Česká e-commerce ve třetím čtvrtletí meziročně klesla o pět procent

12. 10. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka)
Z pohledu e-commerce slibně se vyvíjející letní měsíce mírně ochladil příchod září. Obrat e-commerce se ve třetím kvartálu letošního roku zastavil 5 % pod úrovní loňského roku, i když ještě srpnová čísla vypadala o něco lépe. Ve srovnání s předchozím kvartálem jde o zlepšení o čtyři procentní body.

Skokanem kvartálu se stala s růstem 283 % kategorie sporáky na tuhá paliva, propadákem jsou testy na koronavirus.

„Ještě koncem srpna to vypadalo, že v meziročním srovnání budou čísla na nule, což by znamenalo návrat obratu e-commerce na loňskou úroveň. V září ale mnoha lidem dorazily nové zálohy, a spolu s citelným ochlazením počasí začalo přemýšlení o následující zimě. Ve srovnání s loňskem lidé své nákupy dočasně utlumili,“ popsal průběh třetího kvartálu v e-commerce Tomáš Braverman, CEO skupiny srovnávačů v regionu CEE Heureka Group.

Nejvíce se tento trend odrazil na kategoriích jako malé bílé elektro a obecně spíše zbytnějších věcí. Meziročně ve třetím čtvrtletí klesaly například robotické vysavače (-42 %), sušičky prádla (-40 %), kávovary (-18 %), myčky (-18 %) nebo kuchyňské roboty (-14 %). „Lidé nákup věcí, které teď nutně nepotřebují, nebo jim bezprostředně neušetří peníze, odložili. Přepočítávají se zálohy a čeká se na to, jak bude vypadat situace po zastropování cen energií,“ vysvětlil Braverman. Propadákem kvartálu s poklesem 86 % oproti loňsku se stala kategorie testy na koronavirus.

Stále roste topení, meziročně se daří mrazničkám i notebookům

Mnoho kategorií navzdory celkovému vývoji e-commerce v tomto kvartálu meziročně rostlo, a některé segmenty velmi významně. „I nadále zažívá na internetu velký boom veškerý topenářský sortiment a jeho příslušenství,“ řekl Tomáš Braverman a dodal: „Ve třetím čtvrtletí se však meziročně dařilo také třeba klimatizacím (+112 %), ložnímu povlečení (+97 %), parfémům (+34 %), mrazákům (+23 %) nebo notebookům (+24 %).“ Skokanem kvartálu se staly sporáky na tuhá paliva s meziročním růstem 283 %.

E-commerce pozvednou Vánoce

I když se lidé zastavili a rozmýšlí, nastartuje online podle odhadů příchod vánoční sezóny, tedy zhruba konec října. „Nákupy se opět rozběhnou ve chvíli, kdy lidé budou mít určitou jistotu v tom, co mohou očekávat, a sílit budou čím více se budou blížit Vánoce. Letos se možná částečně promění způsob, jakým o nákupech nejen před Vánoci budeme přemýšlet, ale nakupovat určitě nepřestaneme,“ odhadl Braverman. To podle něj ukazují i poslední zářijové dny, které vykazovaly meziroční pozitivní trend.

Spokojenost s e-shopy i průměrná hodnota se nezměnily

Ve srovnání s loňskem i předchozím kvartálem se také významně nezměnila spokojenost zákazníků s e-shopy, která byla ve třetím čtvrtletí 95,5 %. „Stabilní spokojenost zákazníků s e-shopy dokládá mimo jiné to, že i nově vstupující hráči na online trh jsou si plně vědomi vysokých nároků, které český zákazník má,” dodal Braverman. Průměrná hodnota objednávky činila 1 517 korun.

Někde ceny rostly i o 100 %, i přesto se dá na internetu ušetřit

V některém sortimentu na internetu už je patrné i zvýšení cen. Jde především o kategorie, o které vlivem vnějších událostí začal být na internetu enormní zájem. Obecně patří k sortimentu s nejvyšším meziročním růstem ceny veškeré vybavení k topenářství, významně zdražily také elektrocentrály (112 %), výčepní zařízení (110 %), jízdní kola (35 %). „Do vývoje cen kromě externích událostí vstupuje také sezónnost produktu, jeho aktuální stav na skladě i cenová politika jednotlivých prodejců. Mezi jednotlivými nabídkami mohou být i propastné rozdíly v ceně, díky kterým se dá leckdy ušetřit i 50 % z ceny produktu. Více než kdy jindy bude důležité nakupovat chytře a neutrácet zbytečně peníze navíc,” uzavřel Braverman.

Porovnání 3. čtvrtletí 2022 oproti třetím čtvrtletí 2021
Vybrané rostoucí kategorie  Vybrané klesající kategorie 
sporáky na tuhá paliva283 %testy na koronavirus-86 %
elektrocentrály234 %zahradní traktory-64 %
krbová kamna221 %výčepní zařízení-54 %
klimatizace112 %infrasauny-52 %
ložní povlečení 97 %robotické vysavače-42 %
bojlery a ohřívače91 %sušičky prádla-40 %
řetězové pily53 %knihy-27 %
parfémy34 %myčky-18 %
notebooky24 %Kávovary a espressa-18 %
mrazáky23 %pračky-17 %
mobilní telefony12 %kuchyňské roboty-14 %

Podobné články

Výdejní boxy jsou i přes své slabiny nejvyužívanější. Jaké další služby by zákazníci ocenili?

17. 2. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DODO)
Lednová data ohledně nakupování jasně ukazují, že online nákupy jsou již skutečně nedílnou součástí života. Mezi metodami doručení čím dál jasněji dominují doručovací boxy, které využily dvě třetiny nakupujících. Data ovšem ukazují i jejich slabiny a také volání zákazníků po možnosti doručování zásilek domů v předem vybraném dni a konkrétních časových slotech. Čtěte více

APEK vyzývá k jednání – nekalá konkurence v e-commerce sílí

12. 2. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Prodejci z třetích zemí, především z Číny, představují významný problém pro český e-commerce trh. Nekontrolovaný příliv zboží roste tempem přesahujícím sto procent ročně a čínští prodejci, kteří zasílají své zboží přes platformy jako Temu nebo Aliexpress, už podle APEK vloni tvořili přes desetinu českého trhu. Čtěte více

Mall.cz se přesouvá na Allegro

11. 2. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Allegro)
Značka Mall 31. března 2025 dokončí svůj přechod na platformu Allegro. Pro zákazníky to znamená zachování oblíbených služeb a výhod, jako jsou rychlé doručení, lokální tým zákaznické podpory a časté slevové akce, v kombinaci s výhodami Allegro a širokou nabídkou online tržiště. Čtěte více

DPD nabízí levnější doručení do výdejních míst a boxů včetně AlzaBoxů

5. 2. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD reaguje na zdražování doručovacích služeb na českém trhu a díky své akci nabízí e-shopům doručení balíků do sítě více než 7 000 výdejních míst Pickup a boxů už od 46 Kč. Iniciativa by měla pomoci e-shopům udržet stávající zákazníky, přivést nové a konkurovat zahraničním hráčům. Čtěte více