Pět tipů pro obchodníky: Jak úspěšně posilovat vztahy i prodeje

17. 2. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Pipedrive)
Posílit vztahy se zákazníky se snaží i prozíraví obchodníci, a to i za pomocí moderních technologií. Za poslední rok se událo mnoho změn, spolu se kterými se také zvýšily nároky na spolupráci obchodních týmů, komunikaci se zákazníky či na využívání digitálních nástrojů. Jak se vypořádat s novými výzvami?

1. Snažte se pochopit zákazníka

Pandemie koronaviru zasáhla nejen řadu zákazníků a jejich podnikání, ale rovnou převrátila naruby celá průmyslová odvětví. Řada obchodníků tak má zcela oprávněné obavy ze změn chování a priorit, a tedy i z nutnosti vyhledávat nové příležitosti. „Kvalitní CRM nástroj pomůže s vytvořením profilu ideálního zákazníka. Obchodníci by se měli intenzivně věnovat zkoumání potřeb těchto zákazníků a sledování trendů v jejich oboru. Jejich hlavním cílem je nyní pochopit, jakým problémům zákazníci čelí a jaké řešení by jim mělo pomoci,” uvedl Tomáš Řehoř, manažer vývoje Pipedrive.

2. Mějte dostatečný výběr leadů

Čím větší výběr, tím větší šance na úspěch. Leadů, tedy potenciálních zájemců o produkt, nemá obchodník nikdy dost. Časem může získat pocit, že stejné leady oslovuje i konkurence, například ty získané ze sociálních sítí. Ty je pak o to složitější kontaktovat, nebo dokonce přesvědčit. Existuje však řada dalších cest, jak oslovit nové potenciální zákazníky. „Obchodníci si potřebují vytvořit perfektní strategii k tomu, aby vybočili z řady a měli šanci vůbec někoho oslovit. K tomu potřebují efektivní CRM s integrovaným nástrojem pro generování leadů. Ten jim poskytne okamžitý přístup k milionům leadů, automaticky vybraným přesně podle jeho potřeb,” dodal Tomáš Řehoř.

3. Zkraťte čas námluv

Získat si zákazníka, přesvědčit ho o hodnotě nabízeného produktu a jeho byznysových přínosech, bývá pro obchodníka vždy náročným úkolem. O to větší strach může mít z toho, že se celý proces prodlouží nad únosnou mez. Naštěstí pro obchodníky se podle dat Pipedrive průměrná doba potřebná pro úspěšný prodej spíše zkracuje a úspěšnost obchodníků se takřka vrátila k předkrizovým hodnotám. Nejjednodušším způsobem, jak tuto dobu zkrátit, je využívání CRM nástroje, který dokáže automaticky klasifikovat leady, a obchodník tak může oslovovat ty s největší pravděpodobností na úspěch.

4. Buďte transparentní a nebojte se otázek na tělo

Zvídavé otázky zákazníků mohou vést a často i vedou k odhalení slabých stránek produktu. Každý obchodník se přirozeně snaží prodat svůj produkt co nejvíce lidem, pokud však některé slabiny zatají či produkt nevyhovuje potřebám zákazníka, je to cesta do pekel. Nedostatek transparentnosti není dlouhodobě udržitelný a ztracenou důvěru lze jen těžko obnovit. Vše špatné se navíc rychle vrací v podobě recenzí, které mohou v době sociálních sítí vidět miliony lidí po celém světě. Úspěšné vztahy stojí na otevřenosti a upřímnosti, moudří obchodníci proto jednají s klienty narovinu a budují dlouhodobá partnerství – i za cenu nižšího počtu prodejů.

5. Kašlete na nesplnitelné nároky

Obchodníci by si měli dát pozor na nesplnitelné cíle. Zkratka FOMQ znamená Fear Of Missing Quotas čili volně přeloženo strach z nenaplnění kvót. Ty typicky nastavují manažeři na základě obchodních cílů společnosti, často však bez opory v realitě. Obchodníci se tak soustředí pouze na co nejvyšší množství prodejů, přičemž přestávají zvládat vše ostatní. A na samém konci ani nedosáhnou výsledků, které byly stanoveny. „Staré dobré přísloví říká: Jak sníst slona? Jeden kousek po druhém. Obchodníci se mohou snadno dostat do stavu, kdy budou stanovené cíle nedosažitelné. Místo motivace pak přijde efekt přesně opačný – začnou se utápět ve strachu, že nálož práce nemohou nikdy zvládnout. Jediným řešením je tak sledovat jen drobné cíle, tedy postupovat od zákazníka k zákazníkovi. Jediným způsobem, jak FOMQ porazit, je proto pečlivé plánování a dodržování nastaveného procesu. I s tím dokáže kvalitní CRM nástroj pomoci,” uzavřel Tomáš Řehoř.

Štítky: 

Podobné články

Jak digitalizují malé a střední podniky v Česku? Spoléhají na nové technologie v čele s AI agenty

22. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Pipedrive)
Malé a střední podniky se v České republice, potažmo v celé Evropě, potýkají s řadou problémů. Kromě stále zmiňovaných regulací a byrokracie tu jsou ale další významné faktory. Mezi ně patří složitější přístup ke kapitálu nebo problémy s adopcí technologií. Právě technologie přinášejí způsoby, jak růst rychleji navzdory nedostatku zdrojů i pracovních sil. Čtěte více

Nasazení AI ve firmách brzdí hlavně absence znalostí

30. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Pipedrive)
Téměř polovina (48 %) podniků uvádí jako hlavní překážku pro přijetí umělé inteligence nedostatek znalostí. Signifikantní je podle tvůrce CRM platformy Pipedrive také otázka důvěry (40 %), citlivých dat (27 %) a bezpečnostních rizik (26 %). Čtěte více

Spokojenost s používanými digitálními nástroji přináší o 30 % lepší výsledky

2. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Pipedrive)
Lidé, kteří jsou v práci spokojení s používanými digitálními technologiemi, dosahují svých pracovních cílů o 30 % častěji. Ukázal to průzkum State of Sales and Marketing Report společnosti Pipedrive, která vyvíjí stejnojmennou CRM platformu. Obchodní profesionálové podle něj v práci nejvíc touží po AI. Tu zatím ale používají především malé firmy. Čtěte více

S Čechy spolupracoval na vývoji Skypu a Teams, nyní míří Predrag Jovanovic do pražského týmu Pipedrive

6. 10. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Pipedrive)
Estonský scaleup Pipedrive, který vyvinul CRM platformu pro marketingové a obchodní specialisty malých a středních firem, má nového vedoucího vývoje – rozvoj hlavní části produktu, tedy CRM platformy samotné, bude řídit Predrag Jovanovic, který působil v Outreach či v Microsoftu, kde spolupracoval mimo jiné i s českými vývojáři. Čtěte více