Česká e-commerce si vloni pohoršila o 12 %, přesto překonala rok 2020

5. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK a Heureka)
Obrat e-shopů v roce 2022 skončil 12 % pod úrovní roku 2021, o miliardu však překonal útraty Čechů na internetu v roce 2020. Pro e-shopy bylo v loňském roce charakteristické rozšiřování jejich sortimentu i pokles jejich celkového počtu.

První kvartál loňského roku přinesl meziroční propad o 25 %, způsobený srovnáním s ještě covidovým obdobím roku 2021. Jaro a léto, tedy druhý a třetí kvartál, byly pro e-commerce o dost příznivější, meziročně se v tomto období obrat e-commerce pohyboval jen jednotky procent pod úrovní předešlého roku. Citelné ochlazení přišlo až na podzim a provázelo i start vánočních nákupů. „I když se ve srovnání s loňskem vánoční sezóna povedla a lidé utratili téměř stejně jako vloni, poznamenalo čtvrtý kvartál citelné ochlazení útrat během října, kdy lidé s napětím očekávali nové zálohy a výdaje prozatím odložili,“ vysvětlil Tomáš Braverman, CEO Heureka Group, skupiny nákupních rádců ve střední a východní Evropě, a dodal: „Celoroční čísla se nakonec zastavila 12 % pod loňským rokem, a útrata 197 miliard korun je stále vyšší než v roce 2020. E-commerce segment definitivně posílil natolik, že v trendech a vývoji už kopíruje trendy celého retailového trhu.“

České internetové obchody zaznamenaly pokles obratů vůbec poprvé v historii. „V APEK sledujeme vývoj e-commerce od roku 2001. Pro první meziroční propad české e-commerce bylo hned několik důvodů,“ okomentoval výsledky e-commerce v roce 2022 výkonný ředitel APEK Jan Vetyška a dále pokračoval: „Máme za sebou zcela výjimečné období covidové pandemie, které vystřídala energetická krize a vysoká inflace. Spotřebitelé začali více šetřit a byli ve svých nákupech především v první polovině roku velmi opatrní. Pro e-shopy tak nastalo nečekaně náročné období, které bude mít samozřejmě své vítěze i poražené.“

Přes pokles celkových obratů se význam on-line nakupování nadále zvyšuje a Češi si dnes v internetových obchodech objednávají prakticky kompletní sortiment zboží od potravin po stavební materiál. „Věřím, že v roce 2023 dojde ke stabilizaci trhu a e-shopy opět prokáží svoji kvalitu a neustále rostoucí význam pro celý český maloobchod,“ uzavřel Vetyška.

Rozšiřující se sortiment e-shopů

Už uplynulé roky nastartovaly v segmentu e-commerce trend, který se stal pro rok 2022 tím nejvýznamnějším, a to rozšiřování sortimentu, který zákazníci v e-shopech kupují. „Zákazníci změnili své nákupní zvyklosti, a ještě více se ukázalo, jak naše nákupní chování ovlivňují vnější okolnosti. V průběhu celého roku se dostával na žebříčky nejprodávanějších kategorií sortiment, který by byl v předchozích letech online téměř těžko představitelný,“ popsal změny uměny v zákaznickém chování šéf české Heureky Honza Mayer. Na jaře tak například vyskakoval o stovky procent zájem o zahradní skleníky, podpora Ukrajiny vyšvihla zájem o elektrocentrály (258 %) nebo zdravotnický sortiment. Vlivem energetické krize meziročně raketově vzrostl zájem o topenářský sortiment jako jsou kamna (117 %), sporáky na tuhá paliva (147 %) nebo olejové radiátory a podobně.

„Naopak především koncem roku mezi lidmi stagnoval zájem o v minulých letech oblíbenou bílou elektroniku typu robotické vysavače (- 42 %) nebo sušičky prádla (- 39 %), tedy obecně řečeno o věci, které bezprostředně nejsou potřeba nebo jejich koupě významně neušetří náklady,“ dodal Mayer. Skokany mezi kategoriemi se staly 3D tiskárny (+ 308 %) a elektrocentrály (+258 %), propadákem roky jsou testy na koronavirus (- 63 %) nebo výčepní zařízení (- 61 %). 

Skokani roku 2022 (TOP 5 meziročně nejvíce rostoucích kategorií)

  • 3D tiskárny (308 %)
  • Elektrocentrály (258 %)
  • Sporáky na tuhá paliva (147 %)
  • Pásové pily (122 %)
  • Krbová kamna (117 %)

Propadáci roku 2022 (TOP 5 meziročně nejvíc klesajících kategorií):

  • Testy na koronavirus (-63 %)
  • Výčepní zařízení (-61 %)
  • Jízdní kola (-50 %)
  • Robotické vysavače (-42 %)
  • Sušičky prádla (-39 %)

Internet není už jenom elektronika

Rozšiřování sortimentu se projevuje i na tom, jak se v průběhu posledních tří let mění podíl jednotlivých kategorií na celkových útratách. „Internet už zkrátka není jen o elektronice, ale naopak roste obliba jiných segmentů, které vstupují do online prostoru. Roste podíl nábytku, vybavení pro dům a zahradu nebo segment hobby. S tím, jak se tento sortiment rozšiřuje v nabídce e-shopů roste chuť a ochota zákazníků tyto věci nakupovat online,“ uvedl Honza Mayer. Například podíl elektroniky klesl z 21 % v roce 2020 na aktuálních 19 %, naopak třeba podíl hobby vzrostl z 6,6 % na aktuálních 8, 3 %.

