Jak zdražování změnilo zákazníky e-shopů?

24. 8. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Přestože mezi e-shopy panuje mírný optimismus a po loňském propadu vyhlížejí opět silnou sezonu, v řadách zákazníků to začíná vypadat jinak. Klesá loajalita a zásadním způsobem se mění jejich priority. A utrácet chtějí znatelně méně než v minulých letech. Jak se změnil zákazník před kritickou sezonou mapuje platební služba Skip Pay.

„Opět jsme svědky rozevírajících se nůžek mezi zákaznickými komunitami. I dlouhodobě loajální zákazníci jednoho e-shopu začínají mít zcela odlišné požadavky. Jedna skupina – ta menší – nepřestane vyvíjet tlak na maximální kvalitu, spolehlivost a servis. Ta druhá bude začínat výhradně od ceny. Během velice krátké doby se v podstatě zcela obrátil mnoho let trvající trend a e-commerce teď čeká celá řada nových, opravdu zajímavých výzev,“ zmínil David Filippov, obchodní ředitel Skip Pay. „Nedivil bych se, kdyby při přípravě letošních vánočních kampaní panoval oprávněný pocit, že e-shopy své zákazníky najednou ‚nepoznávají‘.“

Češi chtějí být loajální. Přes peníze však nejede vlak

Inflace drtí české domácnosti již více než rok a není tak divu, že právě cena zboží se za posledních šest měsíců dostala u zákazníků do popředí zájmu. A je to také nejrychleji rostoucí parametr, podle kterého volí obchody k nákupu. Cenu zboží označilo jako nejdůležitější spolu s cenou dopravy 26 % dotazovaných, a ta tak po delší době mírně předstihla spolehlivost e-shopu (ta má letos 25% váhu).

A přestože Češi jsou z podstaty velice loajální zákazníci a stojí o možnost nakupovat na vybraných e-shopech pravidelně (87 % dotázaných má své oblíbené e-shopy buď pro všechny nákupy, nebo alespoň některý typ zboží), právě cena se stala důvodem, proč v posledních měsících tyto partnery mění. Že za poslední půlrok přestalo nakupovat na některém z oblíbených e-shopů přiznalo 64 % lidí. Čtvrtina dokonce deklaruje, že na většině e-shopů, kde nakupují nyní, v minulosti nenakupovala.

Zcela loajálních tak zůstává 36 % zákazníků. Není to málo, na druhou stranu je třeba si uvědomit, že jejich počet oproti začátku loňského podzimu poklesl o 16 %. A dá se očekávat, že s přicházející sezonou se bude dále snižovat.

„Pokud e-shop chce loajální zákazníky, musí být také on loajální k nim. Je potřeba, aby existoval win-win balanc mezi uspokojením potřeb zákazníka, který chce příjemnou nákupní zkušenost, a obchodníka, který potřebuje dobrou marži. Část provozovatelů e-shopů se tuto dynamiku stále ještě učí vnímat,“ dodal Filippov. „Konkrétně to znamená zapracovat na faulech – být otevřený v komunikaci, a to hlavně, když se něco pokazí, nevyžadovat peníze dopředu a už vůbec ne, když sami nemají zboží ani naskladněné. Řešením tedy mohou být metody, které ke svému fungování platbu předem vůbec nepotřebují.“

A proč je třeba brát tato data vážně? Sami Češi zmiňují, že budou letos za dárky utrácet méně. Ti, co na e-shopech nakupují často, chtějí šetřit v průměru o 5 %. Ti, kteří nakupují na e-shopu méně často, ovšem hodlají snížit své rozpočty dokonce o 32 %. Zde jen malá poznámka na okraj – data z léta jsou samozřejmě ovlivněna tím, že od vánočního tlaku mají dotazování stále ještě odstup a realita pak může být jiná.

Rostoucí naštvání na vysoké ceny jitří emoce ve vztahu mezi e-shopem a zákazníkem

S jednou nepříjemnou novinkou se však e-shopy budou vyrovnávat v podstatě poprvé. Češi si totiž začínají všímat, že je v Česku draze. A viní z toho mimo jiné právě obchodníky, což přináší do vztahu e-shopu a zákazníka zcela nový druh dynamiky. A s ohledem na to, že ceny dle svých slov vždy porovnává 34 % oslovených zákazníků (dalších 38 % to dělá alespoň při nákupu některého, zejména dražšího zboží) a stále častěji mezi porovnávané platformy řadí i marketplacy anebo zahraniční prodejce, získávají mnohé tuzemské obchody nálepku „předražených“.

