Pro e-shopy je nejdůležitější rychlé doručení zásilky a dodržení termínu
Výzkum zjišťoval i další důležité oblasti zaměřené na chování a preference internetových obchodů: například nejčastěji integrovanými platebními metodami je platba předem bankovním převodem (88 %) a platba při převzetí hotovostí (76 %), většina e-shopů (62 %) si k ceně za přepravu nepřidává marži a 59 % e-shopů odesílá zásilky v hodnotě od 1 000 do 5 000 Kč.
„Cílem unikátního výzkumu bylo zmapovat, co internetové obchody v České republice požadují od doručovacích společností. Dále jsme zjišťovali, jak se e-shopy na B2B trhu chovají, jaké doručovatele a služby využívají a jak jsou s nimi spokojeny,“ uvedl head of group marketing Packeta Group Tomáš Bzirský. „Samozřejmě jsme také zkoumali, jak si v konkurenci ostatních přepravních firem stojí Zásilkovna. Ve všech parametrech, které jsou pro e-shopy klíčové pro spolupráci s přepravní firmou, jsme lídrem trhu. Potěšilo nás, že 69 % e-shopů, které se Zásilkovnou spolupracují, jsou s jejími službami spokojeni. Většina e-shopů (62 %) využívá Zásilkovnu pro doručování zásilek do zahraničí a dalších 18 % to plánuje.“
„Výzkumu se zúčastnili nejen malé e-shopy, které posílají jednotky zásilek měsíčně, ale také podstatně větší hráči, jejichž sklady opustí stovky balíků denně,“okomentovala výsledky Apolena Broďáková, socioložka z výzkumné agentury Behavio. „Vzhledem k tomu, že e-shopy spolupracují jak se Zásilkovnou, tak i jinými dopravci, data nám dávají dobrý vhled do B2B trhu. Je z nich patrné, že si Zásilkovna vede velmi dobře a ukazují také v čem vyniká oproti konkurenci.“
Výzkum také zkoumal, jakým způsobem internetové obchody s přepravními společnostmi komunikují. Jednoznačně dominuje zákaznický servis (62 %), téměř polovina (49 %) využívá e-mail, komunikaci řeší samozřejmě také přes obchodní zástupce (32 %), dále pak přes online chatbot (12 %), SMS nebo notifikace v aplikaci (11 %) a sociální sítě (5 %).
Další zajímavá zjištění:
- 87 % e-shopů považuje reklamaci za uzavřenou až v okamžiku, kdy jsou vrácené peníze připsané na účtu;
- 59 % e-shopů odesílá zásilky na denní bázi;
- 76 % e-shopů posílá zásilky do 5 kg;
- nejčastějším sídlem internetových obchodů je Praha (31 %), Jihomoravský (13 %), Středočeský (11 %) nebo Moravskoslezský kraj (10 %);
- dvě třetiny e-shopů (72 %) v posledním roce neměnily pozici doručovacích společností v košíku na základě akční nabídky dopravce.
Údaje vyplývají z rozsáhlého výzkumu mezi téměř 500 internetovými obchody, který uskutečnila Zásilkovna společně s výzkumnou agenturou Behavio v srpnu letošního roku.