Vedoucí pracovníci nejsou připraveni na digitální budoucnost
Nepřekvapí, že takřka všichni (96 %) dotazovaní vedoucí firemní pracovníci jsou přesvědčeni, že nové technologie natrvalo mění pravidla podnikání. Celých 93 % respondentů se navíc domnívá, že technologický pokrok poslední doby má vliv na očekávání zákazníků, a prakticky všichni tvrdí, že tento trend bude v příštím desetiletí prudce růst. Zákazníci podle průzkumu nejčastěji očekávají rychlejší přístup ke službám, možnost nepřetržitého připojení „odkudkoli“ a z různých typů zařízení a vyšší míru individualizace prostředí.
Hledání nových cest
Podniky zastávají názor, že transformace je vzhledem k novým nárokům informační generace naprosto zásadní. Lídři se shodují, že pokud chtějí udávat tempo – a ne si ho nechat diktovat – potřebují zvládnout pět klíčových atributů. Všechny se točí kolem informací a vyžadují:
- předvídavě nacházet nové příležitosti na trzích;
- prokazovat svou transparentnost a důvěryhodnost;
- dynamicky inovovat;
- nabízet zákazníkům jedinečné a individualizované prostředí;
- fungovat v reálném čase.
I přes vysokou důležitost těchto atributů však lídři připouštějí, že jen málo podniků je skutečně přijalo za své. Na dotaz, zda tyto atributy zvládají velmi dobře a v celé společnosti, jen 12 % odpovědělo, že umějí předvídavě nacházet nové příležitosti, 9 % se hlásí k dynamickým inovátorům, 14 % funguje transparentně a důvěryhodně, 11 % personalizuje své služby a 12 % řídí svůj provoz v reálném čase.
Podle společností Gartner a IDC navíc přes sedm miliard lidí do roku 2020 na nejméně 30 miliardách zařízení vytvoří 44 zetabajtů (neboli 44 bilionů gigabajtů) dat. Rychle tak vzniká svět, ve kterém budou prakticky všechny aspekty života řízené daty. Podniky sice vědí, že mohou z těchto dat vytěžit hodnotu, téměř polovina (49 %) ale připouští, že nedokážou v informace, na jejichž základě lze jednat, proměnit všechna svá data. Tady je podrobnější rozbor:
- 70 % respondentů uvedlo, že umějí z dat získávat informace, jen 30 % s nimi ale neustále drží krok a dokáže se na jejich základě rozhodovat v reálném čase, ovšem nehodnotí tuto oblast jako velmi dobře zvládnutou a fungující v celé organizaci;
- nadpoloviční většina (52 %) dotazovaných uznala, že svá data nevyužívají efektivně nebo se topí v informační záplavě;
- pouze 24 % se pokládá za „velmi dobré“, pokud jde o přeměnu dat v užitečné postřehy a informace.
Společnosti se připravují na to, aby dokázaly naplnit měnící se očekávání zákazníků, svět se ale vyvíjí stejně rychlým tempem. Organizace Institute For The Future předpovídá významné posuny na makroúrovni v tom, jak budou technologie do roku 2024 dál transformovat svět. Zaznamenává jednoznačné signály, že rychle vzniká svět, ve kterém budou prakticky všechny aspekty života řízeny daty. Jednotlivci i korporace budou prodávat, podporovat dobročinnost a vyměňovat si informace na otevřených fórech. Věci všude okolo nás ožijí a díky neustálému propojení budou lépe reagovat na naše potřeby. Rozhodování nevídaně vylepší umělá inteligence. Informace bude možné předávat a vstřebávat více lidskými smysly.
Výsledky průzkumu vycházejí z odpovědí 3 600 ředitelů a členů nejvyššího managementu firem z 18 zemí a formulují očekávání zástupců této generace a pojmenovávají základní podnikatelské atributy klíčové pro organizace, jež chtějí v novém prostředí úspěšně konkurovat ostatním a prosperovat.