Téměř tři čtvrtiny oslovených (66 %) zároveň zmiňuje, že pokud si mají vybrat mezi stejným výrobkem za vyšší cenu na oblíbeném e-shopu nebo za nižší cenu v jiném obchodě, volí druhou variantu (28 % to udělá bez přemýšlení, 37 % se k tomu bude chvíli odhodlávat). Má to však jedinou podmínku – levnější e-shop nesmí mít horší hodnocení a uživatelské recenze.

Jenže jak už bylo řečeno, Češi si dnes pro lepší cenu nemají problém zaskočit do zahraničí – a tady už se ceny totožného zboží mohou leckdy lišit o desítky procent. S nákupy na zahraničních e-shopech má podle nejnovějších čísel Skip Pay v meziročním srovnání zkušenost asi o třetinu více zákazníků a vůbec poprvé je masově začínají využívat i méně zkušení uživatelé. Pomáhá pochopitelně i to, že se tito obchodníci stále více začali zaměřovat na český trh, nabízí dobré podmínky doručení do Česka a někdy dokonce české jazykové mutace – včetně cílených kampaní.

„České e-shopy se tak dostávají pod dvojí tlak. V první řadě roste počet zákazníků, kteří nemají problém kritizovat je za jejich cenovou politiku nejen vůči lokální konkurenci, v druhé řadě pak narůstá konkurence zahraničních prodejců, kteří sice nemají tak sofistikovaný servis, ale cenově se jim někteří tuzemští obchodníci zatím nevyrovnají,“ podotkl Filippov. „Zákaznické emoce se pak prolínají i do vnímání obchodníků a nespokojenost s cenou se stala skokanem roku v kategorii negativní reputace. Roste tak význam kvality služeb – právě tou může český obchodník konkurovat tomu zahraničnímu a mít nad ním navrch. Masový marketplace totiž nikdy nezajistí zákazníkovi tak osobní přístup jako konkrétní obchodník.“

Klíčová esence marketingu – hvězdičky. Kde je e-shopy letos poztrácí?

To potvrzuje i meziroční srovnání dalšího parametru, který Skip Pay pravidelně sleduje: Reputačního rizika. Jeho prostřednictvím oslovení zákazníci naznačují, jaké hodnocení udělí e-shopu za jednotlivé druhy pochybení. A i sem se promítla špatná nálada Čechů z vysokých cen a strach o jejich peníze.

Na prvním místě se stejně jako loni s 1,09 hvězdičkami z 5 objevily e-shopy, které nejsou schopny déle než 48 hodin vrátit peníze při platbě předem, pokud není zboží nakonec převzaté. Na druhém místě se s 1,21 hvězdičkami objevuje zamítnutá reklamace, o jejíž oprávněnosti je zákazník skálopevně přesvědčen. Na třetím místě je výrazné zpoždění (více než 48 hodin) v dodání již zaplacené objednávky (1,52 hvězdičky).

A „skokanem roku“ se pak stává cenová politika e-shopu. Pokud ho zákazník vyhodnotí jako předražený, je v jeho hodnocení oproti loňskému roku přísnější dokonce o další jednu hvězdičku – takový e-shop by ohodnotil v průměru 2,31 body z pěti.  

Přitom hvězdičky jsou pro e-shop klíčové – noví zákazníci se podle nich orientují ve 46 % případů. Češi mají navíc vysoké nároky: minimum „kvalitního e-shopu“ začíná na 4,5 hvězdičkách. A právě tady mohou české e-shopy získat před těmi zahraničními náskok, zaměří-li se na nadstandardní kvalitu služeb.

„Pro nové zákazníky jsou dobré hodnocení a zkušenosti předchozích zákazníků klíčovým faktorem, podle kterého se na trhu orientují. Mít hodnocení co nejvyšší před startem sezony je tedy klíčové. A přestože faktory, které reputaci ovlivňují, jsou různorodé, na ty spojené s cenou a placením by se letos měli obchodníci zaměřit obzvlášť,“ zmínil Filippov.

