Vánoční nákupy v e-shopech se blíží svému vrcholu, Češi utratí miliardy
„Začátek prosince je vždy pro e-shopy nejvytíženějším obdobím v roce. Obchodníci jedou na plné obrátky, všichni zaměstnanci a brigádníci se musí otáčet. Češi nákupům na internetu propadli už dávno, období pandemie koronaviru zájem o objednávku zboží na dálku ještě zvýraznil. A přestože letos nečekáme tak velký skok jako v loňském roce, předpokládáme, že i tak bude celkový meziroční růst obratů velmi zajímavý a mohl by přesáhnout 15 %,“ řekl ke klíčovému období pro e-shopy výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
Jak vyplynulo z panelového výzkumu mezi on-line spotřebiteli, nejčastěji Češi plánují za vánoční dárky utratit na internetu mezi 2 a 5 tisíci korunami. Takové rozmezí si naplánovalo 38 % zákazníků e-shopů. Nejvíce pak budou utrácet nakupující ve věku 35 až 44 let, z nichž se celých 13 % chystalo objednat zboží z internetových obchodů za více než 10 tisíc korun. „Z praxe víme, že částky jsou nakonec ještě o něco vyšší, než jaké byly plány,“ upozornil Vetyška. Výzkum dále ukázal, že on-line Češi rádi objednávají dražší zboží po síti. „Jestliže zákazníci objednávají alespoň část dárků na internetu, pak utratí vyšší sumy právě v e-shopech. Zatímco v rozmezí 5 až 10 tisíc nakoupí on-line 17,7 % respondentů našeho výzkumu, v kamenných obchodech pouze 8,2 %. Platí tak stejně jako v minulých letech, že dražší zboží si raději objednáme, zatímco pro to levnější zaskočíme do prodejny.“
APEK ale zajímaly i důvody, proč případně někteří spotřebitelé plánují utratit za dárky méně. V meziročním srovnání výrazně poklesly přímé osobní dopady koronavirové krize – nižší příjmy či dokonce ztráta zaměstnání. Zatímco vloni byly tyto faktory nejčastějším důvodem pro omezení vánočních nákupů, letos panují největší obavy z rostoucí inflace a jejích dopadů.
Výzkum mezi on-line spotřebiteli byl připraven na reprezentativním vzorku více než 1 300 respondentů ve spolupráci s odbornou agenturou Nielsen Admosphere.