Trendy v internetovém obchodování v roce 2013
Sociální média budou posilovat svůj význam i v roce 2013 poroste, avšak ne ve smyslu generování přímých prodejů, ale ve smyslu propagace a vytváření povědomí. „Procento návštěvníků, kteří na Kasa.cz přicházejí ze sociálních sítí je zatím nízké, méně než procento, ale vykazuje setrvalý nárůst,“ řekla Jitka Součková, tisková mluvčí Kasa.cz.
Zavedené e-shopy jsou zákazníky upřednostňovány před neznámými a neprověřenými prodejci. Podíl velkých hráčů v internetovém retailu poroste na úkor středních a menších obchodů, kteří zaostávají především z hlediska rozsahu a kvality služeb, šíře nabídky, skladových zásob a rychlosti reakce na zákaznické požadavky. Nejnižší cena přestává být takovým lákadlem jako v minulosti, protož je často spojena s určitými riziky. Aby mohly být nové internetové obchody úspěšné, musí být specializované na úzký segment trhu, mít vlastní skladové zásoby a kamennou prodejnu.
Mobilní nakupování a mobilní platby se budou objevovat, ale významný podíl si zatím nezískají. Bezkontaktní NFC (Near Field Communication) technologie a rostoucí popularita aplikací pro mobilní platby povedou k tomu, že lidé budou moci začít používat svůj mobilní telefon jako platební nástroj. Začne se také experimentovat s QR kódy, rozšířenou realitou, interaktivními aplikacemi a lokačními nástroji. Smartphony a tablety budou stírat hranici mezi online a offline nakupováním, častějším se stane porovnávání cen v prodejně s cenami v e-shopech přes tato zařízení, například mezi regály obchodu. „Kamenným prodejcům se tak zmenší prostor pro vytváření umělých „akcí“, kdy takové zboží bývá dražší než je běžná internetová cena, často i včetně dopravy domů,“ řekla Jitka Součková.
Zákaznická data jsou významným zdrojem informací o chování nakupujících, jejich preferencích a přáních. Zatímco se strukturovanými daty v databázích pracují prodejci řadu let, nestrukturovaná data nedokážou dostatečně zužitkovat, přitom v nich spočívá výrazná konkurenční výhoda. Jejich prostřednictvím lze docílit užšího vztahu se zákazníky a inovativně je oslovovat s personalizovanými nabídkami. Bez skutečné personalizace, která reflektuje chování, preference a osobnost zákazníka je obtížné kvalitní a účinné oslovení zákazníků namísto neúčinného a obtěžujícího bombardování.
Vícekanálová strategie, kdy internetové obchody začaly provozovat fyzické prodejny a kamenní prodejci otevřeli internetové obchody, je dnes standardem, a kdo se nepřizpůsobí, může být brzy mimo hru. „Slepou uličkou jsou poplatky za vyzvednutí na prodejně či naopak přemrštěné náklady na přepravu zboží,“ řekla Jitka Součková. Vícekanálová konvergentní strategie přitom musí být jednotná, přehledná a jednoduchá, aby byla úspěšná. Dnešní zákazník je totiž sofistikovaný a informovaný. „Není možné mít rozdílné ceny v prodejně a na internetu, zákazníci ze sebe neradi nechávají dělat hlupáky. A stejné je to s dostupností zboží – produkty skladem musí být k dispozici v řádu minut či hodin a ne v řádu dnů či týdnů,“ doplnila Jitka Součková. S vícekanálovou strategií souvisí i široké možnosti převzetí zboží – od přepravních služeb s přidanou hodnotou, až po osobní vyzvednutí na prodejně a naložení přímo do vozidla v rámci tzv. drive-in.