ČSU: PC je ve dvou třetinách domácností

11. 12. 2012. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: ČSU)
Za posledních pět let vzrostl počet českých domácností vybavených osobním počítačem o 1,1 milionu. V současné době tak vlastní PC dvě třetiny domácností a téměř každá domácnost je připojena i k internetu.
Foto: SXC.hu

Podle dalšího zjištění Českého statistického úřadu (ČSÚ) v současné době české domácnosti vlastní dva a více počítačů a téměř 40 % domácností má přenosný počítač. Počítač si pořizují více domácnosti s dětmi (91 %) než domácnosti bez dětí (58 %).

„Zatímco v roce 2007 byla k internetu připojena pouze čtvrtina domácností a nejrozšířenějším typem připojení bylo vytáčené připojení přes telefonní linku, v roce 2012 využívaly tento typ připojení pouze čtyři domácnosti ze sta. Všechny ostatní domácnosti s internetem byly připojeny vysokorychlostně,“ řekl expert ČSÚ Martin Mana. K internetu se Češi připojují i přes mobilní telefon: v roce 2012 vlastnilo mobilní telefon 96 % Čechů starších 16 let, z toho 13 % jej použilo i k přístupu ke službám internetu.

„Osobní počítač i internet využívalo v tomto roce shodně sedm z deseti Čechů. Poprvé v historii tohoto šetření tedy můžeme konstatovat, že uživatel počítače je zároveň i uživatelem internetu,“ uvedla předsedkyně ČSÚ Iva Ritschelová. Dlouhodobě platí, že počítač, internet a mobilní telefon používají častěji muži než ženy, mladší lidé než starší a jednotlivci s vyšším vzděláním.

Mezi nejčastější činnosti vykonávané na internetu patří posílání a přijímání e-mailů (94 % uživatelů). Druhou nejrozšířenější činností je čtení on-line zpráv, novin a časopisů (85 %), těsně následované vyhledáváním informací o zboží a službách (84 %). Mezi mladými uživateli internetu se největší oblibě těší telefonování přes internet, přehrávání/stahování hudby, filmů a videí a účast na sociálních sítích.

Téměř třetina Čechů využila v roce 2012 internet k nákupu zboží či služeb. Nakupování přes internet je oblíbenější u mladších a vzdělanějších Čechů. Nakupování přes internet je nejrozšířenější mezi ženami na rodičovské dovolené: „Šest z deseti uživatelek internetu na rodičovské dovolené uvedlo, že nakoupilo přes internet,“ řekla Romana Malečková z ČSÚ. Nejčastěji nakupovaným zbožím celkově je oblečení, obuv a módní doplňky, na druhém místě jsou vstupenky na kulturní a sportovní akce. Ženy na rodičovské dovolené se kromě toho zaměřují na nákup hraček, stolních her a fotoslužeb.

Z mezinárodního hlediska se Česká republika ve vybavenosti domácností informačními technologiemi (kromě mobilního telefonu) stále nachází pod průměrem členských zemí EU (19. místo ve vybavenosti českých domácností počítačem, 16. místo z hlediska připojení k vysokorychlostnímu internetu). Počtem uživatelů internetu se Česká republika velice těsně přiblížila k průměru EU27.

Obrazová galerie:
Štítky: 

Podobné články

Umělou inteligenci používá již 11 % českých firem

4. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČSU)
Rychlost pevného připojení k internetu v podnicích v současnosti stále roste a na vzestupu je v Česku také používání technologií umělé inteligence. S umělou inteligencí dle ČSÚ pracují nejčastěji velké podniky, jejichž podíl v roce 2024 poprvé překročil hranici 40 %. Čtěte více

HDP mezičtvrtletně vzrostl o 0,3 %

31. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČSU)
Podle předběžného odhadu ČSÚ vzrostl hrubý domácí produkt ve 3. čtvrtletí mezičtvrtletně o 0,3 % a meziročně o 1,3 %. Čtěte více

HDP meziročně vzrostl o 0,6 %

4. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČSU)
Podle zpřesněného odhadu ČSÚ vzrostl hrubý domácí produkt ve 2. čtvrtletí mezičtvrtletně o 0,3 % a meziročně o 0,6 %. Meziroční růst HDP byl podpořen zejména vyššími výdaji na konečnou spotřebu. Negativní vliv měla změna stavu zásob. Čtěte více

Důvěra podnikatelů a spotřebitelů v ekonomiku se znovu meziměsíčně snížila

27. 8. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČSU)
Souhrnný indikátor důvěry ČSÚ vyjádřený bazickým indexem se oproti červenci snížil o 1,4 bodu na hodnotu 93,7, při stejném vývoji obou jeho složek. Indikátor důvěry podnikatelů se snížil o 1,5 bodu na hodnotu 93,0 a indikátor důvěry spotřebitelů poklesl o 1,1 bodu na hodnotu 97,3. Čtěte více