E-shopy rozšiřují služby, ale řada z nich přitom nestíhá

30. 4. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: ShrtCut Studio)
Opatření vlády kvůli pandemii koronaviru ze dne na den přesunula většinu obchodů z kamenných prodejen na internet. Zároveň také změnila chování mnoha spotřebitelů. Jak uvádějí největší české e-shopy, tak například nárůst prodeje elektroniky, zejména počítačů, tiskáren nebo webkamer, v březnu meziročně stoupl o stovky procent.

„E-shopy kvůli enormní poptávce nestíhají reagovat na požadavky, a to i přesto, že neustále zvyšují kapacity volných termínů dodání. Zákazníci si na objednané zboží musí počkat několik dnů nebo dokonce týdnů. Situaci to komplikuje zejména firmám, které ze dne na den přesunuly zaměstnance na home office a snaží se jim zajistit vybavení pro práci z domova. Software naštěstí dokážeme instalovat i na dálku, ale montáž počítačů nebo domácích spotřebičů teď většina firem z časových a epidemiologických důvodů ani nenabízí,” uvedl František Zeman, ředitel technologické společnosti Algotech.

Zájem o nákup online dokládá i dvojnásobný počet nových internetových obchodů. Podle společnosti Shoptet jich v Česku na konci letošního března přibylo 270. Mezi novými prodejci na internetu převažují restaurace, kavárny, cukrárny, obchody s potravinami či zverimexy.

Dezinfekce nebo obědy online

Nové e-shopy zakládají také výrobci dezinfekcí či ochranných pomůcek. Speciální e-shop na adrese www.anticovidshop.cz pro nákup dezinfekčních prostředků Anti-COVID, spustila na konci minulého měsíce firma DF Partner, která dezinfekci s povolením Ministerstva zdravotnictví vyrábí a distribuuje. „Zájem je obrovský, primárně se snažíme vyhovět státním institucím jako jsou nemocnice, kraje a obce. Z eshopu zároveň dezinfekci objednávají i maloobchodní sítě a čerpací stanice,” dodal Tomáš Skopový, marketingový ředitel DF Partner.

Složitou situaci v gastru se pomocí webové stránky www.kde-se-najim.cz snaží řešit společnost Storyous, která poskytuje gastro provozům pokladní systémy. Web pomáhá restauracím, které stále fungují a nabízejí jídlo s sebou nebo jej dodávají domů. „Podnikům, které mají otevřeno, se daří dosahovat téměř 70 % tržeb v porovnání s únorem. Gastronomie ale stále nemá vyhráno. Výdejní okénka nebo rozvoz jídla totiž zatím provozuje jenom přibližně třetina všech podniků, a ty zbylé zůstávají zavřené. Proto celý gastro sektor ve srovnání s únorem zaznamenává pouze pětinové tržby,” informoval o situaci ředitel Storyous Igor Třeslín.

E-shopy nejen pro mladé

Nárůst objednávek ve stovkách procent zažívají také lékárenské e-shopy, které začaly využívat i starší lidé. „V mnoha směrech už elektronický systém zdravotnictví funguje skvěle, stačilo by dotáhnout několik detailů. Například, když chci staršímu člověku objednat léky na předpis, které užívá pravidelně, bylo by možné zavést online verifikaci totožnosti. Dokázali bychom tak chránit starší generaci před tím, aby zbytečně chodila do lékárny v době chřipkové epidemie,” prohlásil Karel Diviš, ředitel společnosti IDC-softwarehouse, která vyvíjí a spravuje online systémy pro lékárenské e-shopy.

E-commerce je budoucnost podnikání

Daří se především obchodům, které byly na současnou situaci připraveny a už před koronakrizí fungovaly online. „Vytvořit jednoduchý e-shop pro malou firmu může být otázkou dnů. Kvalitně digitalizovat svůj existující business a přejít s ním do online světa ale nemusí být vůbec jednoduché. Nestačí pouze použít krabicové řešení softwaru, je potřeba provést analýzy, napojení na stávající ERP systémy, vše otestovat a spustit. To zabere klidně i několik měsíců. Spotřebitelé si ale zvykli na dostupnost služeb online, a proto doporučujeme tvorbu e-shopu neodkládat, protože by to mohlo být pro řadu společností likvidační,” poradil šéf IT společnosti Coding Bear Miroslav Fuksa.

Česko patří k zemím s největším počtem internetových obchodů. V provozu jich je zhruba 40 tisíc. Podle Asociace pro elektronickou komerci v nich Češi loni nakoupili zboží za rekordních 155 miliard korun, což bylo o 15 % více než v roce 2018.

Podobné články

Transformace sociálních sítí na vlivné obchodní nástroje nabírá na obrátkách

29. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: LCG New Media)
Rok 2024 se ve světě digitálního marketingu a online obchodu jeví jako průlomový. Sociální sítě, které začaly jako jednoduchý nástroj pro navazování kontaktů, se postupně transformovaly v mocné obchodní nástroje. Čím je tento vývoj způsoben a jak ho využít pro zvýšení firemních zisků vysvětlují experti z agentury LCG New Media. Čtěte více

Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty? Čtěte více

Výdejní místa DPD budou nově i na pobočkách České pošty

13. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Česká pošta a DPD začaly spolupracovat na vydávání zásilek. Od 11. listopadu si mohou zákazníci DPD, typicky objednávající na e-shopech, nechat svůj balík poslat nově i na pobočky České pošty. Ty tedy budou nově sloužit i jako výdejní místa DPD Pickup. K 11. listopadu bude tato možnost zavedena na 56 poštách, do konce roku by mělo jít již o více než 850 míst. Čtěte více

Vánoční dárky v e-shopech objedná 80 % Čechů, nejčastěji hračky

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoce se nezadržitelně blíží a pro obchodníky nastává nejdůležitější období v roce. Jaké ale budou z hlediska prodejů ty letošní? Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ve svém panelovém výzkumu obrátila na českou on-line populaci, aby si ověřila, jaké mají spotřebitelé ohledně nákupu dárků plány. Čtěte více