GfK: Český trh mobilních telefonů v plusu
Přírůstky přitom vykazoval prodej smartphonů v období od února do května, avšak lednové výsledky ty loňské už nepřekonaly – jak v hodnotě, tak i objemu. Ke změně došlo také u vývoje průměrné ceny smartphonů, která se již v meziročním srovnání nezvýšila.
Těžiště prodeje smartphonů představovaly na českém trhu modely s úhlopříčkou displeje od 5“ do 5,59“ – z celkové poptávky pokryly tři čtvrtiny. U větších displejů je viditelný pozitivní trend díky některým modelům, byť zatím jde objemově o zlomek trhu. Menší displeje, tj. od 4“ do 4,9“, odpovídaly za více než pětinu poptávky za prvních pět měsíců 2017, jejich podíl však meziročně klesl o 15 procentních bodů.
Podrobnější pohled ukazuje na stálou oblíbenost velikosti úhlopříčky v rozmezí od 5“ do 5,49“, které se na celkovém objemu prodeje smartphonů podílely v lednu až květnu letošního roku již ze dvou třetin. Průměrně za ně kupující zaplatili 5 200 korun, což bylo o necelých 700 korun méně než před rokem. Podobně se snížila i průměrná cena u sortimentu s úhlopříčkou od 5,5“ do 5,59“, a to o 600 korun na částku 8 900 korun. Tento segment tvořil v období ledna až května letošního roku téměř 10 % prodeje v kusech. Přesto se cenový průměr smartphonů snížil celkově – právě vlivem změn ve struktuře prodávaného sortimentu – pouze o procento na částku 6 500 korun.
Z objemu prodeje smartphonů za leden až květen 2017 byla zhruba polovina vybavena dvěma sloty na SIM karty. V rostoucí míře se prodávaly výrobky se snímačem otisků prstů ve výbavě, s LTE (9 z 10 prodaných modelů), vyšším rozlišením fotoaparátu, apod. Nároky směřovali kupující také na vnitřní paměť smartphonů. S podílem meziročně narostl především sortiment s úložištěm o velikosti 16 GB a také 32 GB. Zatím největší část objemu – necelou polovinu – zajistily výrobky s kapacitou 16 GB. Jejich podíl se oproti prvním pěti měsícům loňského roku zvýšil o 20 procentních bodů, maxima dosáhl v letošním březnu.
Zdroj: Zdeněk Bárta, Consumer Choices Director CZ&SK, GfK Czech