Vlastní kamenná síť výdejen bez nákladů
O rostoucí oblibě osobního odběru zboží padlo již mnoho slov a velké internetové obchodní domy se předhání v číslech udávající procentuální zastoupení osobně vyzvednutého zboží oproti jinému způsobu dopravy. Snaží se tak hlasitě brnkat na dobře znějící strunu, kterou si menší a střední e-shopy zkrátka dovolit nemohou. Mít vlastní dobře vybavenou pobočku na frekventovaném místě je jednoduše věcí nákladnou a do značné míry prestižní.
To však neznamená, že by se ostatní e-shopy snad musely vrhat do náruče úvěrů, aby takového služby mohly nabízet také. Na trhu dnes existuje několik málo firem, které svá výdejní místa nabízejí. Nedostane tak sice pobočku s velkou cedulí nad vchodem nesoucí hrdě vaše jméno, na druhou stranu vás to nebude stát miliony, a přesto oslovíte obrovské množství zákazníků, kteří tento způsob čím dál častěji preferují.
Mezi tyto firmy se řadí například Uloženka.cz (dnes známá jako HeurekaPoint případně AukroPoint) se sedmi výdejními místy, PPL (25 výdejních míst PPL Partner) nebo Zásilkovna.cz (45 výdejních míst Z-Point).
Stejně tak jako počty výdejních míst, tak i jejich forma a ceny za jejich využití se u jednotlivých firem liší. Zatímco PPL partner nabízí své služby za totožné ceny jako u doručení na adresu, Uloženka.cz a Zásilkovna.cz jdou mnohem dále a své služby nabízejí za ceny poloviční až třetinové.
Outsourcovaný osobní odběr zboží tak mohou e-shopy nabídnout za ceny v řádech pár desítek korun a to nejen v Praze, Brně a Bratislavě, ale také v krajských až okresních městech.
Bude to ale stačit?
To se dozvíme v následujících měsících. Nicméně e-shopy tak dostávají do rukou mocnou zbraň, se kterou osloví mnoho zákazníků a velké giganty patrně oslabí. Ti totiž do svých poboček investovali značné sumy peněz a jejich provozování stojí peníze další. Není tedy divu, že se někteří z nich rozhodli osobní odběr - navzdory jeho rostoucí oblibě – zpoplatnit.
Cenová válka se tedy značně přiostří i na poli dopravy a osobního odběru. Tím to ale nekončí, bojovat se patrně začne i na pláních přidaných služeb. Minimálně dvě ze zmiňovaných firem totiž chystají nabídnout internetovým obchodům služby i zde.
„Již dnes můžeme nabídnout e-shopům, které o to budou mít zájem, službu Reklamačního asistenta, který usnadňuje komunikace a dopravu zboží mezi obchodem a zákazníkem. V praxi to znamená, že od zákazníka zboží převezmeme, reklamaci nevyřizujeme, ale předáme ji danému e-shopu k posouzení. Ten o reklamaci rozhodne a bude nás zpětně informovat. Každému zákazníkovi, který se rozhodne tuto službu využít, tak odpadne zdlouhavé telefonování či e-mailování, navíc výrazně ušetří za poštovné (pozn. poplatek 25 Kč je účtován e-shopu) a na konci procesu mu jednoduše přijde zpráva o výsledku. Případně již může mít nové zboží připravené na pobočce,“ informovala marketingová manažerka firmy Zásilkovna.cz Simona Kijonková.
„Tím to ale nekončí, připravujeme další služby, které ještě mnohem více propojí sféry internetového a kamenného nákupu. Na mnoha pobočkách například instalujeme zkušební kabinky, kde bude možné si zboží zakoupené v internetovém obchodu vyzkoušet,“ dodala Kijonková.