Intel: Češi a vánoční nákupy

15. 12. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Intel)
Češi společně s Němci, Brity a Francouzi patří k nejvíce organizovaným Evropanům, kteří vánoční dárky pořizují s výrazným předstihem. Tuzemskou raritou je, že během roku nakupují více muži než ženy (16 % ku 13 %).

„Téměř polovina (49 %) českých respondentů v průzkumu uvedla, že 1. prosince má již většinu dárků nakoupeno. Většina Evropanů (62 %) nakupuje pod stromeček později, až během prosince,“ uvedl Martin Vařbuchta, manažer pro maloobchodní prodej ze společnosti Intel. V prosincové vánoční atmosféře nejraději pořizují dárky Poláci (77 %).

Vánoční nákupy polovinu Čechů baví (51 %), ale 39 % to vnímá jako něco protivného. Většina (63 %) respondentů považuje za nejtěžší věc týkající se Vánoc vybrat ten správný vánoční dárek. Nedostatek předvánoční invence tak v ČR potlačil nedostatek financí na dárky (31 %) či nedostatek času (6 %). Nejvíce se nad výběrem dárku trápí muži, tvrdí to alespoň čtyři z deseti respondentů českého původu.

Více než polovina Evropanů si při vánočních nákupech (56 %) koupí i něco pro sebe. Nejvíce na sebe v tomto směru myslí Rusové (71 %), ovšem ani 58 % Čechů se nezanedbává. „V tomto ohledu vynikají spíše ženy: Dvě ze tří Češek „nadělují“ sami sobě, muži jsou k sobě o něco méně štědří a týká se to jen každého druhého,“ dodal Martin Vařbuchta.

Rafinovanější je ovšem koupit dárky ostatním s tím, že je nakonec budeme používat sami. S touto myšlenkou vybírá dárky 27 % oslovených, nejvíce pak Němci (36 %), Češi jsou s 18 % méně „sobečtí“ než je evropský průměr. Nejvíce manipulativní jsou mladší respondenti, ve věkové skupině 18 až 24 let takto uvažují tři z deseti.

Mezi dárky vede elektronika. „Technologické novinky se umístily na prvním místě z hlediska nejvíce žádaných vánočních dárků. Při dotazu na moderní, útlé a elegantní tablety, počítače typu 2 v 1 a chytré telefony, více než třetina z nás odpověděla, že přesně takový dar by si přála dostat. Nejčastěji dárky pořizují přes internet (38 %), prostřednictvím mobilního telefonu nebo tabletu jen 5 %. Vede on-line nakupování přes počítače a notebooky. Používání mobilů a tabletů pro tyto účely si více oblíbily ženy, ačkoli celkově nákupům na internetu dávají přednost muži zejména v produktivním věku 25 až 44 let, kteří chtějí nakupovat rychle a efektivně,“ komentoval výsledek Martin Vařbuchta.

Češi ve srovnání s jinými dotazovanými Evropany vynikli v odpovědi na otázku, zda rádi surfují a porovnávají věci, aby našli ten nejlepší dárek. Tato aktivita patří mezi ty oblíbené pro 77 % Čechů, zatímco průměr je 58 %.

K výrazným celoevropským trendům na předvánočním trhu patří vyhledávání slev a akcí - Češi s 66 % jsou v tomto hledisku narovno s průměrem. Akce a slevy jsou celoevropsky doménou žen, při vánočních nákupech je vyhledávají ženy (72 %) častěji než muži (58 %). Nejvíce nakupují ve slevách a akcích Britové (82 %) – ti zároveň nejčastěji za dárky platí kupóny a dárkovými poukázkami (68 %).

Při všech těch společenských událostech, nákupu dárků a pohoštění pro hosty se Vánoce mohou ukázat jako velice nákladná záležitost. Není proto divu, že na 71 procent Evropanů si na vánoční nákupy dává limit. Navzdory dobrým úmyslům jej však třetina z nás (31%) překročí. 37 % Čechů odpovědělo, že své peněženky pod kontrolou při nákupech neudrží, více jsou tomu náchylné ženy.

Štítky: 
Vánoce, Intel

Podobné články

E-shopy jedou naplno, vánoční prodeje potvrzují meziroční růst české e-commerce

18. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoční sezona má pro e-shopy dva vrcholy – Black Friday a období po 10. prosinci. A obě tato období potvrzují, že česká e-commerce letos zaznamená meziroční růst prodejů. Ten by měl podle dosavadních výsledků být vyšší než pět. Celkem se vánoční obraty můžou podle Asociace pro elektronickou komerci blížit až k 70 miliardám korun. Čtěte více

Vánoční nákupy každý rok odkládáme. Dvě třetiny Čechů utratí za dárky stejně jako vloni

4. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Až v listopadu, kdy je vánoční sezóna už v plném proudu, nakupuje vánoční dárky nejvíce lidí. Mnohem více než třeba před dvěma lety. Vyplývá z velkého vánočního průzkumu nákupního rádce Heureka.cz. Nakoupit vánoční dárky během listopadu a prosince letos plánuje rovná polovina respondentů, přitom ještě před dvěma lety to byla “jen” třetina. Čtěte více

Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty? Čtěte více

Vánoční dárky v e-shopech objedná 80 % Čechů, nejčastěji hračky

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoce se nezadržitelně blíží a pro obchodníky nastává nejdůležitější období v roce. Jaké ale budou z hlediska prodejů ty letošní? Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ve svém panelovém výzkumu obrátila na českou on-line populaci, aby si ověřila, jaké mají spotřebitelé ohledně nákupu dárků plány. Čtěte více