Vybíráme v mobilu, objednáváme na počítači
Odpověď je jednoduchá. Protože řada provozovatelů e-shopů zanedbává mobilní aplikace a uživatelsky přívětivý mobilní přístup do svých obchodů. Zákazníkům pak nezbývá, než své nákupy v 85 % dokončit na počítači.
Čeští zákazníci se v průběhu posledních několika let pozvolna naučili důvěřovat nákupům přes internet a e-shopy jsou dnes již běžně využívanou službou, kterou ocení všichni, kteří se neradi mačkají mezi davy nákupních center, preferují pohodlné a klidné nakupování nebo zkrátka nemají času nazbyt. Neustálé zdokonalování chytrých telefonů a také fakt, že přes 41 % dospělých Čechů má v mobilu internet, který mohou mít neustále po ruce, nabízí nové možnosti nákupů v e-shopech. Internetové obchody tak pro své zákazníky musí vytvořit mobilní weby nebo aplikace, které jim umožní bezproblémový výběr i platbu zboží. To, že je pro lidi lákavé nakupovat prostřednictvím mobilního telefonu je zřejmé z toho, že přes 60 % zákazníků si své zboží vybírá právě na mobilu, jak vyplynulo z průzkumu. Avšak jenom malá část z nich své nákupy přes telefon skutečně provede.
„Řada mobilních verzí e-shopů nefunguje přesně tak, jak by měla. Velmi často se fotografie zboží zobrazují dlouho, popisky jsou mnohdy špatně čitelné nebo nejsou viditelné vůbec a to ani nemluvím o webových formulářích. Pokud má zákazník obtíže už jenom při prohlížení mobilního webu internetového obchodu, nebude mít pak ani důvěru k samotnému placení touto formou. Obchodníci by proto měli věnovat větší péči webům pro mobily a měli by se soustředit na to, jak je co nejvíce zjednodušit, ať už se to týká šablon, popisků a dalších parametrů,“ uvedl Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.
Přestože většina lidí své zboží vybírá na mobilu, k finálnímu objednání a platbě dochází v 85 % na běžném stolním počítači či notebooku. Pro zákazníky jde o méně komplikovaný způsob nákupu, neboť snadněji vyplní jednotlivé formuláře a více důvěřují také samotné platbě vybraného zboží.
Z uvedeného průzkumu též vyplynulo, že lidé nákupy po internetu často řeší během dovolených (zákazníci zvažují v průběhu dovolené přes 14,5 % objednávek uskutečněných zboží v e-shopech). Mezi hlavní uváděné důvody patří možnost konzultace s partnerem nebo více času k výběru zboží. V takových případech ovšem obvykle nevysedávají u stolního počítače ani s sebou nevláčí notebook, ale sledují nabídku zboží na mobilním telefonu. Je proto velkou výzvou pro všechny provozovatele internetových obchodů, aby své e-shopy přizpůsobili i pro zákazníky, kteří chtějí k nákupu využít své chytré telefony, a odstranili stávající překážky, které jim stojí v pohodlném výběru a platbě zboží.