Čechům se vrátila kupní síla, jsou ale mnohem více nedůvěřiví

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jsme na tom o trochu lépe než na jaře. Vrací se nám chuť utrácet, zesiluje pocit, že se již nemusíme tolik uskromňovat. Roste loajalita, zároveň jsme ale vůči obchodníkům stále nedůvěřivější, kontrolujeme ceny a každou korunu otočíme hned několikrát, než ji utratíme. Řada nákupů se ruší nebo odkládá. Slevy se opět staly běžnou součástí nákupního cyklu. Co dalšího odhalil průzkum Skip Pay?

Asi nejzásadnější dobrou zprávou je zvyšující se chuť Čechů utrácet. Ta se podle sondy zvýšila oproti prvnímu pololetí roku zhruba o 7 %. Co to znamená? Domácnosti se nadechují, přestávají systémově spořit a zvyšuje se šance, že budou kupovat i věci, které nepokrývají zásadní potřeby. Podle analýzy Skip Pay se však tento indikátor do konce roku bude dále zvedat spíš už jen pomalu.

Ještě výrazněji – a to hned o čtvrtinu – se na skóre 4,7 zvedla takzvaná „možnost svobodné volby“. Ta naznačuje, jak moc do našeho nákupního chování promlouvá tlak ekonomické situace. Čím vyšší skóre, tím více se rozhodujeme svobodně bez ohledu na nutné úspory. I přes růst je však hodnota zhruba na polovině oproti situaci před předloňským nástupem inflace.

„Obojí jsou pro obchodníky dobré zprávy. Postupně se jim budou vracet zákazníci, které v minulých letech kvůli úsporám ztratili. Lidé zároveň začínají být opět věrnější – meziročně dokonce o celou třetinu. Důvěra mezi zákazníkem a e-shopem je tak před startem zimní sezony z té nejhorší krize venku,“ prohlásil David Filippov, obchodní ředitel Skip Pay.„A do budoucna chuť zákazníků najít si obchodníky, které přijmou za ‚své‘, pravděpodobně ještě poroste. Právě začátek podzimu a návrat zákaznické důvěry proto vidíme pro české e-shopy jako největší šanci při plánování vánočních novinek.“

Vánoce budou ve znamení slev

Tím však dobré zprávy končí. Méně pozitivní je pro obchodníky informace, že se na trhu zřejmě vytváří dostatečné podhoubí pro vznik dlouhodobé slevové spirály. Zatímco v minulosti slevy fungovaly především jako pobídka k nákupu, ve druhé polovině roku už je situace jiná. Oproti loňskému roku sice vzrostl o 58 % počet těch, kteří by iniciovali nákup jen kvůli slevě jako takové, růst už ale přestává. Přesto ovšem zákazníci slevy stále více vyžadují.

Samotné využívání slev totiž meziročně o pět procent stouplo. Velký podíl na tom pochopitelně mají především obchodníci a jejich investice do slevového marketingu. Zatím pravděpodobně slouží k podpoře chuti nakupovat a zároveň snižují takzvanou míru zvažování, na Vánoce se však mohou stát pro obchodníky břemenem.

„Je špatně, pokud zákazník ztrácí pojem o tom, kolik stojí zboží mimo slevovou akci. Přesně do tohoto stavu však míříme. Cena před slevou bude připadat zákazníkům vysoká. Jenže obchody budou slevami snižovat svoji marži, a tím i schopnost inovovat jinde,“ uvedl Filippov, který zároveň zmínil, že cenovou válku s mimoevropskými marketplaces nemá smysl vyhrát, a tudíž ani bojovat. „Přidaná hodnota českého e-shopu musí být zkrátka jinde než jen ve snaze o nejnižší cenu.“

Dostat peníze z peněženky je nejtěžší za dva roky

Již zmíněná „míra zvažování“, tedy skóre, které vypovídá o tom, kolikrát otočíme jednu korunu v ruce, než nákup provedeme, se po stagnaci opět zvýšila. A to na hodnotu 7,6, která je nejvyšší minimálně za poslední dva roky. Co to znamená? Nad každým nákupem přemýšlíme ještě více než v minulosti. Zkoumáme nabídky konkurence. A i když už máme zboží v košíku, můžeme si to na poslední chvíli rozmyslet třeba jen kvůli drobnosti.

Přímou souvislost to má s pokračujícím růstem nedůvěry vůči e-shopům. I ta se dostala na rekordní hodnoty a v současnosti je o pětinu vyšší než loni. Důvodem je podle Filippova spíše celková ostražitost než zkušenosti s nekalými praktikami obchodů. Dobrou zprávou však je, že loajalita je opět v kurzu – oproti loňské předsezoně vzrostla o třetinu.

„Sečteno, podtrženo e-shopy by se měly snažit nabídnout unikátní zboží a služby, které budou zákazníkům dávat smysl, a férově přiznat, že kvalita něco stojí. S nerozhodností bojovat například rozšířenou garancí vrácení peněz nebo odloženou platbou, která umožní zaplatit nákup až po rozbalení,“ zakončil Filippov.„A hlavně – inovovat a nestát na místě. To platí více než kdy jindy. Česká e-commerce nesmí bojovat o přežití, ale stavět budoucnost.“

 

Kompletní studie je k dispozici zde.

Podobné články

Fintech Skip Pay spojil síly s platební bránou GoPay

1. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Platební brána GoPay nově nabízí placení prostřednictvím odložených plateb Skip Pay. Zákazníci je nyní najdou na více než 33 000 českých e-shopech, tedy většině e-shopů v Česku. Odložená platba jim umožní rozdělit si nákup do tří bezúročných splátek nebo si celou platbu zdarma odložit až o 30 dní. Čtěte více

Nákup na Třetinu od Skip Pay přichází do kamenných obchodů

7. 6. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Zaplatit za počítač nebo jiné zboží třetinu ceny a zbylé dvě bez jakéhokoli navýšení uhradit v následujících měsících. Princip takzvané „platby na třetiny“, velice dobře známý z online obchodů, nyní míří také do kamenných prodejen. Čtěte více

Český zákazník začíná být opět loajální, o to složitější ale je si jeho důvěru získat

2. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Česká e-commerce se po dvou letech červených čísel opět nadechuje. Zákazníci ovšem byli nuceni přizpůsobit zdivočelé inflaci své rozpočty a nákupní zvyklosti – a řadu nových návyků si uchovají i letos, i když očekávají reálný růst mezd. Čtěte více

Nová podoba odložených plateb: Skip Pay zavádí balíčky služeb, zvyšuje limity i úroveň zabezpečení

26. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Nízká loajalita zákazníků, aktuální odliv zhruba šesti procent obratů od českých zákazníků do zahraničí, ale také rostoucí tlak na bezpečnost a nechuť platit předem za zboží v zabalené krabici. Česká e-commerce se probírá do „nové reality“, v níž by mohla výrazně větší roli hrát i tzv. odložená platba. Čtěte více