Na internetu nakupuje 69 % Čechů, pravidelně nakupující objedná online více než čtyři balíky měsíčně
Mezi nejoblíbenější kategorie patří móda (58 %), zdraví a krása (48 %) a boty (45 %), přičemž právě boty zaznamenaly pokles o sedm procent (oproti roku 2021). Následuje zboží pro volný čas (43 %) a lékárenské zboží (42 %), kterého nakupujeme o devět procent více než ostatní Evropané. Dále pak knihy (38 %), čerstvé jídlo a nápoje (36 %) a hračky (28 %), jejichž prodej klesl oproti roku 2021 o osm procent. Další významný rozdíl zaznamenalo bílé zboží a vybavení domácnosti (meziroční pokles o devět procent). Po objednání zboží z e-shopu sdílí svou nákupní zkušenost s ostatními celé tři čtvrtiny Čechů (evropský průměr činí 67 %).
Češi jsou nad evropským průměrem v nákupech na sociálních sítích
Oproti ostatním Evropanům jsou Češi na špičce v nakupování na sociálních sítích – 83 % nakoupí zboží, které zde viděli (evropský průměr činí 70 %), 56 % pak nakupuje přímo přes ně (evropský průměr činí 49 %). Nejvíce zákazníky e-shopů motivuje k nákupu doručení zdarma (25 %, evropský průměr 41 %) ale také to, že k finální ceně produktu se nepřipočítávají žádné skryté poplatky (24 %, meziroční nárůst o devět procent). Pravidelné nakupující také motivuje vrácení zboží zdarma (19 %) a možnost dobírky (16 %, evropský průměr je sedm procent).
Citlivost na ceny
Češi jsou stále velmi citliví na ceny – sedm z deseti pravidelných online nakupujících hledá vždy výhodné nabídky a pro 63 % je cena vždy hlavním faktorem při rozhodování, zda si zboží koupí.
Nákupy ze zahraničí
Mezi top tři země, ze kterých si nejraději objednáváme zboží, patří na prvním místě Čína (60 %), pokles oproti roku 2021 však činil deset procent. Na druhé příčce se pak umístilo Německo (34 %) a na třetí Slovensko (24 %).