Na internetu nakupuje 69 % Čechů, pravidelně nakupující objedná online více než čtyři balíky měsíčně

13. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD zveřejnila nejnovější e-commerce průzkum E-shopper barometer, který každoročně analyzuje nákupní chování zákazníků napříč Evropou. Průzkum ukázal, že lidé, kteří nakupují na e-shopech pravidelně, jsou zodpovědní za 88 % všech nákupů. Na jednoho nakupujícího pak připadá 4,1 balíku za měsíc.

Mezi nejoblíbenější kategorie patří móda (58 %), zdraví a krása (48 %) a boty (45 %), přičemž právě boty zaznamenaly pokles o sedm procent (oproti roku 2021). Následuje zboží pro volný čas (43 %) a lékárenské zboží (42 %), kterého nakupujeme o devět procent více než ostatní Evropané. Dále pak knihy (38 %), čerstvé jídlo a nápoje (36 %) a hračky (28 %), jejichž prodej klesl oproti roku 2021 o osm procent. Další významný rozdíl zaznamenalo bílé zboží a vybavení domácnosti (meziroční pokles o devět procent). Po objednání zboží z e-shopu sdílí svou nákupní zkušenost s ostatními celé tři čtvrtiny Čechů (evropský průměr činí 67 %).

Češi jsou nad evropským průměrem v nákupech na sociálních sítích

Oproti ostatním Evropanům jsou Češi na špičce v nakupování na sociálních sítích – 83 % nakoupí zboží, které zde viděli (evropský průměr činí 70 %), 56 % pak nakupuje přímo přes ně (evropský průměr činí 49 %). Nejvíce zákazníky e-shopů motivuje k nákupu doručení zdarma (25 %, evropský průměr 41 %) ale také to, že k finální ceně produktu se nepřipočítávají žádné skryté poplatky (24 %, meziroční nárůst o devět procent). Pravidelné nakupující také motivuje vrácení zboží zdarma (19 %) a možnost dobírky (16 %, evropský průměr je sedm procent).

Citlivost na ceny

Češi jsou stále velmi citliví na ceny – sedm z deseti pravidelných online nakupujících hledá vždy výhodné nabídky a pro 63 % je cena vždy hlavním faktorem při rozhodování, zda si zboží koupí.

Nákupy ze zahraničí

Mezi top tři země, ze kterých si nejraději objednáváme zboží, patří na prvním místě Čína (60 %), pokles oproti roku 2021 však činil deset procent. Na druhé příčce se pak umístilo Německo (34 %) a na třetí Slovensko (24 %).

Podobné články

Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty? Čtěte více

Výdejní místa DPD budou nově i na pobočkách České pošty

13. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Česká pošta a DPD začaly spolupracovat na vydávání zásilek. Od 11. listopadu si mohou zákazníci DPD, typicky objednávající na e-shopech, nechat svůj balík poslat nově i na pobočky České pošty. Ty tedy budou nově sloužit i jako výdejní místa DPD Pickup. K 11. listopadu bude tato možnost zavedena na 56 poštách, do konce roku by mělo jít již o více než 850 míst. Čtěte více

Vánoční dárky v e-shopech objedná 80 % Čechů, nejčastěji hračky

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoce se nezadržitelně blíží a pro obchodníky nastává nejdůležitější období v roce. Jaké ale budou z hlediska prodejů ty letošní? Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ve svém panelovém výzkumu obrátila na českou on-line populaci, aby si ověřila, jaké mají spotřebitelé ohledně nákupu dárků plány. Čtěte více

Čechům se vrátila kupní síla, jsou ale mnohem více nedůvěřiví

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jsme na tom o trochu lépe než na jaře. Vrací se nám chuť utrácet, zesiluje pocit, že se již nemusíme tolik uskromňovat. Roste loajalita, zároveň jsme ale vůči obchodníkům stále nedůvěřivější, kontrolujeme ceny a každou korunu otočíme hned několikrát, než ji utratíme. Řada nákupů se ruší nebo odkládá. Slevy se opět staly běžnou součástí nákupního cyklu. Co dalšího odhalil průzkum Skip Pay? Čtěte více