Klesl počet e-shopů, trend bude pokračovat i v dalším roce

Počet e-shopů na českém trhu poprvé v historii poklesl, což je podle odhadů Heureky počátek začínající konsolidace, která v plné míře nastoupí v prvním pololetí roku 2023. „Větší úbytek e-shopů čekáme hlavně v první polovině roku. Obchodníci nakupují zboží na novou sezónu, a do cen už se tak s největší pravděpodobností promítnou zvýšené náklady na energie, přepravu a další,“ řekl Tomáš Braverman a dodal: „To u některých e-shopů může způsobit existenční problémy, což podpoří částečnou konsolidaci trhu. Spíše, než o prodejní procesy s velkou valuací půjde o slučování hráčů a přebírání závazků.“ Podle Bravermana je však e-commerce prostřední extrémně agilní a nezatížené vysokými fixními náklady, takže i tuto přicházející vlnu zvládne.

„Na to, jaký byl na lidi vyvíjen tlak, a vzhledem ke všem okolnostem uplynulého roku, nedopadl letošní rok nijak dramaticky negativně. Navíc, nákupní košíky e-shopů jsou už nedílnou součástí drtivé většiny domácností, takže i když lidé koncem uplynulého roku začali o svých nákupech více přemýšlet, a některé výdaje možná odložili, vše směřuje spíše k chytrému nakupování s rozmyslem a většímu srovnání nabídek než k úplnému zastavení výdajů,“ dodal na závěr Tomáš Braverman, CEO Heureka Group.

Logistika ve znamení zavádění robotických systémů

Významným trendem logistiky je v posledních letech hlavně zvyšování efektivity expedice, zavádění robotických systémů a digitalizace přenosu dat v logistice. K tomuto přispívá i služba Balíkobotu, kterou využívá aktuálně 3 700 klientů v ČR i v zahraničí. „Díky chytrým technologií mohou firmy šetřit až miliony ročně na kapacitách, snížit významně počet vratek a urychlit expedici o desítky procent, což zákazníci ocení,“ řekl Martin Šauer, CEO Balíkobotu. Aby e-shopy předcházely vratkám a zvyšovaly zákaznickou spokojenost, využívají velmi často také službu sledování zásilek (track&trace).

Podíl největších dopravců na zásilkách v segmentu klientů Balíkobotu činí 31 % Zásilkovna, 20 % Česká pošta, 14 % PPL, 13 % DPD, 11 % GLS. Drtivá většina zásilek je obvykle doručována následující pracovní den od převzetí zásilky dopravcem. Vždy však záleží na cílové lokalitě, sezóně a dalších parametrech (váha, rozměr a další). Balíkobot za rok 2022 zprostředkoval datový přenos více než 31 milionů zásilek (balíků a palet), což představuje nárůst o téměř devět procent oproti předchozímu roku.

Podobné články

Výdejní boxy jsou i přes své slabiny nejvyužívanější. Jaké další služby by zákazníci ocenili?

17. 2. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DODO)
Lednová data ohledně nakupování jasně ukazují, že online nákupy jsou již skutečně nedílnou součástí života. Mezi metodami doručení čím dál jasněji dominují doručovací boxy, které využily dvě třetiny nakupujících. Data ovšem ukazují i jejich slabiny a také volání zákazníků po možnosti doručování zásilek domů v předem vybraném dni a konkrétních časových slotech. Čtěte více

APEK vyzývá k jednání – nekalá konkurence v e-commerce sílí

12. 2. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Prodejci z třetích zemí, především z Číny, představují významný problém pro český e-commerce trh. Nekontrolovaný příliv zboží roste tempem přesahujícím sto procent ročně a čínští prodejci, kteří zasílají své zboží přes platformy jako Temu nebo Aliexpress, už podle APEK vloni tvořili přes desetinu českého trhu. Čtěte více

Mall.cz se přesouvá na Allegro

11. 2. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Allegro)
Značka Mall 31. března 2025 dokončí svůj přechod na platformu Allegro. Pro zákazníky to znamená zachování oblíbených služeb a výhod, jako jsou rychlé doručení, lokální tým zákaznické podpory a časté slevové akce, v kombinaci s výhodami Allegro a širokou nabídkou online tržiště. Čtěte více

DPD nabízí levnější doručení do výdejních míst a boxů včetně AlzaBoxů

5. 2. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD reaguje na zdražování doručovacích služeb na českém trhu a díky své akci nabízí e-shopům doručení balíků do sítě více než 7 000 výdejních míst Pickup a boxů už od 46 Kč. Iniciativa by měla pomoci e-shopům udržet stávající zákazníky, přivést nové a konkurovat zahraničním hráčům. Čtěte více