Zákazníci preferují e-shopy s dodáním zboží zdarma
Služeb některého z dopravců využívá při většině svých e-nákupů 69 % zákazníků internetových obchodů – volí obvykle variantu doručení objednávky domů či například do zaměstnání. A rozhodně příliš nepřekvapí, že tento poměr závisí také na místě, kam chce nakupující balíček dodat. Ve velkých městech totiž dopravců při většině svých nákupů využívá jen 47 % spotřebitelů, zatímco na vesnicích je to 81 %. „Výsledky našeho průzkumu potvrdily, že ve velkých městech Češi často využívají prodejen či výdejen internetových obchodů. E-shopy tedy na tento požadavek správně zareagovaly, když v uplynulých letech zásadně rozšířily nabídku odběrných míst pro účely osobního vyzvednutí objednaného zboží,“ zhodnotil výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
Nakupující nejčastěji volí dodání zboží domů, tuto variantu zvolilo 72 % respondentů. Oproti tomu do zaměstnání si nechává nejčastěji zboží doručit 10 % zákazníků. Jak si obvykle spotřebitelé vybírají konkrétní způsob doručení či dopravní společnost? U 35 % z nich vždy záleží na konkrétní objednávce bez výraznější preference. Naopak 30 % zákazníků volí podle nejnižší ceny dodání a 18 % podle předchozí zkušenosti. „Největší roli samozřejmě hraje objednané zboží. Pro řadu zákazníků je ale nadále nejdůležitější cena. Na druhou stranu stále roste počet nakupujících, kteří využívají nejpohodlnějších či nejrychlejších způsobů doručení zboží z e-shopů,“ doplnil Vetyška.
A jak jsou e-nakupující s nabídkou a kvalitou služeb spokojeni? „Celých 98 % zákazníků uvedlo, že je s dopravou zboží z internetových obchodů spokojeno. Takto pozitivní výsledek nás příjemně překvapil, avšak je třeba říct, že v oblasti logistiky e-shopy v uplynulých letech opravdu hodně zapracovaly,“ řekl Vetyška a dodal: „Stále je ale co zlepšovat – nakupující by například uvítali možnost vždy platit kartou při převzetí zboží či nabídku přesnějšího určení času dodání zboží. A také dodržení takto smluveného času.“
APEK se ve svém výzkumu věnoval také významu ceny dodání. Že je doručení zdarma velkým lákadlem potvrdilo 69 % respondentů. Ti uvedli, že spíše nebo zcela souhlasí s tvrzením, že vždy nejprve hledají internetový obchod, který nabízí dopravu vybraného zboží zdarma. „Doprava zdarma působí na zákazníky vždy pozitivně, o tom není pochyb.“ A od jaké celkové hodnoty nákupu již většina nakupujících očekává doručení bez poplatku? „Takovou psychologickou hranicí je tisíc korun, jak uvedlo 78 % respondentů našeho výzkumu,“ uzavřel Jan Vetyška.