Tři hlavní nedostatky v digitálních dovednostech
V 19 zkoumaných zemích získali pracovníci v indexu připravenosti na digitální dovednosti 33 bodů ze 100 možných v oblastech, jako je připravenost, přístup ke vzdělávání, úroveň dovedností a účast na školeních. Pracovníci ve Spojených státech dopadli o něco lépe, když získali 36 bodů ze 100.
Obecně se předpokládá, že vyspělé země a mladší generace se cítí lépe připraveny na digitální dovednosti, které vyžadují dnešní pracovní pozice. Zjištění společnosti Salesforce však tyto předpoklady zpochybňují. Mnoho respondentů totiž uvádí, že se necítí být vybaveni a připraveni na některé z nejdůležitějších digitálních dovedností potřebných na pracovišti.
Téměř tři ze čtyř respondentů na celém světě uvádějí, že nemají k dispozici zdroje potřebné k osvojení digitálních dovedností, které potřebují k tomu, aby uspěli na současném i budoucím pracovním trhu. Důvěra také výrazně klesá v zemích, jako je Itálie a Jižní Korea, kde jsou respondenti méně aktivní ve vzdělávání a odborné přípravě a mají horší přístup ke zdrojům pro získávání dovedností.
Tři hlavní nedostatky v dovednostech identifikované v novém globálním indexu
1. Nedostatek každodenních dovedností
„Dvě třetiny respondentů tvrdí, že nejsou připraveni na dovednosti v oblasti sociálních médií, které bude pracovní prostředí vyžadovat v příštích pěti letech.”
Naprostá většina respondentů (83 %) tvrdí, že jejich každodenní dovednosti v oblasti sociálních médií jsou „pokročilé” nebo „středně pokročilé”, a 76 % respondentů tvrdí totéž o každodenních dovednostech v oblasti digitální komunikace. Pouze třetina se však cítí být připravena na dovednosti v oblasti sociálních médií na pracovišti, které budou v příštích pěti letech zapotřebí.
Více než 6 z 10 globálních respondentů uvedlo, že dovednosti v oblasti technologií pro spolupráci, jako je Slack, jsou považovány za nejdůležitější dovednosti, které podniky potřebují dnes i v příštích pěti letech. Navzdory tomu, že respondenti jsou zdatní v technologiích pro každodenní spolupráci, jako jsou sociální sítě, pouze 25 % z nich se označilo za „pokročilé” v dovednostech v oblasti technologií pro spolupráci potřebných právě na pracovišti.
2. Generační rozdíl v dovednostech
„Pouze 17 % baby boomerů se domnívá, že jsou velmi dobře vybaveni pro digitální zaměstnání.”
Pouze 31 % respondentů z generace Z, první skutečně digitálně nativní generace, se cítí být “velmi dobře vybaveno” pro práci v digitální oblasti již nyní. Málo respondentů z generace Z se ale domnívá, že má „pokročilé” digitální dovednosti v oblastech, jako je kódování (20 %), šifrování dat, kybernetická bezpečnost (18 %) a umělá inteligence (7 %). Ostatní generace uvádějí v této oblasti ještě větší problém.
3. Nedostatky v dovednostech vedoucích pracovníků a pracovní síly
„Pokud jde o připravenost a vzdělávání v oblasti digitálních dovedností, vrcholový management a jeho zaměstnanci nejsou na stejné vlně.”
Většina respondentů z řad vrcholového managementu (54 %) totiž uvedla, že jsou připraveni s potřebnými digitálními dovednostmi již nyní. S tím však souhlasí méně než polovina manažerů a jednotlivých spolupracovníků, což signalizuje nesoulad uvnitř organizací.