Zákazníci na prodejnách srovnávají nabídku s konkurencí na internetu
Společnost GfK se uživatelů mobilních telefonů z 23 zemí zeptala, jaké činnosti pravidelně provádějí na svém mobilním telefonu, když jsou v obchodě. Spotřebitelé nejčastěji porovnávají ceny a radí se přes telefon s přáteli či rodinou (shodně 40 %). Často si také fotí produkty, o jejichž koupi uvažují (36 %).
V celosvětovém měřítku porovnávají ceny v obchodě pomocí mobilního telefonu častěji muži (42 %) než ženy (37 %). Nejaktivnější jsou v tomto směru nakupující ve věkové kategorii 20–29, z nichž na mobilu porovná ceny přes internet téměř polovina (49 %). Následuje věková skupina 15–19 a 30–39 (obě shodně 45 %).
Adrian Hobbs, ředitel oddělení Online Pricing Intelligence společnosti GfK, dodal: „Při nakupování v obchodě je řada spotřebitelů připojena k internetu a kamenné prodejny se podle toho musí zachovat. Pokud chtějí klasičtí, ale i online prodejci uspět, potřebují mít podrobný přehled o cenách online konkurence v reálném čase a musí na ně umět rychle reagovat. Platí to zejména pro prodejce v Asii a Jižní Americe, kde je používání mobilního telefonu při nakupování na prodejně nejrozšířenější.“
Podíváme-li se na jednotlivé země, v obchodech pravidelně porovnávají ceny na mobilním telefonu především nakupující z Jižní Korey (59 %), Číny (54 %) a Turecka (53 %). Nejméně častý je tento přístup u spotřebitelů z Ukrajiny (11 %), Jihoafrické republiky (15 %) a Indie (17 %).
Z celosvětového hlediska je procento mužů, kteří při nákupu v obchodě používají mobilní telefon k tomu, aby se poradili s přítelem nebo členem rodiny, téměř stejné jako u žen. Pravidelně se takto radí 40 % žen a 39 % mužů. Nejčastější je toto chování u věkové kategorie 20–29 let (48 %). V těsném závěsu jsou teenageři ve věku 15–19 let se 47 %y a třetí místo patří věkové skupině 30–39 se 40 %y.
Z toho plyne, že nakupující mohou nyní získat názory a rady od svých blízkých přímo ve chvíli, kdy se na prodejně rozhodují o nákupu. Personál prodejny a proces nakupování v kamenné prodejně jsou tak konfrontovány s důležitým novým externím faktorem, který ovlivňuje chování zákazníka v obchodě.
Třetím nejčastějším využitím mobilního telefonu při nakupování v obchodě je focení zboží, o jehož koupi spotřebitelé uvažují. V celosvětovém měřítku se těší stejné oblibě u mužů i u žen. Více než třetina z nich (36 %) při nakupování pravidelně pořizuje fotografie. Když se podíváme souhrnně na všechny země, vévodí žebříčku teenageři (15–19 let) s 44 % a mladí lidé (20–29 let) s 43 %y. S 39 %y pak následuje věková kategorie 30–39 let.