Intel: Češi a vánoční nákupy
„Téměř polovina (49 %) českých respondentů v průzkumu uvedla, že 1. prosince má již většinu dárků nakoupeno. Většina Evropanů (62 %) nakupuje pod stromeček později, až během prosince,“ uvedl Martin Vařbuchta, manažer pro maloobchodní prodej ze společnosti Intel. V prosincové vánoční atmosféře nejraději pořizují dárky Poláci (77 %).
Vánoční nákupy polovinu Čechů baví (51 %), ale 39 % to vnímá jako něco protivného. Většina (63 %) respondentů považuje za nejtěžší věc týkající se Vánoc vybrat ten správný vánoční dárek. Nedostatek předvánoční invence tak v ČR potlačil nedostatek financí na dárky (31 %) či nedostatek času (6 %). Nejvíce se nad výběrem dárku trápí muži, tvrdí to alespoň čtyři z deseti respondentů českého původu.
Více než polovina Evropanů si při vánočních nákupech (56 %) koupí i něco pro sebe. Nejvíce na sebe v tomto směru myslí Rusové (71 %), ovšem ani 58 % Čechů se nezanedbává. „V tomto ohledu vynikají spíše ženy: Dvě ze tří Češek „nadělují“ sami sobě, muži jsou k sobě o něco méně štědří a týká se to jen každého druhého,“ dodal Martin Vařbuchta.
Rafinovanější je ovšem koupit dárky ostatním s tím, že je nakonec budeme používat sami. S touto myšlenkou vybírá dárky 27 % oslovených, nejvíce pak Němci (36 %), Češi jsou s 18 % méně „sobečtí“ než je evropský průměr. Nejvíce manipulativní jsou mladší respondenti, ve věkové skupině 18 až 24 let takto uvažují tři z deseti.
Mezi dárky vede elektronika. „Technologické novinky se umístily na prvním místě z hlediska nejvíce žádaných vánočních dárků. Při dotazu na moderní, útlé a elegantní tablety, počítače typu 2 v 1 a chytré telefony, více než třetina z nás odpověděla, že přesně takový dar by si přála dostat. Nejčastěji dárky pořizují přes internet (38 %), prostřednictvím mobilního telefonu nebo tabletu jen 5 %. Vede on-line nakupování přes počítače a notebooky. Používání mobilů a tabletů pro tyto účely si více oblíbily ženy, ačkoli celkově nákupům na internetu dávají přednost muži zejména v produktivním věku 25 až 44 let, kteří chtějí nakupovat rychle a efektivně,“ komentoval výsledek Martin Vařbuchta.
Češi ve srovnání s jinými dotazovanými Evropany vynikli v odpovědi na otázku, zda rádi surfují a porovnávají věci, aby našli ten nejlepší dárek. Tato aktivita patří mezi ty oblíbené pro 77 % Čechů, zatímco průměr je 58 %.
K výrazným celoevropským trendům na předvánočním trhu patří vyhledávání slev a akcí - Češi s 66 % jsou v tomto hledisku narovno s průměrem. Akce a slevy jsou celoevropsky doménou žen, při vánočních nákupech je vyhledávají ženy (72 %) častěji než muži (58 %). Nejvíce nakupují ve slevách a akcích Britové (82 %) – ti zároveň nejčastěji za dárky platí kupóny a dárkovými poukázkami (68 %).
Při všech těch společenských událostech, nákupu dárků a pohoštění pro hosty se Vánoce mohou ukázat jako velice nákladná záležitost. Není proto divu, že na 71 procent Evropanů si na vánoční nákupy dává limit. Navzdory dobrým úmyslům jej však třetina z nás (31%) překročí. 37 % Čechů odpovědělo, že své peněženky pod kontrolou při nákupech neudrží, více jsou tomu náchylné ženy.