Zákazníci na prodejnách srovnávají nabídku s konkurencí na internetu

11. 3. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Je dobře známo, že zákazníci nakupující online mají přímo při nakupování možnost okamžitého srovnání cen. Nyní se však toto chování rozšiřuje i mezi zákazníky, kteří nakupují v klasických kamenných obchodech.

Společnost GfK se uživatelů mobilních telefonů z 23 zemí zeptala, jaké činnosti pravidelně provádějí na svém mobilním telefonu, když jsou v obchodě. Spotřebitelé nejčastěji porovnávají ceny a radí se přes telefon s přáteli či rodinou (shodně 40 %). Často si také fotí produkty, o jejichž koupi uvažují (36 %).

V celosvětovém měřítku porovnávají ceny v obchodě pomocí mobilního telefonu častěji muži (42 %) než ženy (37 %). Nejaktivnější jsou v tomto směru nakupující ve věkové kategorii 20–29, z nichž na mobilu porovná ceny přes internet téměř polovina (49 %). Následuje věková skupina 15–19 a 30–39 (obě shodně 45 %).

Adrian Hobbs, ředitel oddělení Online Pricing Intelligence společnosti GfK, dodal: „Při nakupování v obchodě je řada spotřebitelů připojena k internetu a kamenné prodejny se podle toho musí zachovat. Pokud chtějí klasičtí, ale i online prodejci uspět, potřebují mít podrobný přehled o cenách online konkurence v reálném čase a musí na ně umět rychle reagovat. Platí to zejména pro prodejce v Asii a Jižní Americe, kde je používání mobilního telefonu při nakupování na prodejně nejrozšířenější.“

Podíváme-li se na jednotlivé země, v obchodech pravidelně porovnávají ceny na mobilním telefonu především nakupující z Jižní Korey (59 %), Číny (54 %) a Turecka (53 %). Nejméně častý je tento přístup u spotřebitelů z Ukrajiny (11 %), Jihoafrické republiky (15 %) a Indie (17 %).

Z celosvětového hlediska je procento mužů, kteří při nákupu v obchodě používají mobilní telefon k tomu, aby se poradili s přítelem nebo členem rodiny, téměř stejné jako u žen. Pravidelně se takto radí 40 % žen a 39 % mužů. Nejčastější je toto chování u věkové kategorie 20–29 let (48 %). V těsném závěsu jsou teenageři ve věku 15–19 let se 47 %y a třetí místo patří věkové skupině 30–39 se 40 %y.

Z toho plyne, že nakupující mohou nyní získat názory a rady od svých blízkých přímo ve chvíli, kdy se na prodejně rozhodují o nákupu. Personál prodejny a proces nakupování v kamenné prodejně jsou tak konfrontovány s důležitým novým externím faktorem, který ovlivňuje chování zákazníka v obchodě.

Třetím nejčastějším využitím mobilního telefonu při nakupování v obchodě je focení zboží, o jehož koupi spotřebitelé uvažují. V celosvětovém měřítku se těší stejné oblibě u mužů i u žen. Více než třetina z nich (36 %) při nakupování pravidelně pořizuje fotografie. Když se podíváme souhrnně na všechny země, vévodí žebříčku teenageři (15–19 let) s 44 % a mladí lidé (20–29 let) s 43 %y. S 39 %y pak následuje věková kategorie 30–39 let.

Podobné články

E-shopy jedou naplno, vánoční prodeje potvrzují meziroční růst české e-commerce

18. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoční sezona má pro e-shopy dva vrcholy – Black Friday a období po 10. prosinci. A obě tato období potvrzují, že česká e-commerce letos zaznamená meziroční růst prodejů. Ten by měl podle dosavadních výsledků být vyšší než pět. Celkem se vánoční obraty můžou podle Asociace pro elektronickou komerci blížit až k 70 miliardám korun. Čtěte více

Vánoční nákupy každý rok odkládáme. Dvě třetiny Čechů utratí za dárky stejně jako vloni

4. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Až v listopadu, kdy je vánoční sezóna už v plném proudu, nakupuje vánoční dárky nejvíce lidí. Mnohem více než třeba před dvěma lety. Vyplývá z velkého vánočního průzkumu nákupního rádce Heureka.cz. Nakoupit vánoční dárky během listopadu a prosince letos plánuje rovná polovina respondentů, přitom ještě před dvěma lety to byla “jen” třetina. Čtěte více

Transformace sociálních sítí na vlivné obchodní nástroje nabírá na obrátkách

29. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: LCG New Media)
Rok 2024 se ve světě digitálního marketingu a online obchodu jeví jako průlomový. Sociální sítě, které začaly jako jednoduchý nástroj pro navazování kontaktů, se postupně transformovaly v mocné obchodní nástroje. Čím je tento vývoj způsoben a jak ho využít pro zvýšení firemních zisků vysvětlují experti z agentury LCG New Media. Čtěte více

Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty? Čtěte více