V menším počtu e-shopů letos Češi utratí o 15 miliard korun více než vloni
O 15 miliard korun naroste podle odhadů Heureky letošní obrat českých internetových obchodů. „I když letní sezóna nebývá pro e-shopy tou nejúspěšnější, ze zkušeností víme, že Vánoce táhnou celý rok. Díky tomu by se mohl celoroční obrat e-commerce vyšplhat přes 96 miliard,“ vysvětlil Tomáš Braverman, ředitel nákupního portálu Heureka.cz, a přidal důvody, proč tomu tak je: „Před Vánoci využívají e-shopy k nákupu samozřejmě zkušení zákazníci, kteří jsou v nich zvyklí nakupovat často. Dále pak online nakupují ti, pro které to není běžnou záležitostí, ale s nákupem přes e-shopy už určitou zkušenost mají. No a každoročně se samozřejmě přidají ti, pro které je právě nákup vánočního dárku impulsem k prvnímu online nákupu.“
E-shopů ubývá. Pomalu, ale jistě.
Opačný, tedy klesající, trend zaznamenal počet e-shopů, které na českém trhu působí. Letos opět nepatrně klesl o dvě procenta, aktuální stav je 36 200. „Konsolidace trhu je nastartovaná, i když e-shopů ubývá pomalými krůčky,“ řekl Tomáš Braverman a pokračuje: „Lidé se naučili kromě velkých nákupních galerií k nákupu využívat také úzce specializované e-shopy. Ty vždy využívá už 15 % zákazníků, nejčastěji pak pro nákup erotických pomůcek nebo knih, filmů a her, kde je to až 33 resp. 28 %.“
Online už se oblékáme, nakupujeme potraviny i zubní kartáčky
Stále nejsilnějším segmentem je elektronika – jak mobily či notebooky, tak černá a bílá technika. Meziročně však zájem o tuto kategorii vzrostl jen mírně. Naopak, celý tento rok se nese v duchu rostoucího zájmu o online nakupování potravin nebo oblečení – zájem o online nákup těchto segmentů vzrostl meziročně nejvíce. „Růst vidíme také v kategoriích kosmetika a zdraví, dům a zahrada nebo sportovní vybavení,“doplnil Tomáš Braverman.
Na mobilu pro mobil i gril
Nedílnou součástí nákupu na internetu se staly také mobilní telefony. Podíl návštěv z mobilních zařízení dosáhl 36 %. „Neoblíbenější kategorií na mobilu, je stejně jako na počítači samozřejmě elektronika – mobily nebo notebooky. Velmi oblíbené je i bílé elektro jako pračky, myčky nebo lednice. U tohoto sortimentu lidé na mobilech porovnávají parametry, čtou recenze a srovnávají,“ řekl Braverman a doplnil: „Zajímavé jsou však další kategorie, které lidé z mobilu navštěvují nejčastěji – jízdní kola, grily, pneumatiky nebo stany. I na mobilních zařízeních tak vidíme v průběhu roku zájem o čistě sezónní zboží.“
Údaje vyplývají z dat nákupního portálu Heureka.cz a veřejně dostupných dat e-commerce.