Vysoké náklady ženou e-shopy k fulfillmentu

15. 8. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Authentica )
Náklady na skladování rekordně rostou. Mnoha e-shopům končí fixace nájmu a někdy čelí až dvojnásobným cenám. Ty nyní dosahují až devíti eur za metr čtvereční. Ceny zvyšují také dopravci. E-shopy se proto obracejí na fulfillmentová centra, která zajišťují logistiku pro více klientů a nabízejí lepší ceny a efektivitu díky větším objemům.

„Sklady mají zbytečně moc zboží a vysoké náklady na skladování, což je nebezpečná kombinace. Trendem posledního roku je proto větší důraz na obrátkovost. S tím může pomoci fulfillment. Jsme schopni předvídat dlouhodobé náklady a také dynamicky reagovat na měnící se potřeby daného zákazníka, aby například nemusel platit obrovský sklad po celý rok, když ho většinu doby nevyužije. K tomu ještě dopravci zvedají ceny, které jsme díky vysokému objemu zásilek schopni držet níže,“ vysvětlil důvody, proč se e-shopy častěji vydávají cestou fulfillmentu, Petr Litavec, head of Authentica Fulfillment.

Rychlý růst a parfémované balíky

Společnost Authentica vznikla v Brně v roce 2003 jako firma zaměřená čistě na výrobu obalových materiálů, POS, in-store design a další potřeby retailu. Po začátku pandemie v roce 2020 začala firma hledat nové směry a odvětví, kam expandovat. Rakouská firma Waterdrop zrovna řešila problémy s logistikou, Authentica tak pro ni otevřela fulfillmentové centrum, do kterého postupně začali přibývat další klienti. Díky retailovému zázemí Authentica dokáže zároveň poskytovat rozšiřující služby zcela na míru. Podle Litavce dokážou e-shopům nabídnout téměř cokoli od personalizovaných věnování na balíky přes ekologické a luxusní obaly třeba z kokosu až po parfémování zásilek specifickou vůní.

„Náš fulfillment rychle roste, ale musíme stále překonávat hodně překážek. Na rozdíl od konkurence se díváme na to, co všechno bychom mohli klientům vzhledem k fyzické přítomnosti zboží v našem skladu nabídnout. To vyžaduje značnou flexibilitu a kapacity v různých oblastech odbornosti, které máme díky Authentice,“ popsal Litavec.

„Neobejde se to však bez výzev, například jsme propálili několik milionů korun při hledání dostatečně flexibilního softwaru pro správu skladu, než jsme se rozhodli pro vývoj vlastního řešení. Díky tomu jsme ale loni dokázali obsloužit větší počet klientů a zaznamenali jsme třikrát vyšší obrat se stejným počtem zaměstnanců. Celkem se nám podařilo loni pro Waterdrop a další klienty vyexportovat přes 600 tisíc zásilek,“ dodal Litavec.

Poptávka roste napříč segmenty

O fulfillment je podle Litavce velký zájem, na příští sezonu se proto Authentica rozhodla rozšířit své skladové prostory o dalších 3 600 m2, aby byla schopna nabídnout prostor dalším novým a větším klientům. Letos si už do svého portfolia klientů přidala e-shopy Zenplanto nebo Asia food, který se zabývá prodejem potravin dovážených z Asie a na firmu se obrátil poté, co jeho předchozí poskytovatel logistických služeb nebyl schopen splnit specifické požadavky na skladování potravin, například monitoring dat expirace či šarže.

„Spolupráce s Asia food je skvělým příkladem toho, kdy náš fulfillment dává smysl. Jsme schopni se přizpůsobit různým požadavkům, které zákazník může mít. Náš vlastní software nám umožňuje rychle a bezproblémově implementovat nové funkce, jako je přehled o šaržích a expiraci všech produktů. Pro každou objednávku si navíc klient může zvolit konkrétní číslo šarže, kterou chce zákazníkovi odeslat. Pokud není zvolena, tak systém automaticky odešle produkty s nejbližší expirací,“ uzavřel Litavec.

Podobné články

Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty? Čtěte více

Výdejní místa DPD budou nově i na pobočkách České pošty

13. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Česká pošta a DPD začaly spolupracovat na vydávání zásilek. Od 11. listopadu si mohou zákazníci DPD, typicky objednávající na e-shopech, nechat svůj balík poslat nově i na pobočky České pošty. Ty tedy budou nově sloužit i jako výdejní místa DPD Pickup. K 11. listopadu bude tato možnost zavedena na 56 poštách, do konce roku by mělo jít již o více než 850 míst. Čtěte více

Vánoční dárky v e-shopech objedná 80 % Čechů, nejčastěji hračky

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoce se nezadržitelně blíží a pro obchodníky nastává nejdůležitější období v roce. Jaké ale budou z hlediska prodejů ty letošní? Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ve svém panelovém výzkumu obrátila na českou on-line populaci, aby si ověřila, jaké mají spotřebitelé ohledně nákupu dárků plány. Čtěte více

Čechům se vrátila kupní síla, jsou ale mnohem více nedůvěřiví

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jsme na tom o trochu lépe než na jaře. Vrací se nám chuť utrácet, zesiluje pocit, že se již nemusíme tolik uskromňovat. Roste loajalita, zároveň jsme ale vůči obchodníkům stále nedůvěřivější, kontrolujeme ceny a každou korunu otočíme hned několikrát, než ji utratíme. Řada nákupů se ruší nebo odkládá. Slevy se opět staly běžnou součástí nákupního cyklu. Co dalšího odhalil průzkum Skip Pay? Čtěte více