V prosinci rostl počet nočních objednávek i celkový počet nákupů online
„Před Vánocemi se mění také doby nákupu. Uspěchaná vánoční doba přeje nákupům po půlnoci, kdy oproti jiným měsícům roku 2015 vzrostl jejich počet o 43 %,“ Michal Šmída, zakladatel a CEO Twisto.cz.
Loni přišla e-shopová vánoční horečka již v 47. týdnu, tedy po 16. listopadu, kdy v týdenním srovnání vzrostl počet nákupů o více než 75 %. Na základě porovnání dat z let 2014 a 2015 „hlavní nakupování“ loni začalo o týden později, což je pravděpodobně důsledkem teplého počasí. Nejsilnější období pak bylo tradičně po prvním prosinci. „Zákazníci na e-shopy spoléhali také od 21. do 23. prosince, kdy počet denních nákupů neklesá, ale drží se na stejné míře jako v předchozí dny. Zdůvodňujeme to faktem, který jsme také popisovali v hodnocení e-shopů Český košík roku 2015, kdy e-shopy učí lidi na možnost osobního vyzvednutí zboží v kamenné pobočce či rozšiřují nabídku doručení zboží v den objednání,“ doplnil Šmída.
V pracovní době méně
Z celkových čísel za rok 2015 vychází, že stále je více než 50 % prosincových nákupů provedeno v pracovní době, tedy mezi 8. a 16. hodinou, což je ovšem v ročním srovnání nejméně ze všech měsíců. Prosincové nákupy na internetu se více přesouvají do odpoledních a nočních hodin. Od 22. hodiny do třetí hodiny ranní proběhla v prosinci skoro šestina všech on-line nákupů, přesněji pak 13,5 %.
Rok 2016 rekordní
Meziroční nárůst nakupování poukazuje na rok 2016 jako na mezník, kdy internetové obchody mohou přesáhnout obrat sta miliard korun. „Internetový byznys prochází největším boomem za poslední léta. Kromě vytvoření nových služeb, jako je třeba rozvoz potravin rohlik.cz, rostou dramaticky také tradiční internetové obchody. Dynamický růst vidíme také na našich službách Bonami, Slevomat a dalších on-line projektech. Rok 2016 tak i podle našich odhadů překročí 100 miliard korun,“ vysvětlil Ondřej Raška z Mitonu.
Data vycházejí ze statistik platební metody Twisto.cz, která nabízí systém odložené platby na více než 150 velkých českých e-shopech.