, který mu umožní získat zcela jednoduše cenově výhodnou nabídku, s níž uspěje u svého zákazníka. Vždy je u partnerského byznysu třeba mít dobře zajištěno „co“ i „jak“. Na obojí dbáme.
V jiné situaci může partner např. řešit úkol zpracování dat na místě jejich vzniku, třeba ve výrobní hale (AI kontrola kvality) nebo v izolované lokalitě (pobočka, prodejna). Pak mu nabídneme model optimalizovaný pro Edge Computing HPE DL145, který snese i obtížné provozní podmínky anebo se hodí tam, kde by běžný hluk ventilátoru obtěžoval.
Co jsou partnerské bestsellery?
Ty serverové jsem už zmínil v předchozím případě. A máme nový bestseller v oblasti datových úložišť. Před léty mělo HPE mimořádný úspěch s produktem 3PAR. Tím současným best-sellerem je storage HPE Alletra MP. Je modulární, což znamená, že dovede plynule a nezávisle škálovat výkon i kapacitu, od velmi malých až po velmi velké konfigurace, a to při naplnění všech funkcí moderního datového úložiště. Tytéž stavební bloky se použijí při požadavku na bloková, souborová nebo objektová data, jen se instaluje jiný SW diskového pole. A tak jednotná modulární konstrukce umožňuje vyrábět systémy ve velkém množství, a to znamená příznivou cenu, která dobře dovede uspět na trhu.
Někdy se produkty dostupné na trhu zdají skoro stejné…
Ano, ty rozdíly někdy začnou být dobře patrné až v širším kontextu. Například HPE dbá na to, aby s jakýmkoliv produktem, který prodáme zákazníkovi, zákazník dostal i „cloudovou zkušenost“. To znamená, aby mohl získanou infrastrukturu spravovat z jednoho místa s podobnou jednoduchostí, jako je tomu v cloudu. Nazval bych to jednotným „volantem“ IT a produkt se jmenuje HPE GreenLake Platform. Podle rolí, které lidé mají v IT, mají příslušná práva a obrazovky v HPE Platformě. Myslím, že v tom jsme unikátní, pokud jde o dodavatele privátních cloudů a on-premise technologií. Příslušné technologie lze vždy získat tradičně do vlastnictví nebo As-a-Service podle toho, co se více hodí.
V tom spočívá ona strategie HPE hybridního IT?
Nejen v tom. Řeknu vám příklad: asi každý si občas plánujeme dovolenou a naklikáme si na Booking. com letenku, hotel a třeba i půjčení auta. Je to pro nás pohodlné a cenově výhodné. A když změníme plány, na stejném místě to upravíme nebo zrušíme a objednáme si jinou službu. V IT na tomto principu vznikl veřejný cloud. V HPE svým zákazníkům tento princip nabízíme pro celý hybridní cloud – tedy jak pro ten veřejný, tak také ten on-premise. Nazval bych to jako Booking.com pro celé IT. Samoobslužný portál pro provisioning a orchestraci. Nová je skutečnost, že ho lze použít v celém prostředí (public cloud i on-premise) a pro (skoro) všechny technologie různých výrobců. Toto řešení jsme si osvojili díky akvizici firmy Morpheus Data.
Partneři HPE s přidanou hodnotou jsou vítáni, aby si na této oblasti spíše strategického rozvoje IT založili část svého byznysu, třeba při definování servisních katalogů jejich zákazníků. Klíčovým produktem je HPE Platform Ops (obsahuje kompletní software stack Morpheus Data, pozn. red.).
Jak HPE podporuje to, aby projekty AI dosáhly „quick wins“?
V podnikovém prostředí začala být AI nasazována nejen k obecnému zvýšení individuální produktivity pracovníků, ale aby pokryla určité konkrétní úkoly nebo agendy. Velmi často je tím prvním typem nasazovaného řešení RAG. Týmy AI jsou pod tlakem, aby rychle dosáhly svých výsledků. A poslední, co by si mohly tyto týmy přát, je designovat platformu pro provoz AI nad rámec svých úkolů. Přitom jakmile chtějí dát řešení do provozu uživatelům a neutratit v krátké době celoroční rozpočet za tokeny v cloudu nebo nechtějí dát svá data do prostředí cloudu, které nemají pod kontrolou, on-premise platformu velmi často potřebují. HPE proto nabízí on-premise AI platformu HPE Private Cloud AI. Jedná se o předchystaný kompletní stack hardware a software pro AI, jehož konfigurační varianta se z více možností zvolí po kvalifikaci zákazníkových potřeb. Poté se v továrně HPE kompletně vyrobí a přiveze se k zákazníkovi. Již obsahuje i veškerý software pro AI. Během krátké doby je plně k použití, aby se implementovalo řešení, které může být vyvinuto třeba v cloudu. Kombinujeme intelektuální vlastnictví HPE a NVIDIA.
Co by byla dobrá nová oblast HPE pro partnerský byznys?
Tak co třeba oblast virtualizace s produktem HPE VM Essentials? V uplynulém roce mnozí zákazníci čelili zásadnímu zdražení významného dodavatele virtualizace. Zákazníci proto začali přehodnocovat svůj postoj s nasazením jediné virtualizační platformy do diverzifikovaného modelu. Kde původní platformu potřebují ponechat, udělají to. Kde mohou změnit, změní. HPE VM Essentials je zastřešující prostředí pro více virtualizačních platforem s nabídku své vlastní platformy (KVM), všechny se dají spravovat jedním komfortním prostředím a mohou některé úlohy i zautomatizovat. Pakliže potřebuji spravovat i multicloud prostředí nebo kontejnery včetně nabídky servisního katalogu a FinOps (vím, co mě to stojí), mohu jednoduše upgradovat na zmíněný HPE Platform Ops založený na Morpheus Data. Takže je to ideální prostředí pro projekt u zákazníka, který optimalizuje své náklady do virtualizace.