Benefity se mění

Znamená to tedy, že jsou Češi ochotni ceně obětovat vše? Není tomu tak. I nadále budou patřit mezi zákazníky, kteří vyžadují celou řadu nadstandardních služeb. Jenže u těch cenově senzitivních se ideální skladba benefitů změnila. Namísto expresního dodání do pár hodin nebo členství ve „VIP klubu“, jehož největší výhodou je „nákupní inspirace“ mají o poznání praktičtější potřeby.

„Cashback, odložení platby nebo nákupy na splátky bez jakéhokoli navýšení, garance nejnižší ceny,“ uzavřel David Filippov. „A jistota, že nepřijdou o peníze – ať už při nákupu nebo po něm. Více si všímají podmínek vracení zboží nebo reklamace, chtějí, aby jim zboží vydrželo. Krásně to ilustruje třeba násobný růst obliby automatické bezplatné tříleté záruky a pojištění proti krádeži nebo rozbití, kterou Skip Pay poskytuje.“

E-shopy tedy podle expertů rozhodně nečeká tak jednoduchá sezona, jak si představují. Obchodníci však stále ještě mají dost času, aby zapracovali na posílení vztahů se zákazníkem a inovovali správným směrem. Jestli se jim to podaří ovšem dají vědět až první podzimní prodeje.

Jak aktuálně hodnotí zákazníci přešlapy e-shopů (škála 1-5 hvězdiček)

  • 1,09: E-shop nevrací peníze u zrušené objednávky déle než 48 hodin
  • 1,21: E-shop zamítne reklamaci, kterou považuji za oprávněnou
  • 1,52: E-shop se neplánovaně zpozdí se zaplacenou objednávkou o déle než 48 hodin
  • 1,72: E-shop zašle již rozbalené a zřejmě někým vrácené zboží
  • 1,93: E-shop skrývá poplatky navíc (20 korun a více), které mi představí až v košíku
  • 2,31: E-shop má výrazně dražší totožné zboží než konkurence (⚠ propad o 1,09 hvězdičky)
  • 2,92: E-shop nemá platební metodu, kterou chci
  • 3,11: E-shop mě není průběžně schopen informovat o stavu objednávky
  • 3,12: E-shop nereaguje na můj důležitý dotaz déle než 48 hodin
  • 3,36: E-shop se zpozdí s nezaplacenou objednávkou o déle než 48 hodin
  • 3,42: E-shop nemá dopravce, kterého chci, musel/a jsem vybrat nepreferovaného
  • 3,51: E-shop má komplikované vracení zboží
  • 3,59: E-shop nedoručuje do druhého dne od objednávky, ale později
  • 3,74: E-shop nemá slíbený produkt skladem

Podobné články

E-shopy jedou naplno, vánoční prodeje potvrzují meziroční růst české e-commerce

18. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoční sezona má pro e-shopy dva vrcholy – Black Friday a období po 10. prosinci. A obě tato období potvrzují, že česká e-commerce letos zaznamená meziroční růst prodejů. Ten by měl podle dosavadních výsledků být vyšší než pět. Celkem se vánoční obraty můžou podle Asociace pro elektronickou komerci blížit až k 70 miliardám korun. Čtěte více

Vánoční nákupy každý rok odkládáme. Dvě třetiny Čechů utratí za dárky stejně jako vloni

4. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Až v listopadu, kdy je vánoční sezóna už v plném proudu, nakupuje vánoční dárky nejvíce lidí. Mnohem více než třeba před dvěma lety. Vyplývá z velkého vánočního průzkumu nákupního rádce Heureka.cz. Nakoupit vánoční dárky během listopadu a prosince letos plánuje rovná polovina respondentů, přitom ještě před dvěma lety to byla “jen” třetina. Čtěte více

Transformace sociálních sítí na vlivné obchodní nástroje nabírá na obrátkách

29. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: LCG New Media)
Rok 2024 se ve světě digitálního marketingu a online obchodu jeví jako průlomový. Sociální sítě, které začaly jako jednoduchý nástroj pro navazování kontaktů, se postupně transformovaly v mocné obchodní nástroje. Čím je tento vývoj způsoben a jak ho využít pro zvýšení firemních zisků vysvětlují experti z agentury LCG New Media. Čtěte více

Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty? Čtěte více