Trendy v oblasti umělé inteligence a analýzy dat pro rok 2022

21. 1. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: SAS)
Jak to lidstvo běžně dělá, začíná si zvykat na koronavirus a podivný nový normál. S přijetím této skutečnosti se ale vrací původní starosti – klimatické změny, počítačové viry, energetická krize, bezpečnostní situace. Co přinese rok 2022? Vymyslí lidstvo řešení těchto problémů?

Společnost SAS provedla průzkum mezi svými renomovanými odborníky a vybrala hlavní trendy a předpovědi, které vám pomohou naplánovat rok 2022.

Etická umělá inteligence – sen nebo noční můra?

V dubnu 2021 představila předsedkyně Evropské komise Ursula Von Der Leyen nový záměr regulovat projekty v oblasti umělé inteligence (AI). AI je prakticky všude a v příštích letech bude hrát stále důležitější roli. Kritickým bodem tak stále zůstává otázka vědomí v oblasti inteligence a etické limity, kterým umělá inteligence často čelí (rasismus, rozpoznávání obličeje, misogynie…).

Regulace umělé inteligence představuje pro EU příležitost stát se lídrem na mezinárodní úrovni. Je to příležitost posunout svou agendu digitální suverenity a nastavit další globální standard, jak se to úspěšně podařilo prostřednictvím GDPR. Ale jak to ovlivní inovace, nové prediktivní modely a pokrok?

„Předpokládám zvýšené zaměření na rámce a standardy umělé inteligence řízené regulačními/legislativními orgány a průmyslem. I když není pravděpodobné, že budeme mít stejné standardy jako ve Spojených státech, společnosti v jiných částech světa, jako je Evropská unie a části jihovýchodní Asie, se začnou shodovat na společných přístupech k AI,“ uvedl Reggie Townsend, ředitel oddělení etiky dat společnosti SAS.

Výzvy v oblasti zásobování a dodavatelských řetězců

Pamatujete na Ever Given (loď, která zablokovala Suezský průplav)? Přidejte ji k důsledkům epidemie koronaviru a máte pro maloobchodníky nepříliš zábavný čas. Nedostatky v každém odvětví jsou stále více alarmující.

V maloobchodě očekávejte v roce 2022 menší zásoby, vysokou poptávku a „vyprodané sklady“. Celkově vzato maloobchodníci, kteří uspějí v novém normálu roku 2022, obratně použijí analytiku dat k zachycení a využití informací o dodavatelském řetězci a k signálům spotřebitelské poptávky.

Podvodníci využívají strasti dodavatelského řetězce

Nepřímých kybernetických útoků přibývá a útočníci stále častěji využívají důvěryhodné vztahy navázané mezi společnostmi a jejich dodavateli k získání přístupu k informacím.

Podvody v dodavatelském řetězci nejsou žádnou novinkou. V roce 2022 to bude celosvětově velká výzva, protože probíhající pandemie narušuje standardní vztahy a postupy. Podniky nekladly důraz na řízení rizik pro dodavatelské řetězce. Podvodníci a zločinecké skupiny si nenechají ujít příležitost využít této situace.

Změna klimatu – kdy se to naučíme?

Co vás jako první napadne, když slyšíte COP26? Po dalším roce přírodních katastrof, jako jsou záplavy v Německu a Belgii, lesní požáry v Řecku nebo vánice ve Španělsku, by měla vládnout jedna otázka: Kdy se poučíme a přizpůsobíme naše strategie pro udržitelnější budoucnost?

Změna klimatu má také velký dopad na získávání úvěrů a investic. Evropská centrální banka (ECB) zveřejnila 22. září 2021 jednoznačné výsledky svého vůbec prvního klimatického zátěžového testu aplikovaného na evropskou ekonomiku jako celek, a zejména na banky. Závěr je ponurý – změna klimatu může způsobit potenciální kolaps finančního systému prostřednictvím dominového efektu, pokud by zbankrotoval některý velký bankovní hráč.

Uživatelská zkušenost a svět bez cookies

Rychlá digitální transformace v roce 2021 vyústila v hybridní model zapojení zákazníků, který mění způsob, jakým značky utvářejí, řídí a poskytují zákaznické zkušenosti. Jedna věc je jistá, zvítězí ambiciózní datové strategie.

„Chytré technologie. Úchvatné zážitky. Digitální důvěra. Automatizace a dodávka. Covid-19 urychlil přechody k digitální ekonomice, kde spotřebitelé očekávají skutečně přizpůsobené zážitky – to vše poháněné kontextovými daty zákazníků. V roce 2022 budou pokročilá umělá inteligence a automatizované rozhodování v marketingu ještě významnější. Do roku 2030 zůstanou všechny značky, které se nepohnuly tímto směrem, pozadu,“ řekl Wilson Raj, globální ředitel, Customer Intelligence, SAS.

Zvědavost a nový přístup k flexibilnějšímu pracovnímu prostředí

Věcí, kterou všichni předpokládají na rok 2022, je flexibilnější pracovní prostředí. Po téměř dvou letech nového způsobu práce se totiž očekávání posunula. Flexibilita je heslo. Ale také se objevila nová dovednost, kterou nelze nahradit: zvědavost.

„Zvědavost pomáhá podnikům řešit kritické výzvy – od zlepšování spokojenosti s prací po vytváření inovativnějších pracovišť. Zvědavost bude v roce 2022 nejžádanější pracovní dovedností, protože zvídaví zaměstnanci pomáhají zlepšit celkový chod firmy, a to i během komplikované pracovní situace,“ poznamenal CIO firmy SAS Jay Upchurch.

Podobné články

V příštím roce bude AI nativně podporovat 43 % počítačů

14. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Společnost Gartner předpovídá, že počítače s nativní podporou AI se budou v roce 2025 na celkových prodejích podílet ze 43 % (oproti letošním 17 %). Pro velké firmy se notebooky s Al stanou jedinou volbou do roku 2026. Čtěte více
Jan Bureš, country leader CZ/SK ve Fujitsu

Jan Bureš (Fujitsu): Na éru AI jsme dobře připraveni

5. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Janem Burešem, country leaderem CZ/SK ve Fujitsu, jsme hovořili o nabídce společnosti pro oblast umělé inteligence. Na následujících řádcích se tak můžete seznámit s produkty a službami Fujitsu pro tento segment, ale i s přístupem společnosti k bezpečnosti dat nebo kooperací s dalšími dodavateli, a hlavně s partnery. Čtěte více

Ve druhém čtvrtletí bylo na AI připraveno 14 % prodaných PC

27. 8. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Canalys)
Podle nejnovějších údajů společnosti Canalys bylo ve 2. čtvrtletí 2024 dodáno 8,8 milionu počítačů s umělou inteligencí. Tato zařízení jsou definována jako stolní počítače nebo notebooky, které obsahují čipovou sadu nebo dedikovaná jádra pro specializované pracovní úlohy AI (například NPU). Čtěte více
Martin Moravec, One Lenovo channel sales leader ve společnosti Lenovo

Lenovo AI: Komplexní strategie a dlouhodobý závazek

7. 8. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
Lenovo dnes využívá umělou inteligenci napříč celým svým portfoliem. Integruje ji jak do koncových zařízení, jako jsou počítače nebo chytré telefony, tak i do široké škály infrastrukturních produktů. O současnosti a budoucnosti AI v pojetí společnosti Lenovo jsme mluvili s Martinem Moravcem, který v této společnosti působí jako One Lenovo channel sales leader. Čtěte více