Čtyři praktické tipy, jak ušetřit čas a peníze za skladování a dopravu

21. 5. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: RAJA)
V logistice se vše podřizuje efektivitě – na té vše stojí a padá. Klíčovým faktorem je také v oblasti e-commerce, pro kterou je typický rychlý pohyb zboží. E-commerce je navíc jednou z oblastí ekonomiky, která se navzdory současné pandemii rapidně rozvíjí a roste.

Většina českých e-shopů zaznamenala v roce 2020 velký nárůst tržeb, kterému se musely rychle přizpůsobit. Nejúčinnější reakcí na zvyšující se poptávku je zefektivnění logistiky a skladování zboží. Internetové obchodu musí také zohlednit narůstající nároky na životní prostředí.

Balte s rozmyslem

Balení je nedílnou součástí e-commerce, slouží k ochraně a zajišťuje bezpečnou přepravu a dodání všech produktů v pořádku do cíle. Efektivní balení navíc může přispět ke snížení nákladů na skladování a dopravu zboží.

Studie ukázaly, že mnoho balíků obsahuje až 40 % prázdného prostoru v krabicích. Kvůli nesprávné velikosti krabic je zároveň dodavatel nucen využít více výplňového materiálu a také fixace, aby se zboží během přepravy neznehodnotilo. Obaly na míru tak mohou ušetřit náklady nejen za přebytečné množství použité výplně, šetří také místo ve skladu, životní prostředí a snižují cenu poštovného” uvedla Gabriela Fabianová, country manažerka pro ČR a SR ve společnosti Rajapack.

Pokud posíláte různě velké zboží, vsaďte na krabice s nastavitelnou výškou, které objemu zboží jednoduše přizpůsobíte. Při volbě vhodného obalu kromě rozměru zboží hrají roli také jeho vlastnosti (materiál, křehkost, hmotnost atd.) a skladovací a přepravní podmínky.

V neposlední řadě je dobré volit takové obaly, které umožní zpětné zaslání v případě reklamace či výměny zboží. Vhodné jsou například krabice s dvojitým lepícím proužkem a perforační nití, nebo pevné plastové obálky s dvojitým samolepícím pruhem.

Zaujměte obalem

Kromě praktické funkce mají obaly funkci reprezentativní. Je to to první s čím zákazník přijde do kontaktu a z čeho si utváří první dojmy. Cílem každého e-shopu by mělo být oslovení zákazníka už jen samotným obalem – firmy by proto měly vsadit na kvalitní obal, díky kterému zajistí spokojenost svých zákazníků a odliší se od konkurence.

„E-shop jsme otevřeli už v květnu 2020. To jsme také navázali spolupráci se společností RAJA, abychom našim zákazníkům doručovali objednané knihy v kvalitních a dobře vypadajících obalech,” popsala své zkušenosti dětského knihkupectví Zlatá Velryba Yvona Pařízková. „Od společnosti nakupujeme jak papírové tašky na knihy, tak bublinkové obálky, přířezy a krabice, do kterých knihy balíme a posíláme našim zákazníkům. Do dnešního dne jsme neměli jedinou reklamaci na dodané zboží ve smyslu porušení obalového materiálu,” dodala Pařízková z olomouckého knihkupectví Zlatá Velryba.

Zvyšte efektivitu skladu s využitím nových technologií

E-shopy se většinou zavazují ke krátké lhůtě dodání zboží, proto se v oblasti logistiky stále více prosazují procesy automatizace ať už systému evidence zboží, nebo balících procesů, které umožní zboží rychle připravit k odeslání.

„Firmám se vyplácí investice do obalových strojů, které umožňují výrobu obalů na míru. Snižují tak spotřebu obalového materiálu, kompaktní stroje na výrobu výplně pak usnadňují a urychlují proces balení bez plýtvání použitým materiálem,” řekla Fabiánová. Proces skladování usnadňují také tepelné a termotransferové tiskárny na snadnou a rychlou výrobu štítků, etiket a čárových kódů s různě dlouhou životností.

Myslete nejen ekonomicky, ale i ekologicky!

Je skutečně nutné používat tolik materiálu na obaly? Ekologie je důležitou hodnotou nejen pro firmy ale i pro koncové zákazníky. Nebojte se svým zákazníkům ukázat, že jste šetrní k přírodě a ukažte jim to i obalem. „Na základě našich zkušeností jsme zavedli tzv. systém pěti zásad, který snižuje dopad na životní prostředí a shrnujeme jej do slov: redukce, opakované použití, recyklace, obnova a nahrazení,” osvětlila Gabriela Fabianová. Tyto zásady pomáhají optimalizovat spotřebu obalových materiálů a snižují dopad e-commerce na životní prostředí.

Redukce obalových materiálů je jednoznačně nejnovějším trendem balení. V současné době hýbe světem internetových obchodů trend tzv. „Frustration-Free Packaging“ (neboli obaly bez frustrace), jehož podstatou je snaha snižování zbytečně velkého množství obalů, přes které se zákazník ke svému zboží jen těžko dostává. Tento systém by měl zabránit plýtváním obalových materiálů, ale také nespokojenosti zákazníků ještě před vybalením samotného produktu.

Podobné články

Velký test e-shopů: Jak si vedly české online obchody pohledem odborníků z e-commerce?

11. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shopsys, Skladon, Retino)
Třetí ročník rozsáhlého testování české e-commerce scény se nově uskutečnil pod názvem Velký test e-shopů. Společnosti Shopsys, Skladon a Retino v něm opět v průběhu vánoční špičky hodnotily standardy českých e-shopů, které zásadně ovlivňují zákaznickou zkušenost – uživatelskou přívětivost nákupního košíku, úroveň logistiky a kvalitu vratkových procesů. Čtěte více

Výdejní boxy jsou i přes své slabiny nejvyužívanější. Jaké další služby by zákazníci ocenili?

17. 2. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DODO)
Lednová data ohledně nakupování jasně ukazují, že online nákupy jsou již skutečně nedílnou součástí života. Mezi metodami doručení čím dál jasněji dominují doručovací boxy, které využily dvě třetiny nakupujících. Data ovšem ukazují i jejich slabiny a také volání zákazníků po možnosti doručování zásilek domů v předem vybraném dni a konkrétních časových slotech. Čtěte více

DPD nabízí levnější doručení do výdejních míst a boxů včetně AlzaBoxů

5. 2. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD reaguje na zdražování doručovacích služeb na českém trhu a díky své akci nabízí e-shopům doručení balíků do sítě více než 7 000 výdejních míst Pickup a boxů už od 46 Kč. Iniciativa by měla pomoci e-shopům udržet stávající zákazníky, přivést nové a konkurovat zahraničním hráčům. Čtěte více

Co čeká logistiku a e-commerce? Doručení v přesnou hodinu, dialog s městy i další předplatná

7. 1. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DODO)
E-commerce se vloni po pár letech poklesů a stagnací opět naplno probudila a další léta budou znovu ve znamení růstu a s ním spojených vysokých nároků na obchodníky i poskytovatele návazných služeb, jako jsou hráči na poli logistiky. Na co se mohou zákazníci těšit, kam se standardy služeb v e-commerce posunou a s čím se budou muset popasovat kurýři na poslední míli? Čtěte více