Počet online nákupů přes mobilní zařízení prudce stoupá
Celé oblasti e-commerce i nadále dominuje obchod s módou. Ta loni představovala 47 % všech online nákupů v Evropě. Následovala obuv (39 %), knihy (37 %), pak produkty pro zdraví a krásu (35 %) a na pátém místě elektronika (32 %). V České republice byla na první příčce také móda (43 %), na druhé tradičně volnočasové zboží (37 %) a třetí zdraví a krása (35 %). Elektronika (33 %) předehnala knihy (29 %), které byly ještě předloni na čtvrté příčce.
Počet lidí, kteří preferují doručení zboží domů, klesá, a to jak v tuzemském (78 %), tak evropském měřítku (79 %). Oproti tomu roste skupina, která si zásilku raději převezme na výdejním místě přepravce. V České republice je obliba výdejních míst dokonce výrazně vyšší (35 %) oproti evropskému průměru (17 %). Češi si také více potrpí na výběr přepravní společnosti. Pro naprostou většinu z nich je důležité ještě před dokončením nákupu vědět, kdo jim zboží doručí (78 %).
Průzkum DPDgroup se také věnoval online nakupování jídla. Potraviny si loni na e-shopech objednalo 14 % Čechů (evropský průměr 16 %), 9 % pak alespoň jednou do měsíce. Hotové jídlo si pak loni alespoň jednou za měsíc koupilo přes internet o šest procent více respondentů než v roce 2017 (51 %).
Češi k nakupování na e-shopech častěji používali mobilní telefony (42 %), oproti roku 2017 jde o nárůst o 5 %. Mezi mladými (18-34 let) je číslo ještě větší (56 %). Většina Čechů ale k nákupům stále využívá nejčastěji notebooky (63 %, což je ale 9 % pokles) a necelá polovina stolní počítače (53 %). Nejméně pak tablety (17 %).
Celkově na e-shopech loni Evropané nakupovali nepatrně více než v roce 2017. Podíl internetového obchodu se zvýšil o 0,2 % na 11,5 %. Oblast e-commerce lehce rostla také v Česku. Přesto zůstává se svými 9 % pod evropským průměrem.
Podobně jako v předešlých letech roste stále i zájem nakupovat na zahraničních e-shopech. Češi v tomto ohledu předehnali zbytek Evropy (58 %). Zahraniční e-shopy loni využilo 62 % z nich, tedy meziročně o 11 % více. Nejčastěji si nechali zboží dovézt z Evropské unie (52 %). Pokud nakupovali mimo EU, ve většině případů šlo o čínské e-shopy (67 %).